actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2017, 08:52
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
Volledige koopsom voor woning lenen wordt weer bespreekbaar

Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein (Open VLD) heeft samen met de verzekeringsmaatschappijen en de banken een systeem bedacht waardoor een woonlening voor de volle aankoopsom weer mogelijk wordt. Vandaag zendt hij een brief hierover naar de Nationale Bank om formeel advies over de zaak te vragen.

‘Ik vind het heel belangrijk dat jonge mensen een eigen woning kunnen kopen’, zegt Tommelein. ‘Dat mag geen voorrecht zijn voor wie financiële steun van zijn familie krijgt.’
De banken doen echter alsmaar moeilijker over leningen voor meer dan 80 procent van de koopsom van een woning. En vanaf eind mei moeten ze op dat vlak zelfs nog een pak strenger worden van de Nationale Bank. Die vreest dat banken in problemen kunnen komen als ze te veel riskante woonleningen.
Om daar iets aan te doen heeft Tommelein banken en verzekeringen samen aan tafel gebracht. Uiteindelijk heeft een aantal verzekeringsmaatschappijen gezegd dat ze mee in zee willen gaan door ofwel een kredietverzekering, ofwel een waarborg aan te bieden.
De bal ligt nu in het kamp van de Nationale Bank: die zal de knoop moeten doorhakken en beslissen of de banken in dit systeem mogen stappen.

Bron: De Standaard
Datum: 20/4/2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170419_02841881

Eigen mening:
Ik denk dat dit een onderwerp is waar veel jongeren van mijn generatie en een generatie ouder al eens over hebben nagedacht. Het is tegenwoordig niet evident om een woning te financieren zonder enige hulp van familie. De bank speelt ook vaak een cruciale rol in het wel of niet kunnen kopen van een woning. Ik vind het goed dat Bart Tommelein iedereen een kans wil geven om een woning te kopen. Doordat het weer mogelijk wordt om een volledige koopsom te lenen, kunnen we spreken van gelijke kansen voor iedereen ongeacht de afkomst van die persoon. Ik vind wel dat er nog randvoorwaarden moeten komen, want het kan niet zijn dat iemand de volledige koopsom van een woning leent en tijdens zijn carrière niet genoeg verdient om dat bedrag te kunnen terugbetalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.