actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th February 2015, 08:28
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
1 op de 10 Vlaamse professoren zakt voor Engelse taaltest

1 op de 10 Vlaamse professoren zakt voor Engelse taaltest

Een kleine 10 procent van de Vlaamse professoren die lesgeven in het Engels, heeft nog geen attest behaald van de verplichte taaltest. Ofwel slaagden ze niet voor de test ofwel weigerden ze de test af te leggen. Dat meldt VRT-nieuws vrijdagmorgen.

Wie wil doceren in een vreemde taal –doorgaans het Engels – aan de universiteiten of hogescholen moet voortaan over een gevalideerd bewijs van hun taalbeheersing (niveau C1, vaardig gebruiker, het op een na hoogste) beschikken. De taaltest Engels was twee jaar geleden opgelegd door de Vlaamse overheid, omdat door de internationalisering steeds meer vakken in het Engels worden gedoceerd, en dat tegen 1 februari 2015. Wie eerder niet geslaagd was, kon zijn of haar kennis bijspijkeren.

Uit cijfers van het college van regeringscommisarissen blijkt dat opnieuw bijna tien procent van de professoren aan de Vlaamse universiteiten niet geslaagd in de taaltest of weigerde de test af te leggen. Wie niet slaagt in de test, mag in principe niet doceren in de vreemde taal.

Ongeloof

Bij de professoren die de taaltest wel met succes hebben afgelegd, overheerst een gevoel van ongeloof over de verplichting. ‘Ze vonden dat absurd’, zegt professor Kristiaan Versluys van de UGent aan VRT-radio. ‘Het was beter geweest indien men professoren die al jarenlang in het Engels lesgaven en van wie de evaluaties goed waren, had vrijgesteld van de test. Dat zou heel wat miserie hebben vermeden.’

De taaltest is overigens uniek in België, geen enkel ander land legt de test op aan zijn professoren. Daarnaast is er ook een hoog prijskaartje aan de test verbonden. ‘Alleen al voor de UGent kostte de test dicht bij de 100.000 euro en dan rekenen we de tijd dat de professoren en de administratie erin moesten steken, er nog niet bij’, klinkt het.

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 20/02/2015)

Mening
Ik vind het terecht dat wanneer professoren niet slagen voor hun taaltest, ze ook moeten stoppen met lesgeven in het Engels. Wanneer wij aan de hogeschool als leerkrachten niet slagen voor een taalvak, dan mogen we hierin ook niet lesgeven. Ik vind het ook wel absurd dat sommige professoren weigeren een taaltest te doen. Ik denk dat ze faalangst hebben. Langs de andere kant kan het ook zijn dat het professoren zijn die al lang lesgeven in het Engels en het goed beheersen. Toch vind ik het geen slecht initiatief want als je voor een klas of een aula staat, is het toch belangrijk dat je constant blijft leren?

Laatst aangepast door L*ura.present : 20th February 2015 om 08:36.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st March 2015, 15:55
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
1/10 Vlaamse professoren zakt voor Engelse taaltest

De mening van L*ura kan ik zeker begrijpen, maar ik zie er ook de andere kant van in. Langs de ene kant begrijp ik dat professoren die lesgeven in het Engels deze taal voldoende moeten beheersen. Studenten nemen hetgeen de professor zegt meestal voor waar aan en als de professor fouten verteld door gewoonweg een taalfout te maken leren de studenten verkeerde dingen aan. In dat opzicht vind ik een taaltest zeker gepast. Zowel naar de professor als naar de studenten toe is het goed om na te gaan in hoeverre de Engelse taal beheerst wordt door de professoren.
Langs de andere kant begrijp ik ook dat het niet evident is voor elke professor om een test uit te voeren. Er is niemand die zijn/haar gezicht wil verliezen door zo'n test en als studenten ervan overtuigd zijn dat de kennis van het Engels bij die bepaalde professor in orde is, vind ik dat het moet kunnen om zo'n test te weigeren. Zeker naar oudere professoren toe vind ik dit normaal. Ze geven al jarenlang les in het Engels zonder klagen van de studenten uit. Zolang de leerstof duidelijk en correct overgebracht wordt naar de studenten toe zie ik geen probleem om zo'n test te weigeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.