actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2014, 15:32
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Albert Heijn gaat 'misvormde' groente en fruit verkopen

Albert Heijn gaat 'misvormde' groente en fruit verkopen

Supermarktketen Albert Heijn gaat in Nederland groente en fruit verkopen die er minder gelikt uitzien en om die reden uit de schappen worden gehouden. Bijvoorbeeld kromme komkommers en penen en appels die er bleek uitzien.

De supermarktketen acht de tijd hiervoor rijp omdat steeds meer klanten bewuster met voedsel omgaan en het uiterlijk van groente en fruit minder belangrijk vinden, zei een woordvoerster vandaag. Zij benadrukte dat er verder niets mis is met de producten.

'Buitenbeentjes'
Albert Heijn gaat de 'buitenbeentjes' aanbieden in een pakket dat vanaf woensdag kan worden besteld op zijn website. De prijs van dit pakket, dat bestaat uit een selectie van producten, ligt volgens Albert Heijn een kwart lager dan de normale prijs. De keten is van plan de pakketten op termijn ook aan te bieden in zijn grotere winkels.

De keten gaat de waar niet los verkopen omdat het aanbod van misvormde groente en fruit niet zo groot is, aldus de woordvoerster. De groente en fruit werden volgens de keten door de telers tot nu toe verkocht aan de industrie voor verwerking in onder meer sap, soep en veevoer.

Het initiatief van Albert Heijn is niet helemaal uniek. In Ekoplaza, een keten van biologische supermarkten, zijn kromme komkommers te krijgen tegen gereduceerde prijzen, zegt een woordvoerder. "Bij biologische producten is uiterlijk sowieso minder een issue. Onze producten worden niet bespoten en zien er natuurlijk uit."

In de winkels van het Franse supermarktbedrijf Intermarché liggen al langere tijd 'lelijke' groente en fruit in de schappen.

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/a...kopen-a2153849/

Eigen mening:
Oké, het is geen nieuw concept, maar ik vind dat meer winkels dit moeten doen!
Ten eerste is het kopen van 'lelijke' groenten goedkoper, maar er is niets mis met de smaak. Vervolgens kunnen we zo helpen de voedselverspilling tegen te gaan. Nu worden deze 'lelijke' groenten misschien wel doorverkocht om te verwerken in bepaalde producten of veevoeder, maar toch belanden er ook nog heel 'mislukte' groenten gewoon op de vuilnisbelt. Als derde denk ik dat dit werkgelegenheid biedt. Albert Heijn wil deze groenten nu in Nederland en op de website verkopen, maar dit kan nog uitgebreid worden. Verder denk ik nog aan het economische aspect voor de boeren. Waarschijnlijk zullen zij meer kunnen verdienen aan het verkopen van die producten voor consummatie dan als ze deze verkopen om ergens in te verwerken of als veevoeder. En tot slot denk ik (misschien is dit wel ver gezocht, maar toch ...) dat het de mensen een beter beeld kan laten vormen. Waarom moet alles zo 'perfect' zijn?
Kortom, volgens mij meer voordelen dan nadelen dus waarom dit voorbeeld niet volgen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2014, 15:51
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Zelf hebben wij thuis een grote moestuin. Vaak zie ik hier thuis dus kromme komkommers, hartvormige aardappelen en wortels met benen passeren. Ik kijk niet raar op als ik zoiets in de winkel zie liggen. Volgens mij is het een heel mooi initiatief want de smaak van het product blijft hetzelfde. Natuurlijk wil het oog ook wat, maar van die rare vormen kunnen soms ook wel grappig zijn.

