actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2017, 09:59
Kato L*anslots Kato L*anslots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Gierle
Posts: 70
Jongeren en werk: liever 'fun' dan 'cash'

Als het om werk gaat, kiezen zeven van de tien Europese jongeren liever voor een matig betaalde baan waar ze plezier in hebben dan voor een saaie baan met een topsalaris. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlandse uitzendkantoor Young Capital in samenwerking met de Universiteit Utrecht.

Voor het onderzoek werden 3.721 millennials tussen de 17 en 36 jaar in acht Europese landen ondervraagd. Zij kregen de keuze: ga je voor een saaie baan met een dikke loonstrook of een leuke baan die modaal verdient? Maar liefst 69 procent prefereert de leuke baan. Belgische jongeren schommelen met 67 procent rond het gemiddelde. Het zijn vooral Spanjaarden, Fransen en Nederlanders die 'fun' boven 'cash' prefereren. Jonge Duitsers en Britten zijn daarvan minder overtuigd.

"Werkgevers doen er goed aan hier notie van te nemen", zegt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital. "De tijd dat je jong talent met alleen een dik salaris over de streep trok, is nu echt voorbij. Wie een duurzame relatie met millennials wil opbouwen, zal zich echt moeten verdiepen in hun mindset."

Vast contract

In Nederland en Spanje willen de meeste jongeren fulltime werken of in een 'grote' parttimebaan van tussen 25 en 35 uur. Jongeren in België en Groot-Brittannië zeggen relatief het vaakst dat ze helemaal niet willen werken.

Op de vraag welke contractvorm zij ideaal vinden op dit moment van hun leven, geven zes op de tien Europese jongeren de voorkeur aan een contract voor bepaalde tijd. In Nederland geldt dit voor de helft van de ondervraagden. Dat is verrassend, aldus Werner Liebregts, onderzoeker aan de Universiteit Utrecht. "Rationeel gezien zou het contract voor onbepaalde tijd met alle bijkomende zekerheden het ideaal moeten zijn van iedere werknemer, op elk moment van zijn of haar leven. Niets is minder waar: jongeren willen zich juist vrij voelen." De ondervraagden geven aan hun opties open te willen houden om te reizen of te studeren, of willen zich zo breed mogelijk ontwikkelen bij verschillende werkgevers.

Hoe ouder de ondervraagden zijn, hoe vaker ze aangeven graag een vast contract voor onbepaalde tijd te willen. De belangrijkste redenen dat jonge werknemers een vast contract willen, zijn financiële zekerheid en het kopen van een huis.

Bron: De Morgen
Eigen mening: Ik verschoot best van deze resultaten. Ik had nooit verwacht dat 7/10 jongeren plezier boven geld zouden verkiezen. Ik heb mij hier blijkbaar in vergist.

Toch vind ik dit erg positief. Ik denk hierbij o.a. aan burn- outs die de laatste jaren vaker de kop op lijken te steken. Het is dus goed dat jongeren zich ervan bewust zijn om voor een job te kiezen waarin ze zich goed voelen.

De resultaten in verband met het contract verbaasden mij echter niet. Ik kan begrijpen dat veel jongeren nog niet klaar zijn voor het 'huisje tuintje boompje'. Ik kan mij inbeelden dat zij pas op latere leeftijd aan een vast contract denken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2017, 11:53
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Ik vind het net als Kato positief dat de jongeren de fun van een job steeds meer belangrijk vinden. Je hoort bijvoorbeeld in het onderwijs veel voorvallen van burn-outs. Wanneer deze leerkrachten dan weer aan het werk gaan, voelen ze zich vaak nog niet 100% gelukkig bij hun job. Van het feit dat jongeren een contract van bepaalde kiezen boven eentje van onbepaalde duur schrik ik toch een beetje. Voor mij is zekerheid van een job veel belangrijker dan avontuur of vrijheid. Stel dat je een contract hebt van onbepaalde duur, dan kan je nog steeds zelf bepalen wanneer je je contract beëindigd.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st April 2017, 11:31
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
Ik vind het goed dat jongeren steeds meer bewust nadenken over welke job ze willen doen en of ze al dan niet fijn zijn om te doen maar ik denk dat het wel belangrijk is dat ze een duidelijke grens trekken. Het kan niet altijd fun and games zijn, af en toe zal je eens minder graag gaan werken en dat is helemaal niet erg. Ik denk dat jongeren nu nog niet echt nadenken over de verdere toekomst. Dit kan een reden zijn waarom ze gaan voor een contract met een bepaalde duur. Eenmaal dat hun leven een beetje meer stabiel wordt en er een vaste partner en eventueel kinderen zijn, zal het contract voor onbepaalde duur een heel pak aantrekkelijker worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.