actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2015, 07:23
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Alle snelle fietsen moeten nummerplaat hebben

Iedereen die een elektrische fiets heeft waarmee sneller dan 25 km/uur gereden kan worden, moet die binnenkort inschrijven en van een nummerplaat en verzekering voorzien. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen woensdag op basis van informatie van de FOD Mobiliteit.

Sinds maart vorig jaar moet wie een nieuwe, zogeheten ‘snelle elektrische fiets’ koopt die inschrijven, voorzien van een nummerplaat en een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) regelen. Dat is een gevolg van een Europese verordening die zo’n fiets als een bromfiets beschouwt.

Wie zijn fiets echter voor maart 2014 kocht, moest hem niet inschrijven. Daar wil de FOD Mobiliteit nu verandering in brengen. Er wordt zo snel mogelijk een datum vastgelegd waarop alle fietsers hun exemplaar moeten ‘regulariseren’. Bij ongevallen kan immers discussie ontstaan met verzekeraars.

‘Snelle elektrische fietsen zijn motorrijtuigen’

“Een fietser die een ongeval veroorzaakt, kan normaal gezien een beroep doen op de familiale verzekering”, zegt Joni Junes van mobiliteitsclub VAB. “Je kan nu echter stellen dat snelle elektrische fietsen officieel geen fietsen meer zijn, maar motorrijtuigen. Wie dus geen BA-verzekering heeft, is mogelijk niét gedekt.”

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon laat nog weten dat de politie zoekt naar “een performant middel” om de snelheid van elektrische fietsen correct te meten.

Bron: De Standaard, woensdag 22 april 2015
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150422_01642353

Mening:
Ik vind een nummerplaat voor elektronische fietsen nogal raar. Net zoals je een verzekering moet nemen als je zo'n elektronische fiets koopt. Ik stel me hierbij de vraag of enkel de elektronische fietsen sneller rijden dan 25 km/uur. Sommige mensen die elke dag fietsen, kunnen ook sneller rijden dan 25 km/uur. Denk maar aan een wielrenner. Deze zijn misschien niet elektronisch, maar de snelheid is het zelfde. De ongevallen die zo gebeuren zijn dus even erg. Als ze de maatregel gaan doorvoeren, dan moet je zowel een nummerplaat voorzien voor alle elektronische fietsen, maar ook voor al de mensen die sneller rijden dan 25 km/uur. Langs de andere kan zijn nummerplaten wel goed. Elektronische fietsen kosten heel wat geld en door een nummerplaat te gaan gebruiken, krijgen deze fietsen ook geregistreerde eigenaars. Als een fiets wordt gestolen, kan men zo de eigenaar van de fiets sneller vinden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd April 2015, 09:04
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
Alle snelle fietsen moeten nummerplaat hebben

Net zoals E*elyne vind ik het zeer vreemd dat elektronische fietsen een nummerplaat moeten hebben. Een elektronische fiets is een fiets die bedoeld is voor mensen die zelf de kracht niet meer hebben om te fietsen. Deze fietsen zouden niet harder als 25km/u mogen rijden. Toch zien we in praktijk het heel anders, zoveelste sneller de fiets, zoveelste beter. Het is wel zo dat een nummerplaat inderdaad makkelijker zou zijn om een gestolen fiets terug te vinden. Toch lijkt het me beter om de fiets bij de politie te laten graveren want een nummerplaat is op zich snel verwisseld.
Ze zouden beter de autootjes zonder rijbewijs een nummerplaat geven, of deze verbieden. Deze zijn evenzeer een gevaar op de baan. De personen hebben geen rijbewijs, dus kennen in principe de verkeersregels niet. De autootjes mogen in principe niet harder als 30km/u maar vaak zie je ze wel harder rijden (door opgedreven motor). Hoe gaan ze deze personen dan een eventuele boete kunnen geven?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd April 2015, 15:59
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Ik vind niet dat elektronische fietsen een nummerplaat moeten krijgen. We gaan de fietsers toch ook niet toelaten op de weg bij de auto's? Waarom hebben ze dan een nummerplaat nodig? De fietsen worden sowieso geregistreerd bij de aankoop. En als de eigenaars hun fiets beter willen 'beveiligen' tegen diefstal kunnen ze die laten graveren. Hierbij spreek ik uit ervaring, onlangs zijn er een aantal fietsen gestolen die niet gegraveerd waren. De politie vroeg hierbij het bewijs van aankoop. Blijkbaar worden alle fietsen gekenmerkt met een productienummer die met het blote oog is af te lezen. Aan de hand van dit nummer werden al onze fietsen teruggevonden en netjes teruggebracht door de politie. Graveren is dus zelfs niet nodig. Elektronische fietsen hebben dus ook een productienummer waardoor ze eenvoudig terug kunnen gevonden worden. Een nummerplaat is er net zoals I*e zei heel eenvoudig af te halen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd April 2015, 00:13
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Ik ben het eens met E*elyne. Waarom zouden elektronische fietsen wel een nummerplaat moeten hebben en bijvoorbeeld wielrenners niet? Wielrenners rijden vaak sneller dan elektronische fietsen. Deze behalen makkelijk dezelfde snelheid en ongevallen gebeuren even snel. Wanneer men een nummerplaat voor elektronische fietsen verplicht, omdat deze 25km/uur rijden, zou men dit ook moeten doen bij mensen die zo snel fietsen. Het spreekt voor zich dat dit onmogelijk is. Men kan niet bij elke persoon de fietssnelheid meten.
Een nummerplaat lijkt me sowieso onnuttig. Waarvoor zou deze nummerplaat net dienen? Fietsers worden niet toegelaten op de baan, fietsen worden gegraveerd om diefstal te voorkomen ... Ik ben het dus niet eens met het laatste punt van E*elyne. Fietsen krijgen een nummer. Dit nummer wordt gegraveerd in de fiets en dit nummer wordt ook geplaatst op het verkoopbewijs. Zo kan je jouw fiets altijd terugkrijgen als deze wordt teruggevonden.
Ik kan me geen nuttige reden/voordeel bedenken van een nummerplaat voor een elektronische fiets. Conclusie: Geen nummerplaten voor de elektronische fietsen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.