actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2017, 21:14
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
Botox is even normaal geworden als gezichtscrème

De tijd dat enkel dames van in de veertig en vijftig zich met botox bewapenden in de strijd tegen rimpels, ligt definitief achter ons. Steeds vaker krijgen plastisch chirurgen in ons land ook twintigers en dertigers over de vloer. 'Mijn jongste patiënt is achttien', zegt Benoit Hendrickx (UZ Brussel). Critici beschouwen het als 'een gevaarlijke tendens'. 'Hoe jonger je met botox begint, hoe meer verslavend het werkt.'
'Dag dokter, ik zou er graag zo’n twintig jaar jonger uitzien. Kunt u daar met botox voor zorgen?' Jarenlang kregen de plastisch chirurgen in ons land dit soort vragen. Ze kwamen van patiënten die hoopten om via botox hun eeuwige jeugd terug te krijgen. 'Helaas moeten we hen dan teleurstellen', zegt Benoit Hendrickx, plastisch chirurg in het UZ Brussel en bestuurslid van de Belgische Vereniging voor Plastische Chirurgie, in Het Nieuwsblad. 'Botox maakt niet jonger, het vertraagt de veroudering. Daarom dat meer en meer jongeren er tegenwoordig vroeger aan beginnen.'

Vrouwen én mannen

Gedetailleerde studies of cijfers bestaan er niet, maar alle experten en plastisch chirurgen bevestigen wel dat de Belg de voorbije jaren op steeds vroegere leeftijd zijn toevlucht tot botox is beginnen te zoeken. Voor de prijs van 200 tot 500 euro per behandeling, die afhankelijk van persoon tot persoon minstens twee keer per jaar moet worden ondergaan. 'Momenteel is ongeveer een vierde van mijn patiënten jonger dan veertig', zegt Hendrickx. 'De jongste is zelfs nog maar net achttien. En het gaat zeker niet enkel om vrouwen. We krijgen ook steeds meer mannen over de vloer.'

Wat van botox zo’n populaire rimpelbestrijder maakt, is dat het de eigenschap heeft de overdracht van een signaal van onze zenuwen naar onze spieren te blokkeren. Daardoor neemt de werking van de spieren af of wordt die zelfs stilgelegd, waardoor rimpels minder zichtbaar worden en een gezicht er opgewekt gaat uitzien. 'Dat mensen er steeds vroeger mee beginnen, komt ook omdat de misverstanden dat het gevaarlijk zou zijn, meer en meer de wereld uitgeraken', zegt Hendrickx. 'Vandaag is botox voor velen een vorm van gelaatsverzorging geworden, die even normaal is als gezichtscrème. Bovendien is botox al een tijdje weg uit de taboesfeer: mensen praten erover, en voelen zich niet langer schuldig.'

Verlammend gif

'En toch is de toenemende toevlucht tot botox een gevaarlijke tendens', waarschuwt Nathalie Huigsloot, auteur van Het Botoxdilemma. Botox, of eigenlijk botulinetoxine, is in feite een gifsoort, die tot een verlamming van de ademhalingsspieren en de longfunctie kan leiden. 'In die zin is het veelbetekenend dat Robert Schoemacher, de bekendste botox-arts in Nederland, weigert om preventief botox te gebruiken bij jonge mensen', zegt ze. 'Hoe jonger je met botox begint, hoe meer verslavend het ook werkt. Zeker bij preventief gebruik wordt een gezichtsuitdrukking onnatuurlijk enige tijd nadat de behandeling wordt stopgezet. Bovendien blijft de vraag of zo’n spuitje effectief gelukkig maakt. De cosmetica-industrie voedt graag het idee dat een strakke huid dankzij botox dat doet. Terwijl niet de rimpel het eigenlijke gevaar is, wél de overdreven aandacht voor het uiterlijk.'

Bron: De Standaard, 14/04/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170414_02834409

Mijn mening:
Ik begrijp niet goed waarom rijpere vrouwen en mannen naar botox grijpen, laat staan twintigers. Waarom willen mensen zich altijd anders voordoen dan ze zijn? Het kost enorm veel geld en voor wat? Om er voor de buitenwereld goed uit te zien? Dit weegt voor mij totaal niet op tegen de prijs die je ervoor moet betalen. Bovendien zie je er niet beter uit, maar in mijn ogen net slechter. Al de authenticiteit wordt vervangen door plastiek. Daarenboven kan het ook enkele risico’s inhouden, namelijk verlamming van de ademhalingsspieren en de longfunctie. Ik zou het er in ieder geval totaal niet voor over hebben. Ik ben dan ook blij dat niet elke dokter alleen aan zijn centen denkt, maar ook wel degelijk aan de gezondheid van mensen. Zo weigert de Nederlandse botox-arts jonge mensen te behandelen met zijn verlammend gif.
Al de reclame die men maakt waarbij het schoonheidsideaal telkens naar voren komt, is ook niet bepaald bevorderlijk voor manipuleerbare zielen. Ik vind dat consumenten hier verder moeten nadenken en hier gewoonweg mee moeten stoppen. Wat is er mis om échte mensen als model te gebruiken?

Laatst aangepast door Pauline.D*Kerf : 14th April 2017 om 21:31.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.