actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2017, 07:44
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Overheid mag sociale media screenen bij asielaanvraag

Om na te gaan of asielzoekers de waarheid vertellen, krijgt het vluchtelingencommissariaat de wettelijke mogelijkheid om hun profielen op de sociale media uit te pluizen. Het is een van de aanpassingen aan het asielrecht die de regering vrijdag goedkeurt, schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws vrijdag.

In de praktijk worden sociale media nu al regelmatig ingezet bij het doorlichten van asielaanvragen, maar rechters floten het Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen al meermaals terug.

'In de nieuwe wet wordt de toelating voor het checken van het publieke deel van sociale netwerken nu juridisch gebetonneerd. Het CGVS zal voortaan ook gsm’s en computers kunnen uitlezen. De asielzoeker moet daarvoor wel zijn fiat geven, maar een weigering doet de geloofwaardigheid van zijn aanvraag uiteraard geen goed', zegt staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA).

Een andere wijziging is dat de originele identiteitsdocumenten van asielzoekers voortaan worden ingehouden tijdens de asielprocedure, om te vermijden dat kandidaten die een njet krijgen hun papieren 'verloren laten gaan' en zo een repatriëring verhinderen. Ook wie definitief erkend wordt, krijgt zijn originele documenten niet meer terug, maar enkel een vluchtelingenpaspoort. 'Wie bij ons bescherming krijgt, moet niet op vakantie gaan naar zijn thuisland', aldus Francken.

Bron: DS, 21/04/2017. ( http://www.standaard.be/cnt/dmf20170421_02843936)

Eigen mening: Ik denk dat dit verhaal zowel positieve als negatieve kanten heeft. Ik denk dat sociale media steeds iets niet-officieel blijft. Iets vaag. Langs de andere kant snap ik dat ze deze media willen inzetten bij asielzoekers. Als ze een profiel screenen, en ze vinden connecties met terroristische organisaties (bijvoorbeeld), vind ik het goed dat deze persoon geen asielgoedkeuring zal krijgen. Ik denk ook dat het positief is dat enkel het publieke deel van het profiel bekeken kan worden. Ik denk dat als je alles zou bekijken, en zou "hacken", dat dit in zou gaan tegen het recht op privacy van deze mensen. Ik denk ook dat hier heel wat reacties op gaan komen. Zoiets van: "Jullie mogen mijn profiel niet controleren, als jullie dat doen zijn jullie onmenselijk". Zoiets in die aard. IK vind dat dit er niets mee te maken heeft. Als je iets op sociale media zet, is het openbaar en voor altijd. Iedereen weet dat, waarom zou het dan niet gebruikt mogen worden?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st April 2017, 15:27
eline.v*nderborght eline.v*nderborght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 72
Het gebruik van sociale media is bijna wereldwijd verspreid. Het lijkt me dan ook logisch om van dit medium gebruik te maken. Mensen moeten zich er ook van bewust zijn dat sociale media door velen geraadpleegd kunnen worden en dat ze er dus beter over nadenken wat ze op het net gooien. Werkgevers gebruiken het ook om hun werknemers te screenen. Ik vind het dan ook niet meteen een probleem om asielzoekers door te lichten. De angst voor terreur heeft hier ongetwijfeld mee te maken. Echt gelukkig kan je hier niet van worden, het is jammer dat we in onze maatschappij meer en meer anderen gaan wantrouwen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.