actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2017, 11:47
Lisa.H*ylen Lisa.H*ylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hulshout
Posts: 71
Bel-20-bedrijven zijn niet vrouwvriendelijk

Bel-20-bedrijven zijn niet vrouwvriendelijk

Alleen het Belgische Proximus prijkt in de top 200 beursgenoteerde bedrijven die het meest vrouwvriendelijk zijn. Al is dat een groot woord. Slechts 6 van de ruim 3.000 onderzochte bedrijven betalen man en vrouw gelijk. Nederlandse bedrijven scoren opvallend goed, Amerikaanse bedrijven lopen erg achter in zwangerschaps- en ouderschapsverlof.

Hoe vrouwvriendelijk zijn grote beursgenoteerde bedrijven? Die vraag probeert de Brits-Nederlandse stichting Equilea in samenwerking met de universiteit van Maastricht te beantwoorden in een lijvig rapport. Daarin werden ruim 3.000 bedrijven met een beurswaarde van meer dan 2 miljard dollar onderzocht op basis van publieke informatie – zoals jaarverslagen – aangevuld met specifieke vragen aan diezelfde ondernemingen.

Het resultaat is teleurstellend voor de twaalf puur Belgische Bel-20-bedrijven die op de beurs meer dan 2 miljard waard zijn. Slechts één van hen prijkt in de top 200 die gisteren werd bekendgemaakt. En dat is telecomreus Proximus op plaats ... 189. De rest is verzwolgen in de anonieme middenmoot en wordt niet in het rapport besproken. Gelukkig zijn er het Franse Engie (27ste) en het Nederlandse ING (111de) die het vrouwvriendelijke imago van de Bel-20-index nog enigszins kunnen redden.

Loonkloof blijft

De onderzoekers peilden onder meer naar het aandeel van vrouwen in het bestuur en het topmanagement van de beursgenoteerde bedrijven, gelijke betaling voor gelijke functies, carrièremogelijkheden en betaald zwangerschapsverlof. De resultaten waren al bij al teleurstellend.

Geen enkel beursgenoteerd bedrijf scoorde in het rapport beter dan 22 op 35 punten, wat net goed is voor een B-attest voor vrouwvriendelijkheid. Bij slechts 6 van de ruim 3.000 onderzochte bedrijven is de loonkloof zo goed als verdwenen. En bij slechts 10 procent van diezelfde beursgenoteerde multinationals worden er desgevraagd maatregelen genomen om die loonkloof te verkleinen.

Het meest vrouwvriendelijke bedrijf is volgens het rapport het Franse cosmeticaconcern L’Oréal, gevolg door het Britse uitgeversbedrijf Pearson en National Australia Bank. En de meest vrouwvriendelijke landen zijn Noorwegen, Nederland en Groot-Brittannië. Al zijn dat volgens de onderzoekers eigenlijk de minst slechte presteerders. Want zelfs bij de top 200 bedrijven zijn er gemiddeld nog altijd maar twee op de tien bestuursleden vrouw. En bij slechts zes bedrijven zijn er meer vrouwelijke dan mannelijke bestuurders (Wolters Kluwer, BTG, Severn Trent, Easyjet PLC, Target en Atrium).

Amerikanen zijn macho

Opvallend ook: in de Amerikaanse bedrijfswereld overheerst nog altijd de machocultuur. Slechts twee van de ruim duizend Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven bevinden zich in de top 200 van Equileap. Amper vijf van de dertig best presterende Amerikaanse bedrijven hebben bijvoorbeeld een regeling van deels of geheel betaald zwangerschaps- of ouderschapsverlof. Alleen Israël, Ierland, Japan en Hongkong zijn nog vrouwonvriendelijker.

De onderzoekers roepen de bedrijfswereld daarom dringend op maatregelen te nemen. Niet alleen uit ethische overwegingen, maar gewoon omdat vrouwvriendelijkheid meer geld opbrengt. ‘Er is een sterke correlatie tussen winstgevendheid en diversiteit. De 75 Europese bedrijven uit de Equileap Top Ranking doen het in financieel opzicht beter dan de vijftig bedrijven uit de Euro Stoxx 50-beursindex.’ Of hoe een macho-argument de bedrijfswereld uiteindelijk vrouwvriendelijk moet maken.

Datum: 12/04/2017
Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20170411_02830142)
Eigen mening:
Ik vind dat vrouwen gelijk zijn aan mannen. Steeds vaker komen vrouwenprotesten in het nieuws om ongelijkheid aan te kaarten. Het is de 21e eeuw. Een evolutie staat voor de deur en toch is de deur niet helemaal open. Dit onderzoek naar beursgenoteerde bedrijven, geeft een duidelijk probleem aan. Vrouwen verdienen betaald ouderschapsverlof, ze verdienen evenveel loon als hun mannelijke collega's en ze verdienen een hoge functie als ze er de kwaliteiten voor hebben. Ik zeg niet dat bedrijven nu meer vrouwen moeten aannemen om te werken aan hun imago. Ik vind wel dat ze een open blik moeten creëren.
De onderzoekers geven een voorbeeld aan over hoe vrouwen voor winstgevendheid kunnen zorgen. Vrouwen zijn naar mijn mening anders dan mannen. Ze denken op een andere manier en kunnen dus zorgen voor meer perspectieven in de bedrijfswereld. Bedrijven moeten in mijn ogen meer maatregelen treffen om vrouwvriendelijk te zijn.

Laatst aangepast door Lisa.H*ylen : 12th April 2017 om 11:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2017, 14:37
Bart.V*nderLinden Bart.V*nderLinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 100
De mening van Bart

Ik ben het eens met de mening van Lisa. Een evolutie staat inderdaad voor de deur, en ik denk dat wij gaan inzien dat mannen en vrouwen evenwaardige kansen verdienen, omdat we beide tot eenzelfde soort behoren. Wat ook kan zijn is dat mannen nu eenmaal hogere functies uitoefenen omdat zij meer logisch zijn en ook meer risico's nemen. Dit kan zeker op de beurs ingezet worden. Daarentegen vind ik dat vrouwen en mannen voor eenzelfde job gelijk betaald moeten worden.

Nu kan je je afvragen, van waar komt dit toch?
Welnu , een halve eeuw geleden waren er nog veel vrouwen die instonden voor het huishouden en de kinderen. Tegenwoordig gaan zij ook werken. Daarom denk ik dat vrouwen nog steeds dit hebben meegedragen uit het verleden en ze dus nu meer en meer inzien dat we niet kunnen voortgaan op onze oude gewoontes.

Tenslotte zijn er typerende mannenfuncties en typerende vrouwenfuncties.

Toch is gelijkheid broodnodig in onze huidige en nieuwe samenleving.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.