Ik vind dat J*ll helemaal gelijk heeft. Dit is ook een reden om aan te tonen dat niet alles perfect moet zijn. Iedereen streeft tegenwoordig naar de perfectie en alles moet er mooi uitzien of het wordt niet aanvaard. Men moet volgens mij inzien dat die groenten ook kwaliteit hebben, ook al zien ze er anders uit.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th December 2014, 18:30
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Dit is wel een leuk concept. Het gaat de voedsel verspillen wel tegen. Het doet me denken aan het filmpje van sorry is niet goed genoeg. De bananen zijn te groot omdat ze niet in het doosjes passen. Er wordt te veel voedsel weg gegooid dat nog perfect bruikbaar is. Je kan het dus ook verkopen ook al ziet het er niet zo goed uit.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th December 2014, 09:46
T*ssa.Goetschalckx T*ssa.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 112
Albert Heijn gaat 'misvormde' groente en fruit verkopen

Het is een goed idee om deze 'misvormde' groenten toch te verkopen. Het is een vreemd idee dat wij groenten zouden weggooien terwijl er veel mensen zijn die honger lijden.
Als de 'misvormde' groenten niet verkocht raken, zou ik ze nog niet gewoon weggooien. Zoals ik al zei zijn er veel mensen die honger lijden, ook hier in België. Aan groenten/eten weggooien verdien je niets. Waarom geef je het dan niet gratis weg? Er zijn vast en zeker centra waar arme mensen en daklozen naartoe kunnen gaan om proberen uit de armoede te geraken en waar ze opgevangen worden. Deze centra hebben niet veel middelen tot hun beschikking. Deze 'misvormde' groenten zullen hier met veel dankbaarheid aangenomen worden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th December 2014, 10:42
Jonas.G*auwels Jonas.G*auwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Blauberg
Posts: 25
Een mooi initiatief! Als we in onze tuin fruitbomen hebben staan let ik toch ook niet op de vorm van het fruit. Fruit is dikwijls ook relatief duur in de winkels dus hier slaat men twee vliegen in een klap.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th December 2014, 11:57
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Ik ga akkoord met de bovenstaande reacties. Het is enorm goed dat Alber Heijn ook minder mooie producten verkopen. We leven in een afval -en weggooimaatschappij en daar moeten we dringend iets aan doen. Mensen moeten meer beseffen dat ze niet de perfecte aardappel of wortel moeten eten. Het is toch het belangrijkste dat de producten lekker en gezond zijn? Deze producten zijn door de natuur gevormd dus we moeten hen hun gang laten gaan. Om de perfecte rode aardbei of appel te maken, moeten ze deze producten soms manipuleren of bemesten met chemische stoffen. Deze producten zijn dan helemaal niet gezond maar ze zien er mooi uit. Ik denk dat het belangrijker is dat de producten gezond zijn dan dat ze een perfecte kleur of vorm hebben.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th December 2014, 17:20
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Ik ben het volledig eens met onderstaande reacties. Onlangs heb ik een artikel gelezen dat de wij als Belgen op de negende plaats staan wat ons consumptiegedrag betreft. We consumeren enorm veel, doordat het beste/verste niet goed genoeg is. Wanneer ons oog op iets 'abnormaals' valt, gooien we het meteen weg. Onze samenleving is er zich niet van bewust dat ze niet de perfecte groente moeten eten, om gezond te eten. Het gaat niet om de vorm, maar wel om de kwaliteit van de smaak. Ik hoop dat het initiatief van de winkelketen, Albert Heijn, zal aanslaan en dat meer en meer mensen zullen beseffen dat 'misvormde' groenten ook lekker kunnen zijn.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 17th December 2014, 22:46
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
Albert Heijn gaat 'misvormde' groente en fruit verkopen

Het laatste jaar is het thema voedselverspilling meermaals aan bod gekomen. Ik verschiet er dan ook niet van dat supermarkten van deze positieve actualiteit gebruik maken om deze groenten een kans te geven. Voor de supermarkten is het voordelig en ze krijgen een goede stempel bij op hun kaart. Als je weet dat een derde van de voedselproductie in de vuilbak beland moet er niet meer gezegd worden. Het tegengaan van voedselverspilling staat dan ook op de agenda voor zowel het Vlaamse als het Federale regeerakkoord.

