actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2017, 08:49
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Question Naar lesuren van 45 minuten in het secundair?

do 20/04/2017 - 19:59 Jos Vandervelden

Het Franstalig gemeenschapsonderwijs denkt er aan de lestijden in het secundair onderwijs in te korten. In plaats van 50 minuten zou een les voortaan nog maar 45 minuten duren. Dat zou beter zijn voor de aandachtsspanne van de scholieren en zou tegelijk vier extra lesuren per week mogelijk maken. Het voorstel maakt deel uit van een nieuwe hervorming van het Franstalig onderwijs.

Al langer wijzen onderwijsdeskundigen op het feit dat het klassieke lesuur van 50 minuten te lang is. De aandacht verslapt en een deel van het lesuur gaat verloren. Jongeren zijn vandaag door hun digitale levensstijl minder lang gefocust. Maar het Franstalig onderwijs wil met het idee twee vliegen in één klap slaan.

"Alles past in een poging om een bredere graad in het eerste jaar van het secundair onderwijs te organiseren, net als in Vlaanderen", zegt onderwijssocioloog Simon Boone (VUB) in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Daarvoor zijn extra vakken nodig, bijvoorbeeld kunst en techniek. Scholieren kunnen op die manier proeven van een breder gamma en een betere keuze maken."

Ook in Vlaanderen?

Het Franstalig onderwijs scoort slechter dan het Vlaams onderwijs bij de internationale PISA-resultaten. "Er is echt een sense of urgency in het Franstalig onderwijs", zegt Simon Boone. "De verschillen tussen scholen onderling zijn er soms immens. En de verschillen met Vlaanderen zijn helemaal frappant. Maar dat neemt niet weg dat dit ook een fris idee is voor het Nederlandstalig onderwijs."

Bron
Vandervelden, J. (2017, April 20). Naar lesuren van 45 minuten in het secundair? Opgehaald van deredactie.be: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2957020

Persoonlijke mening
"Een deel van het lesuur gaat verloren." Omdat de aandacht van de leerlingen verslapt, dat wil ik niet tegenspreken, maar er zijn tal van oorzaken dat een deel van het lesuur verloren gaat. Ik kan dankzij mijn leerkrachtenopleiding het voorstel, vanuit beide standpunten bekijken en kom zo tot de volgende inzichten.

Vanuit (mijn standpunt) standpunt van de leerling:
Een lesuur van 50 minuten kon soms heel lang duren. Ik vond (nu eigenlijk nog steeds) dat een lesuur te eentonig is. Ik bedoel daarmee dat je als leerling vaak heel lang moet stilzitten, er mag wat meer beweging zijn (maar dat is een andere discussie natuurlijk).

Vanuit (mijn standpunt) standpunt van de leerkracht:
Stap een leraarskamer binnen en vraag aan een aantal leerkrachten of ze toekomen met een lesuur van 50 minuten, het antwoord zal "nee" zijn. Er gaat een (groot) deel verloren van de les maar niet enkel en alleen door de aandacht die verslapt bij de leerlingen. Het binnen-en buitengaan, de administratie ik vergeet waarschijnlijk nog een aantal zaken zorgen ervoor dat er van die 50 minuten niet veel overblijft.

Anderzijds ben ik wel voorstander voor extra vakken, voor een bredere vorming. Ik stel voor dat er een aantal proefprojecten worden opgestart en dat men afwacht wat daar de resultaten van zijn. We werken al heel lang met die 50 minuten met zijn voor- en nadelen. Laten we iets nieuws uitproberen/geef het eens een kans en achteraf kan je nog altijd kiezen of je al dan niet het oude systeem toepast.

Tot slot denk ik ook dat (sommige) leerlingen gebaat zijn bij langere lesblokken, ik denk dan aan praktijklessen, groepswerken enz.

Ik ben benieuwd naar andere meningen en reacties!

Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 21st April 2017 om 09:23.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st April 2017, 14:52
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Zoals Arne al aangaf kan een lesuur van vijftig minuten erg lang duren voor leerlingen, zeker bij de onderwijsvakken waar hun interesse niet erg groot in is. Als leerkracht is het echter minder leuk om telkens vijf minuten van je les te moeten afgeven omdat je soms al tijd te kort zal hebben. Het kan misschien dan een oplossing zijn om leerlingen in het kort bepaalde zaken thuis te laten voorbereiden. Zo wordt het verlies van de vijf minuten les die wegvallen beperkt, al zullen de leerlingen hier geen fan van zijn.
Dat er extra lesuren vrijkomen vind ik erg goed. Hierdoor kan in de eerste graad een breder aanbod worden aangeboden en zal de leerling volgens mij sneller de juiste studiekeuze maken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st April 2017, 19:36
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
Ik ben van mening toegedaan dat een lesuur inkorten met slechts vijf minuten, niet zal helpen. Als men degelijk rekening wilt houden met het concentratievermogen van leerlingen, is het verstandig om na elke twintig minuten een kleine pauze (1-2min.) te geven. Dit is namelijk de tijdspanne waarop kinderen van het middelbaar zich kunnen concentreren. Bij volwassen ligt het concentratievermogen op vijftig minuten. Vandaar dat men voor deze duur van een les heeft gekozen. Uit deze constataties kan ik enkel meer concluderen dat dit een ridicuul voorstel is. Bovendien is er dan nóg minder tijd over om nieuwe didactische werkvormen toe te passen in één lesuur.
De extra vakken die kunnen worden aangeboden door deze inkorting, vind ik echter wel een goed idee. Leerlingen zouden van zoveel mogelijk domeinen moeten kunnen ‘proeven’, zodat ze later een betere studiekeuze kunnen maken. Ik ben er echter wel van overtuigd dat dit ook op ander manieren kan bekomen worden. Zo zou men het eigen aanbod kritisch moeten bekijken en zo de onnodige vakken elimineren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st April 2017, 20:02
jens.s*olders jens.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herentals
Posts: 75
Ikzelf vind dit ook geen goed idee.
Leerkrachten komen nu al tijd tekort, zeker bij vakken die maar 1-2 uren per week worden gegeven. Het elimineert tijd voor andere, leukere werkvormen en die vijf minuten gaat geen verschil maken voor de leerlingen.
Als we nu de lessen inkorten met 5 minuten, gaan de leerlingen blijven klagen om het naar 40 minuten te brengen enz.
Het proeven van andere vakken en mogelijkheden is inderdaad een goed idee, maar daar zijn volgens mij wel andere oplossing voor zoals Pauline al aangaf.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th May 2017, 12:03
eline.v*nderborght eline.v*nderborght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 72
Volgens mij is het inkorten van een lesuur geen goed idee. Ik heb net stage gehad en dan merk je wel dat het lesuur niet direct beging wanneer de bel gaat. Tegen de tijd dat de leerlingen in het lokaal zijn en al hun boeken erbij hebben genomen kunnen er soms meer dan vijf minuten verloren zijn gegaan. Het inkorten van een lesuur met vijf minuten vind ik daarom absurd. Het is volgens mij bijna nooit mogelijk om de volledige vijftig minuten te benuttigen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 19th May 2017, 00:40
Bart.V*nderLinden Bart.V*nderLinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Dag Arne,
Dat is een goed idee. Laten we het toch testen of het werkt.
Er is echter wel een klein minpuntje.
Dat is dat we schrik hebben om te falen. We passen niet graag een systeem aan waarbij we nadien terug naar onze oude traditie moeten grijpen.
Toch vind ik dat we dit een kans moeten geven.
Zelfs lesuren van 40 minuten moeten kunnen.
Zo kunnen we dan (indien nodig) 2 of 3 blokken achter elkaar zetten, waarbij er nog ruimte komt voor een extra lesuur in een 'vrij gekozen' of 'alternatieve' studie die de leerlingen kunnen ervaren. Laat gastsprekers zoals deze van op de International Days komen, benut dit extra uurtje ten volle, op alle mogelijke gebieden.

Ik kan me ook wel vinden in de mening die zegt dat we nu al reeds te weinig tijd hebben. Onlangs maakte ik nog mee dat ik pas kon beginnen 5 minuten na het belsignaal, omdat de leerlingen van een eindje kwamen en nog moesten inloggen en dergelijke. Door de strakke timing viel er dus helaas een (kort) lesdeel weg. Met 45 minuten zou ik in deze les dus nog maar 40 minuten overhouden, wat erg weinig is om de typefuncties grondig te bewerkstelligen.

Met 40 minuten kan je ook met de slogan 'less is more' pronken

Laatst aangepast door Bart.V*nderLinden : 19th May 2017 om 00:47.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 19th May 2017, 15:39
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Ook ik ben niet zo'n voorstander van het inkorten van de lesuren. Wat Pauline aanhaalt over de korte pauze na 20 minuten vind ik een veel beter idee. Het is inderdaad zo dat je als leerkracht (zeker leerkrachten met 1 - 2 uursvakken) je lessen goed vol moet plannen zodat je tegen het einde van het schooljaar alles van het leerplan hebt gezien. Ook lees ik in het artikel dat er hierbij dan 4 extra lesuren per week zouden ingepland worden, ik veronderstel dan ook dat je op bepaalde dagen een extra lesuur gaat hebben, waardoor de leerlingen langer op school moeten blijven? Ik vrees dat dit al helemaal niet zal werken, leerlingen zijn er zo op ingesteld dat het laatste lesuur (meestal rond 4u) ook echt het laatste lesuur is. Ik vrees dat een extra lesuur, dus langer blijven, het minst efficiënte idee is. Leerlingen gaan niet meer gemotiveerd zijn en zullen ook sneller afhaken van de les. Ook denk ik dat het voor de leerlingen haast onmogelijk is om langer blijven te combineren met hun naschoolse activiteiten, ik denk maar aan eten, huiswerk, hobby's...

Ik vind lesuren van 50 minuten perfect, het is net lang genoeg, dit is toch wat ik uit mijn ervaringen leer. Het is ook niet dat je als leerling de volle 50 minuten moet concentreren, dus ik denk dat het voor hen ook zeker doenbaar is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.