actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2017, 10:05
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
De Crem gelooft niet in een Europese islam

Pieter De Crem heeft geen moeite om het toe te geven: CD&V schuift wel degelijk op naar rechts als het over identiteit en migratie gaat. ‘We werden in de linkse hoek geduwd, waar we niet thuishoren. Maar er is een correctie gekomen.’
De ruzie tussen de N-VA en CD&V van de voorbije weken was meer dan zomaar wat gekibbel. Ze draaide om de strijd om het centrum. Wie mag zich de volkspartij noemen? De N-VA duwt CD&V steeds verder naar links in de regering. Sociaaleconomisch, maar ook op het vlak van veiligheid en identiteit. Dat laatste doet pijn bij een zelfverklaarde waarden-en-normenpartij.

Het verwijt van Zuhal Demir dat CD&V een moslimpartij is – lees: géén volkspartij – was de provocatie te veel. Zeker omdat intern al de oefening was gemaakt dat de partij effectief te links klonk.

'De doffe klankkleur die we de voorbije twee jaar ten onrechte in onze communicatie hadden, is bijgesteld', zegt staatssecretaris van Buitenlandse Handel Pieter De Crem in een interview met onze krant. 'Onze boodschap is ten gronde niet veranderd, sociaaleconomisch niet, maar ook niet op het vlak van normen en waarden. Maar er was een onderbelichting. Die correctie is er gekomen, en dat was nodig.’

Zelf neemt De Crem forse taal in de mond over het debat rond de plaats van de islam in onze samenleving. 'Je kunt de beste intenties hebben, maar ik zie dat er in veel Belgische moskeeën nog altijd haatpredikers actief zijn. Dat er in naam van de islam nog altijd aanslagen worden gepleegd. Ik was compleet geschokt door wat er in Zweden en Egypte is gebeurd. Wat men ook mag zeggen, het lijkt me nog altijd enorm moeilijk om de islam te laten sporen met de westerse waarden zoals de gelijkheid van mannen en vrouwen, de vrijheid van godsdienst, enzovoort. Ik geloof niet in een Europese islam.'

'Het is aan moslims om mijn ongelijk te bewijzen', voegt hij daaraan toe. 'Maar ik ben daar sceptisch over.'

Bron: De Standaard, 22 april 2017, via http://www.standaard.be/cnt/dmf20170421_02844959

Mening: Ik geef de Crem hier geen honderd procent gelijk, maar hij zegt toch ook zaken waarmee ik het min of meer eens ben. CD&V werd naar mijn mening wel degelijk door de N-VA in de linkse hoek geduwd. De uithaal van Zuhal Demir naar CD&V als moslimpartij, was hier voor mij de bevestiging van. Als ik zie hoe N-VA bijna altijd haar gelijk wil halen, denk ik dat ze zich evenzeer geen echte volkspartij mag noemen. De manier waarop Zuhal Demir CD&V benoemde als 'moslimpartij' is ten eerste al onaanvaardbaar en toont toch ook weer mooi hoe sterk N-VA gefocust is op: onze idealen zijn de enige juiste. Met wat de Crem zegt over het feit dat een Europese islam niet mogelijk is, ben ik het niet akkoord. Er zijn genoeg moslims die zich aan de wetten en regels van het westers land waar ze wonen houden en hun geloof in die zin ook op een meer gematigde manier beleven. Natuurlijk heb je ook dat stukje extremen die onder andere de gelijkheid tussen man en vrouw niet accepteren. In mijn ogen mag dit, maar dan moeten ze dat doen in hun land van oorsprong, niet in België waar onze wetten van kracht zijn. Hier in het westen staan staat en religie op gelijke hoogte en dat moet ook door andere godsdiensten gerespecteerd worden, zo niet kunnen ze hier beter wegblijven. Het is niet aan ons Belgen om onze cultuur aan hen aan te passen, laat dat duidelijk zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.