actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2017, 09:30
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
De Backer trekt stekker uit drie zeewindprojecten

Na de grote biomassacentrales komt de miljardensteun aan windparken op zee in het vizier van de politiek. Staatssecretaris voor de Noordzee Philippe De Backer (Open Vld) wil de drie laatst geplande projecten annuleren. Hij zal de regering voorstellen de concessies van de projecten Seastar, Mermaid en Northwester II te herroepen. De locaties zouden via een nieuwe Europese aanbestedingsprocedure worden toegewezen aan wie tegen de laagste prijs kan bouwen, aldus De Tijd vrijdag.

Ons land beloofde in het verleden miljarden voor de bouw van negen zeewindparken. 'Een win-for-life voor de eigenaars, en een pay-for-life voor de consument en de staat', vindt De Backer.

Maar bij buitenlandse aanbestedingen zakten de prijzen het voorbije jaar pijlsnel. Vorig jaar zette de regering-Michel al het mes in de steun, maar het Belgische steunniveau ligt nog fors hoger dan die voor parken die in Nederland worden gebouwd. In Duitsland worden tegen 2025 parken zonder steun gebouwd.

De Backer denkt dat er ook in ons land een forse besparing kan worden gerealiseerd met een aanbesteding. De concessies van de drie laatste parken, die naar schatting 3 tot 5 miljard euro kosten, kunnen worden ingetrokken, blijkt uit een juridische analyse die de staatssecretaris liet uitvoeren. Hij verwacht dat een eventuele schadevergoeding lager zal liggen dan wat kan worden bespaard.

De drie geplande windparken zijn nodig om de Europese groenestroomdoelstellingen tegen 2020 te halen. Ons land zal met Europa moeten gaan praten, aldus de staatssecretaris, die toevoegt dat België de doelstellingen misschien iets later zal halen. Hij geeft ook aan dat ons land later wel een tandje kan bijsteken en dat het extra windparken op zee kan bouwen als de kosten veel lager uitvallen.

BRON: De Standaard, 21/04/2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170421_02843975

Eigen mening: Ik vind het echt spijtig dat ze deze drie projecten gaan annuleren. We moeten onze doelstellingen tegen 2020 halen en ik vraag me echt af hoe we dit gaan realiseren als we zo'n enorme stap terug zetten. Als we moeten besparen kunnen we misschien 1 project stopzetten maar ineens alle drie stopzetten vind ik wel enorm drastisch. We moeten gaan investeren in groene energie en ik vraag mezelf af wanneer ze dit gaan inzien dat dit een energievorm is die we altijd kunnen gebruiken en met andere woorden op langere tijd enorm wat problemen zal oplossen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.