actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2017, 13:42
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 81
Studie: "Naar het werk fietsen vermindert risico op kanker en hartziekten"

Naar het werk fietsen doet je langer leven en vermindert het risico op kanker en hartziekten. Dat concluderen Britse wetenschappers uit een vijfjarig onderzoek met 250.000 pendelaars.

Tijdens het onderzoek bleek dat regelmatig fietsen ervoor zorgt dat de algemene sterftekans van een persoon doorgaans met 41 procent vermindert, en bij kanker en hartziektes is het effect nog groter - respectievelijk 45 en 46 procent.

De pendelaars die meededen aan het onderzoek fietsten gemiddeld 30 mijl (ongeveer 50 kilometer) per week. Hoe meer kilometers ze per week aflegden, hoe groter de gezondheidsbonus.

Ook wandelen heeft een positief effect op de gezondheid. Het vermindert de kans op een hartziekte, maar het effect bleek pas significant voor mensen die meer dan zes mijl (ongeveer 10 kilometer) per week stapten.

Het effect van de studie bleef behouden toen de statistieken werden bijgesteld, om andere mogelijke verklaringen zoals gewichtsverlies uit te sluiten. Dat betekent dat het postitieve gezondheidseffect van het fietsen niet enkel kan teruggebracht worden tot gewichtsverlies bijvoorbeeld.

"Van fietsen naar het werk routine maken"

"Je moet elke dag naar het werk zien te komen, dus als je van fietsen naar het werk een routine maakt, dan vergt het na verloop van tijd geen wilskracht meer", aldus onderzoeker Jason Gill van de Universiteit van Glasgow.

"Wat we moeten doen is onze infrastructuur aanpassen om het gemakkelijker te maken om te fietsen. We hebben meer fietspaden nodig, moeten het gemakkelijker maken om fietsen op de trein te krijgen en we hebben meer douches op het werk nodig", aldus nog Gill.

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/s...ekten-b361c4e2/

Eigen mening: Ik heb voor dit artikel gekozen omdat ik vind dat dit meer aangemoedigd moet worden. Met de fiets naar je werk rijden heeft vele voordelen voor je eigen gezondheid, maar dit resulteert ook in minder CO2-uitstoot en dat is op de lange termijn voor ons allemaal een verbetering. Mijn moeder is hier al een geweldig voorbeeld van. Zij gaat altijd met de fiets naar haar werk, omdat de school waar zij lesgeeft reeds hun werknemers aanmoedigen om met de fiets naar het werk te komen door een (weliswaar kleine) bonus op hun inkomsten aan te bieden. Ik denk dat die kleine motiverende acties een oplossing kunnen bieden voor dit probleem.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st May 2017, 22:16
célinefrison célinefrison is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Geel
Posts: 55
Ik deel de mening van Hannah. Ik ben een grote voorstander van het gebruik van de fiets. Later zou ik ook het liefst de fiets nemen om te gaan werken. Als de afstand het toelaat, wil ik dus zeker naar mijn werk fietsen. Het biedt zoveel voordelen. Ten eerste is het goed voor je gezondheid. Het dagelijks fietstochtje lijkt misschien banaal, maar het draagt bij aan een goede conditie. Daarnaast is het ook goed voor het milieu en als je door een centrum moet fietsen ben je vaak ook nog sneller. Ik denk wel dat de wegen in België nog beter aangepast kunnen worden aan de fietser. Nederland geeft het goede voorbeeld met haar fietspaden die afgescheiden zijn van de wegen waar auto's rijden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd May 2017, 05:17
jens.s*olders jens.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herentals
Posts: 75
Nog maar is een voordeel van meer fietsen, in dit geval naar het werk.
Ik ben ook een zeer grote voorstander van het fietsen naar het werk, of gewoon meer fietsen in het algemeen.
De meeste mensen gebruiken tegenwoordig zelfs de auto om een brood twee straten verderop te gaan halen.
Ik denk dat mensen in hun vrije tijd ook meer en meer gaan moeten bewegen omdat er jaarlijks een daling is van "fitte en gezonde mensen", maar dit is een goede stap.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.