actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2017, 12:43
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
Light-frisdranken gelinkt aan dementie en beroertes

Het drinken van light-frisdrank zou het risico op dementie verdriedubbelen, waarschuwt een nieuwe studie van de universiteit van Boston. Mensen die de drankjes vaak drinken, zouden volgens de wetenschappers ook meer kans hebben op beroertes.

Wetenschappers hebben al meermaals met vermanend vingertje verklaard dat de light-varianten van frisdranken niet per se een gezondere optie zijn. De auteurs van het onderzoek uit Boston onderzochten daarom gedurende zeven jaar de dieetgewoonten van zowat 4.000 mensen en monitorden in het daaropvolgende decennium de gezondheidstoestand van de participanten.

Ze ontdekten dat personen die minstens één kunstmatig gezoet drankje dronken per dag 2,9 maal meer kans maakten om alzheimer te ontwikkelen en drie maal zoveel kans hadden op een beroerte dan mensen die zelden frisdrank dronken. Eenzelfde verband voor de normale "vette" variant kon men niet detecteren.

Hoewel de studie geen causale link kon blootleggen tussen de consumptie van light-dranken en dementie, toonde eerder onderzoek al aan dat kunstmatige zoetstoffen de bloedvaten kunnen beschadigen.

Voorzichtigheid geboden

"We weten dat het verlagen van de toegevoegde suikers een belangrijke strategie is voor wie gezond wil leven of gewicht wil verliezen", zegt professor Rachel Johson van het Amerikaanse Heart Association's Nutrition Committee. "Maar tot we meer weten, moeten mensen voorzichtig met de drankjes omspringen."

Johnson voegt eraan toe dat de drankjes functioneel kunnen zijn voor mensen met diabetes of personen die gewicht willen verliezen. Maar ze benadrukt dat water, magere melk en andere dranken zonder toegevoegde suikers ook uitstekende alternatieven zijn.

Het onderzoek vond tot slot nog dat het drinken van suikerrijke dranken, zoals verschillende fruitsappen, gerelateerd is aan een slechter geheugen en een kleiner breinvolume.

Bron: De Morgen, 21/04/2017, http://www.demorgen.be/wetenschap/l...ertes-b71efaae/

Mening: Dit artikel gaat erover dat mensen die light producten drinken meer kans hebben op een beroerte of op alzheimer dan mensen die het niet drinken. Ik vind dit toch wel verontrustende cijfers omdat je hier als consument niet bij stilstaat. Als je een drankje koopt, vind ik het logisch dat je moet weten wat de gevolgen ervan kunnen zijn. Dit klinkt nu heel dramatisch, maar ik bedoel hiermee dat mensen moeten weten wat het dagelijks drinken van bijvoorbeeld cola-light teweeg kan brengen. Daarom post ik dit bericht nu, zodat meer mensen hiervan op de hoogte zijn. Van echte suikers wordt je misschien wel dikker, maar ik denk dat je liever dikker wordt dan dat je alzheimer of een beroerte krijgt. Natuurlijk is gewoon geen frisdrank drinken het beste.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2017, 14:45
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Ik schrik er vooral van dat veel mensen niet inzien dat kunstmatige producten schadelijk (kunnen) zijn voor de gezondheid. Er is een blind vertrouwen in grote producenten (zoals Coca-Cola) en in de overheidsinstellingen die de bevolking dienen te beschermen en ongezonde producten moeten weren. In de praktijk zien we echter dat dit veel te weinig gebeurt.

Ik vergelijk light-producten graag met de E-sigaret. Ik zie suiker, net als alcohol, drugs en tabak, in deze maatschappij als een verslavend middel. Producten die veel suiker en/of vetten bevatten ervaren we als lekker en andere smaken verdwijnen op de achtergrond. Veel mensen drinken graag Fanta of Cola, maar merken dat ze van deze producten veel bijkomen. Schadelijk voor de gezondheid, mŕŕr er is een alternatief: een light-versie, vaak zonder suiker. Net zoals men tabak vervangt door de damp van de E-sigaret, gebruiken veel mensen light-drankjes om suiker te vervangen. Dit is positief, aangezien men gezonder begint te leven en van die suikerverslaving afgeraakt. Op langere termijn deze kunstmatige stoffen op regelmatige basis binnenkrijgen is echter ook zeer schadelijk. Het is niet omdat het alternatief gezonder is dan het origineel, dat blijvend gebruik van het alternatief gezond is. Veel mensen worden verkeerd geďnformeerd en lopen gezondheidsschade op door onwetendheid.

Het is daarom belangrijk dat media en overheid, gestaafd met meerdere onderzoeken en begeleid door de nodige campagnes, de bevolking ervan bewust maken welke producten schadelijk zijn en gezonde alternatieven aanreiken. Een "versuikering" van de maatschappij is voor mij een stap achteruit en de gevolgen hiervan zijn nu al te merken. Ik refereer hierbij naar het aanzienlijk stijgend aantal jongeren met overgewicht.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd April 2017, 19:26
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
Ik vind dat dit toch wel erg verontrustend is. Wanneer de producenten iets op de markt brengen zou het toch wel 'gezond' moeten zijn. Hiermee bedoel ik dat je hierdoor geen ernstige gevolgen moet dragen. Vele mensen gaan hiervan uit en staan hier dus niet bij stil.

Gewone frisdranken zijn natuurlijk ook niet gezond omdat ze zoveel suikers bevatten, maar er is nog niets gezegd over schadelijke gevolgen. Dan weeg ik zelf liever een kilootje meer dan wanneer ik een risico loop op een beroerte of alzheimer.

Ik hoop dat dit nieuws toch wel de wereld rond gaat zodat de mensen beseffen dat het schadelijk is en dat ze het niet meer moeten drinken. Op die manier verdwijnen de light drankjes misschien, en kunnen de producenten nadenken over een alternatief dat deze gevolgen niet heeft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.