actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2015, 09:09
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Politie grijpt in bij verboden protestactie van Abou Jahjah

Politie grijpt in bij verboden protestactie van Abou Jahjah

Op de Grote Markt in Antwerpen heeft Dyab Abou Jahjah, de oprichter van Movement X, met zo'n 100 demonstranten een protestactie tegen de ‘racistische uitspraken’ van burgemeester Bart De Wever (N-VA) gehouden. De politie omsingelde de betogers, die een GAS-boete riskeren voor hun actie.


Dyab Abou Jahjah riep gisteren op tot de protestactie en had geen toestemming aan het stadsbestuur gevraagd. De politie reed met combi's de Grote Markt op en de oproerpolitie omsingelde de manifestanten. Ze werden administratief aangehouden en met bussen afgevoerd. Omstreeks 20.45 uur zijn de laatste demonstranten meegenomen. Volgens de politie verliep het contact met de organisatoren bijzonder moeizaam.

‘Bart De Wever heeft deze keer echt een grens overschreden’, herhaalde Dyab Abou Jahjah op de Grote Markt. ‘Het gaat hier over echt racisme. Racisme uit de negentiende eeuw. En dat pikken wij niet als burgers. Mijnheer De Wever moet zich verontschuldigen of opstappen.’

Abou Jahjah zei dat hij een mogelijke GAS-boete niet zal betalen en riep zijn medebetogers op hetzelfde te doen. Onder de tientallen deelnemers waren ook enkele lokale verkozenen van oppositiepartijen Groen, PVDA en SP.A. De actie kon ook op veel persbelangstelling rekenen.

Verschillende demonstranten riepen De Wever luidkeels op om uit het stadhuis naar buiten te komen, maar dat bleef zonder gevolg. Ze scandeerden ook slogans als 'Geen racisme in onze stad!'.

Felle reacties

Bart De Wever verklaarde de afgelopen dagen dat racisme een gevolg is van de problemen in de maatschappij. Die problemen situeren zich volgens hem enkel bij bepaalde groepen migranten, zoals de Marokkaanse gemeenschap en de Berbers.

‘Ik heb nog nooit een Aziatische migrant ontmoet die zegt slachtoffer van racisme te zijn. Ook in de criminaliteitscijfers zie ik hen nauwelijks’, verklaarde De Wever, die vindt dat het Vlaamse integratiebeleid mislukt is.

Zijn uitspraken lokte felle reacties uit. Zowel van andere politieke partijen als uit het 'diversiteitsveld'.

Bron: De Standaard

---------------------------------------------------------------------------------------

Mening

Het is vreselijk om te moeten toegeven, maar toen ik dit artikel las moest ik er bijna om lachen. Het kwam echt over als een schouwspel uit de kleuterklas; één gepeperde uitspraak en alles lijkt op zijn kop te staan. Persoonlijk vraag ik mij af of al de mensen die de uitspraken hebben gehoord/gezien ze echt ter hart nemen en oprecht geschokt zijn, of dat ze gewoon zaken zochten in de uitspraken van De Wever.

Ik heb het zelf ook gevolgd en ik moet toegeven dat een aantal uitspraken van De Wever vrij tot wel zeer gedurfd waren en misschien niet voorzichtig genoeg gekozen, maar echt racisme noem ik het zeker niet.

Zeker wanneer hij spreekt over dat racisme en de wantrouw tegenover bepaalde bevolkingsgroepen een gevolg is in plaats van de oorzaak van radicalisering vind ik in zijn redevoering toch wel wat waarheid.

Het is duidelijk dat veel mensen (Abou Jahjah en zijn gevolg, politiekers, ...) dit hebben gezien als een soort van wij-zij-principe; wij Belgen en zij, Berbers, Marokkanen, ... en de kloof ertussen. Uiteraard is die kloof er en vormt die een probleem, maar een spelletje "vingerwijzen" gaat het echt niet oplossen.

Het migratiebeleid is toe aan hervorming, maar om die hervorming te bekomen zouden een aantal partijen misschien eens beter samen gaan werken in plaats van elkaar te verwijten.


Indien u benieuwd bent naar de uitspraken van De Wever kunt u klikken op onderstaande link voor het fragment uit Terzake. https://www.youtube.com/watch?v=duIx2ErP4Pw
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.