actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2017, 09:28
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Eén op vijf flitspalen is defect

Eén op de vijf flitspalen op snel- en gewestwegen in Vlaanderen is stuk of onbruikbaar. Voor een aantal politie*zones is de maat vol: ‘We kunnen al een jaar lang geen enkele hardrijder flitsen op gewestwegen. Dan klopt er iets niet’, klinkt het.

Het gaat om zo’n 300 van de 1.400 flitsers, blijkt uit de meest recente meting van begin april, schrijven Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg zaterdag.

Vooral de provincies Antwerpen en Limburg scoren ondermaats: amper zeventig procent van de flitspalen is er op dit moment bruikbaar. Het Agentschap *Wegen en Verkeer, *eigenaar van de 1.400 flitspalen, erkent dat ze in deze provincies een tandje moeten bijsteken. Vaak ligt een softwarefout aan de basis, of zijn detectielussen in het wegdek aan vervanging toe.

Dat vraagt tijd. ‘Zeker in steden is het complex’, klinkt het. ‘Daar moeten we vaak delen van de weg afsluiten om bijvoorbeeld de detectielussen in de weg te herstellen. Dat doe je niet zomaar.’

Toch wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) dat er op korte termijn meer werkende camera’s in Vlaanderen langs de weg staan. ‘We moeten de ambitie hebben om in alle provincies op relatief korte termijn een benuttingspercentage van tachtig procent te halen’, benadrukt hij.

Een flitspaal kost al snel 30.000 euro. Voor het herstel van alle palen heeft het agentschap 2,7 miljoen euro per jaar beschikbaar.


Eigen mening: Er zijn, zoals in het artikel al aangehaald wordt, veel hardrijders die nooit beboet worden. Ik vind het dat ook heel spijtig dat flitspalen, anonieme flitswagens en de zogezegd verborgen nieuwe flitsers toch zo goed zichtbaar zijn. Ik denk dat er op dit vlak in onze samenleving heel sterk gewerkt wordt met het systeem van straffen en belonen. Veel m
mensen rijden in de eerste plaats traag om boetes te voorkomen en niet om verkeersongevallen te vermijden en dit vind ik spijtig. Vanuit de politie en de overheid worden wel bewustwordingscampagnes georganiseerd, maar ik denk dat dit nog sterker mag ingezet worden. Aan de verborgen flitsers en aan de anonieme flitswagens mag harder gewerkt worden om deze ook effectief verborgen te houden en ook apparaten zoals Coyote mogen van mij verdwijnen.

Bron: www.destandaard.be, geraadpleegd op 22 april 2017

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 22nd April 2017 om 09:34.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th April 2017, 11:38
Cédric V*rtommen Cédric V*rtommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 73
Eén op vijf flitspalen is defect

Ik ben het helemaal eens met Amber omwille van het feit dat mensen juist trager rijden om net die boete te mijden dan om veilige situaties te mijden. Ikzelf probeer zo alert mogelijk te rijden en ik merk van mezelf soms ook wel dat ik sneller afrem wanneer ik een flitspaal zie. Veel mensen denken volgens mij op deze manier: 'Ik zie een flitspaal, ik moet verminderen', maar voor hetzelfde geld heeft de auto achter je dat niet gemerkt en rijdt hij op je. Er staan veel flitspalen in ons land en elke chauffeur is alerter als er een flitspaal staat. Ze werken misschien niet allemaal, maar dat moet volgens mij ook niet. Het kan als opschrikmiddel werken om ons te behoeden voor te snel rijden. Een situatie die nog idealer is volgens mij is alle flitspalen verwijderen en vervangen door verborgen flitscamera's. Dan beginnen de mensen pas alert te rijden en te letten op hun snelheid.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th April 2017, 17:36
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Ik ben het zeker ook eens met Amber en Cédric. ?Niet alle flitspalen moeten werken, aangezien het inderdaad de paal alleen al is die veel mensen afschrikt. Op die manier krijgt men een foutief beeld van de autobestuurders die te hard rijden. Zelf rijd minder ik ook altijd vaart wanneer ik weet dat ik een flitspaal ga passeren, maar vanaf dat je die voorbij bent versnel je vaak al terug. De oplossing om mensen constant op hun snelheid te laten letten is, zoals Cédric zegt, het plaatsen van verborgen flitscamera's. Dit kan zijn in geparkeerde voertuigen langs de weg, bomen, borden enzovoort. Pas vanaf dan zullen we een positieve balans krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.