actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2017, 09:15
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Groen: "Vlaanderen moet snoeien in bestuursmandaten"

za 22/04/2017 - 08:16 Belga, Kathleen Heylen
Volgens Groen is de Vlaamse regering in hetzelfde bedje ziek als de intercommunales die ze terechtwijst. De oppositiepartij heeft een lijstje gemaakt van 76 agentschappen en autonome instellingen die de opeenvolgende Vlaamse regeringen heeft opgericht, samen goed voor 350 politieke mandaten. In sommige bestuursraden worden forse vergoedingen betaald, waardoor voorzitters 25 tot 29.000 euro bruto aan vergoedingen krijgen.
Björn Rzoska, fractieleider van Groen in het Vlaams Parlement, vroeg bij alle ministers info op over de bestuursraden van de agentschappen die verbonden zijn aan hun kabinetten. Het gaat om bekende bedrijven als De Lijn en VDAB, maar ook om minder bekende als Participatiemaatschappij Vlaanderen en Vlaamse Havens.

Belga
Uit de gegevens die hij verzamelde, blijkt dat in sommige bestuursraden fikse bedragen betaald worden. Zo verdiende de voorzitter van Vlaamse Havens in 2016 meer dan 8.000 euro bruto, terwijl daar maar twee vergaderingen tegenover stonden. Vooral mandatarissen van N-VA en CD&V horen bij de grootverdieners. "Wat nogmaals aantoont dat N-VA een traditionele partij is geworden", zegt Rzoska in Het Laatste Nieuws. "Dit is niet de kracht van verandering, maar de kracht van zelfbediening."

Verder wordt duidelijk dat de agentschappen te weinig onafhankelijke bestuurders toelaten en dat de postjes voornamelijk verdeeld worden onder partijgetrouwen, (ex-)politici en kabinetschefs. Die laatsten krijgen meestal een functie als regeringscommissaris toegewezen, waarvoor ze extra vergoed worden, bovenop hun loon.

Groen eist de stopzetting van de politieke benoemingen en wil dat er meer onafhankelijke bestuurders komen. Er moet ook een limiet gezet worden op de vergoedingen. "De Vlaamse regering is niet geloofwaardig als ze niet voor haar eigen deur veegt."

Bron
Heylen, K. (2017, April 22). Groen: "Vlaanderen moet snoeien in bestuursmandaten". Opgehaald van deredactie.be: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2958149

Persoonlijke mening
Ik denk ook dat er een limiet moet komen op de vergoedingen. Ik ben van mening dat bij prestatie een vergoeding tegenover maar die vergoeding moet ook gelegitimeerd en rechtvaardig zijn.
Ik ben het eens met de partij Groen dat er een moet komen aan politieke benoemingen. De functie moet ingevuld worden door de persoon die over de nodige capaciteiten, ervaring en attitudes heeft; los van een politieke kleur, het moet over talent en capaciteiten gaan.
Ik vind dan ook dat er voor die functies evengoed een vacature moet uitgeschreven worden, iedereen krijgt dan een (gelijke) kans; de kandidaat die het best past voor de vacature moet dan ook de job krijgen.
Het is volgens mij niet langer aanvaardbaar dat de postjes voornamelijk verdeeld worden onder partijgetrouwen, (ex-)politici en kabinetschefs. Het is niet meer van deze tijd (het zou niet meer van deze tijd meer mogen zijn), en ik vind het niet meer te verantwoorden tegen over de bevolking.

Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 22nd April 2017 om 09:46.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.