Persoonlijk vind ik de "misvormde" groenten nog wel iets hebben. Als je zelf thuis een tien komkommers plant zal je zien dat de helft scheefgroeit, of ik bezit geen groene vingers. Om maar te zeggen daarom de kwaliteit niet minder is. In het kort, een goed initiatief! Ik zou ze kopen!
__________________
Is it a crime to fight for what is mine?
-Tupac Shakur
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 18th December 2014, 09:37
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik vind dit persoonlijk een heel goed idee. Ook al zijn ze niet de eerste die hiermee op de markt komen. Toch is het een goed initiatief. Voor armere mensen denk ik zeker dat dit zijn voordelen gaat hebben. Zij willen wel gezond eten, maar vaak zijn groenten en fruit te duur. Doordat deze groenten en fruit goedkoper verkocht worden, kunnen ook zij dit kopen. En hoe het eruitziet maakt niet uit, het belangrijkste is dat het dezelfde smaak heeft. Ook kunnen de mensen met deze groenten hun soepen maken, want daarin zie je toch niet hoe ze eruit zien. Ik denk dat het veel succes gaat hebben.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 19th December 2014, 00:16
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Ik vind dit een goed idee! Het is niet omdat deze producten niet mooi rond en opgeblonken zijn, dat ze niet meer oke zijn om op te eten. Ik denk dat ze hier toch heel wat mensen mee kunnen helpen. Groenten en fruit zijn namelijk niet de goedkoopste verse producten op de markt. Er wordt veel te veel eten verspild. Ik weet nog dat mijn moeder telkens als is iets weggooide of niet wilde eten zei: 'En in Afrika zitten kindjes die geen eten hebben'. Op die leeftijd denk je: 'Moeder... niet zeuren'. Maar ergens heeft ze wel een punt. Ik werk op zondag bij een bakkerij. Als ik zie hoeveel brood en koffiekoeken op het einde van de dag in de vuilbak terecht komen... eigenlijk is dat toch schandalig.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 20th December 2014, 09:57
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Een prachtig initiatief van deze winkelketen. Ik hoop dat er op deze manier andere winkelketens worden aangezet om dit ook te doen.
In de winkel kom je bijvoorbeeld enkel en alleen perfect rechte wortels tegen. Als je zelf thuis wortels plant, mag je al blij zijn dat er een rechte tussen zit. Dit voorbeeld om maar even stil te staan bij wat er allemaal wordt weggegooid door winkels en warenhuizen. Deze groenten en fruit zijn immers niet minder lekker. Ze zien er gewoon een beetje raar uit.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 20th December 2014, 11:37
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Waarom doet het uitzicht er toe? Ik vind het zelfs jammer dat men deze groenten en fruit goedkoper moet verkopen om ze toch maar te kunnen verkopen. Ik voel me zelfs soms schuldig als ik mijn eten niet op krijg. Sommige mensen mogen blij zijn als ze een beetje kunnen eten. Denk maar aan de minderbedeelden die hier naar de voedselbank moeten gaan om toch maar iets te kunnen eten, maar dan kunnen we ook denken aan de mensen in Afrika die soms omkomen van de honger.
Doet het uiterlijk er echt toe? Volgens mij zou het uiterlijk er absoluut niet meer toe doen als er een voedselschaarste is in België. De smaak is hetzelfde, maar we willen de lelijke dingen niet opeten. Zeer jammer, me dunkt.


Zoals Koen Wouters van Clouseau reeds zong: het zit vanbinnen!
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 20th December 2014, 18:03
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Ik heb me vroeger als kind meermaals afgevraagd hoe het komt dat de wortelen in de supermarkt er anders uitzien dan de wortelen die mijn grootmoeder steeds uit haar groententuin haalt. Nu besef ik natuurlijk waarom dit het geval is en vind dit gewoon schandalig. Dit heeft gewoon niets meer te maken met de kwaliteit van het product, maar puur met het uitzicht en dat wat de mensen willen.

Ergens is het ook fout van ons zelf dat we hier nooit vroeger op in zijn gegaan. Je gaat me niet vertellen dat het nooit iemand is opgevallen dat al deze producten regelmatige vormen hebben en er netjes uitzien ...

Als je ziet hoeveel groenten en fruit gewoon worden weggegooid omdat ze geen regelmatige vorm hebben, is dit gewoon schandalig. Ik hoop dan ook dat meerdere winkels dit initiatief zullen volgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.