actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2017, 09:11
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
Niet tot in Engeland gesmokkeld, geld terug


Unieke rechtszaak in Brugge. Vijf Iraanse vluchtelingen eisen er een schadevergoeding van een Roe-meense mensensmokkelaar.

Asielzoekers die het aandurven hun smokkelaars aan te klagen, het gebeurt bijna nooit. Maar de Iraniërs, die nu in Duitsland asiel hebben aangevraagd, waren gisteren in persoon aan*wezig op de rechtbank. Ze voelen zich *opgelicht door een Roemeense mensensmokkelaar.

De vier mannen en een vrouw kwamen begin 2016 aan in Zeebrugge. Ze waren om politieke redenen uit Iran gevlucht. In Zeebrugge sprak de Roemeense *trucker Alin A. hen aan. Hij zou hen wel tot in Engeland loodsen. Ze betaalden hem elk 1.400 euro.
Goed zes maanden hield de trucker hen aan het lijntje. Op 29 juni stak de Roemeen hen dan toch in een trailer. Eindelijk konden ze naar Engeland. Maar daar raakten ze niet. De Belgische scheepvaart*politie controleerde de trailer en de Iraniërs werden *gevat. Ze kregen het bevel om het land te verlaten.

De vijf hadden wel opnames gemaakt van telefoongesprekken met de mensensmokkelaar. Daardoor kon de politie de man identificeren. Het parket eist dertig maanden cel en 18.000 euro boete. De vluchtelingen zelf vragen elk 5.000 euro morele en 1.400 euro materiële schadevergoeding, de prijs van de overtocht. De *beklaagde gaf verstek.
Of de vijf genoegdoening zullen krijgen, is de vraag. ‘Dat geld voor de overtocht is *eigenlijk een beloning voor een zogenaamde wederrechtelijke of illegale overeenkomst en dus niet opeisbaar’, zegt *Joachim Meese, professor strafrecht. ‘Net zoals je dat ook bij een huurmoord niet kunt als de aangezochte terugdeinst.’ Uitspraak op 3 mei.


Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20170419_02841888

Mening: Dit is voor mij een absurd artikel. Vluchtelingen die naar de rechtbank stappen nadat ze niet naar Engeland zijn gesmokkeld, maar hier wel voor hebben betaald. Met andere woorden vluchtelingen die naar de rechtbank gaan om hun eigen illegale praktijken aan te geven, maar hier toch nog een schadevergoeding voor willen ontvangen. Mijn mening over de sanctie van de vluchtelingen en de mensensmokkelaar is dat het niet zwaar genoeg is. De vluchtelingen worden enkel het land uitgezet, natuurlijk zijn er niet veel andere opties, en de mensensmokkelaar krijgt een celstraf en een boete. Persoonlijk vind ik dat deze illegale praktijken veel harder afgestraft moeten worden. Als elke vluchteling dit gaat doen, kunnen we onmogelijk deze crisis oplossen of aanpakken. Daarom moeten we duidelijk en consequent zijn, we moeten aangeven dat deze illegale praktijken niet acceptabel zijn. Ik begrijp natuurlijk volkomen dat deze vluchtelingen een nieuwe thuis willen hebben waar ze gelukkig kunnen zijn, maar het moet natuurlijk haalbaar zijn voor Europa. Mijn persoonlijke mening is dat vluchtelingen eerst gewoon in een land moeten worden geplaatst voor enkele jaren en dat ze hierna kunnen verhuizen binnen Europa wanneer ze zijn geďntegreerd. Natuurlijk is dit niet de perfect oplossing, maar ik ben van mening dat het onze plicht is om deze mensen een nieuw geluk aan te bieden. Dat is ons doel en doordat sommige vluchtelingen zich verwikkelen in illegale praktijken, wordt dit doel moeilijker om te verwezenlijken. Daarom moeten we streng zijn en duidelijk maken dat mensensmokkel niet oké is.

Laatst aangepast door stien.d*kinderen : 20th April 2017 om 09:19.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.