actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2017, 09:24
célinefrison célinefrison is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Geel
Posts: 55
Duizenden patiënten kunnen vanaf vandaag hun medisch dossier online inkijken

Duizenden patiënten van het UZ Leuven, het AZ Groeninge en het AZ Diest kunnen vanaf vandaag hun medisch dossier via een app inkijken. Het is de bedoeling dat nog een twintigtal ziekenhuizen van het Vlaamse Ziekenhuisnetwerk (VZN) volgen. Dat schrijft De Tijd.

Via de nieuwe patiëntensite en -app 'mynexuzhealth' zijn voortaan alle medische verslagen te consulteren, zeven dagen nadat ze gevalideerd werden.

Juridische procedures
"Patiënten konden al toegang krijgen tot hun medisch dossier op papier, maar moesten daarvoor een aanvraag richten aan de ombudsman, waarna de hoofdgeneesheer goedkeuring gaf", legt Johan Van Eldere, hoofdgeneesheer van het UZ Leuven, uit. Mensen vroegen hun medisch dossier veelal op in het kader van juridische procedures, arbeidsongevallen of erfeniskwesties. Maar het aantal patiënten dat zijn dossier opvraagt, neemt toe. "Ze gaan bewuster om met hun gezondheid en willen op de hoogte blijven", stelt Van Eldere.

Therapeutische exceptie
Het UZ Leuven kan alleen de verslagen vanaf 15 augustus vorig jaar laten zien. Artsen hebben het recht om de patiënt bepaalde verslagen niet te tonen, de zogenaamde 'therapeutische exceptie'. Sinds 15 augustus moeten artsen aangeven dat ze een verslag willen onttrekken aan de blik van de patiënt. Ook in de domeinen psychologie en psychiatrie is nog niet alles uitgeklaard.

Bron: De Morgen
Datum: 18/04/2017
Mening:
Ik vind het goed dat er de mogelijkheid is voor de patiënten om hun medisch dossier online in te kijken. Het kon al op papier, maar dan moest je dit eerst aanvragen. Ik denk dat dit dus niet zo gemakkelijk verloopt. Ik kan me inbeelden dat veel patiënten willen weten wat er over hen geschreven is in het medisch verslag. Ik vind dat patiënten het recht hebben om alles te weten over hun eigen gezondheidstoestand. Zelf zou ik ook willen weten waar ik aan toe ben: ik ben voor een transparante werking. Al begrijp ik zeker wel dat dit in de domeinen psychologie en psychiatrie moeilijk ligt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.