actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2017, 10:37
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
De Wever: ‘Deze peiling klopt niet met mijn buikgevoel'

De regering moet erop vertrouwen dat het goede werk in 2019 beloond zal worden door de kiezer. Dat verklaarde N-VA-voorzitter Bart De Wever in een reactie op de peiling van De Standaard/VRT, waaruit blijk dat zijn partij in een dalende trend zit. ‘We gaan dit niet proberen keren, dat kan je toch niet.’

‘Ik ben verrast’, gaf N-VA-voorzitter De Wever in De Ochtend op Radio 1 toe over de uitslag van zijn partij. De N-VA blijft veruit de grootste partij, maar laat een dalende trend zien. ‘Uit de laatste peiling van RTBF twee weken geleden bleek nog een opwaartse trend. Toen waren er overal euforische reacties, nu zijn er veel negatieve analyses.’ In de jongste peiling van de RTBF haalde de N-VA 28,3 procent, een daling met 4,1 procent ten opzichte van de federale verkiezingen van mei 2014.

De Wever kijkt vooral naar de trends. ‘Nu gaan we tegen de positieve trend in. Dat is natuurlijk niet goed, want dan zit je in een negatieve sfeer. We gaan dit niet proberen keren, dat kan je toch niet, de media hebben die peiling duur betaald en gaan er dus analyses over maken, die moet je over je heen laten gaan. '

'Ik ben optimistisch voor de verkiezingen van 2018 en 2019', aldus De Wever. 'Deze peiling klopt voor het eerst niet met mijn buikgevoel. Voor het eerst denk ik dat dit niet klopt met het gevoel op straat. Ons palmares is helemaal niet slecht: de economie doet het beter, de loonkostenhandicap is weggewerkt. Ook op het vlak van migratie en veiligheid hebben we heel goede prestaties geleverd.’

'Net kinderen die ruziemaken'


‘Deze regeringsploeg moet dat in 2019 samen verdedigen. Ze kan optimistisch zijn, op voorwaarde dat ze doorwerkt’, heeft de N-VA-voorzitter een duidelijke boodschap voor de coalitiepartners. Hij gelooft echter niet dat de slechte sfeer binnen die coalitie invloed heeft gehad op de peiling.

Toch is ook de N-VA-voorzitter niet tevreden met de slechte sfeer binnen de regering. 'We zijn net kinderen die ruziemaken. Ik ben vragende partij om daarmee op te houden. Ik denk dat we een modderfiguur slaan. We komen hier allemaal slecht uit.'

‘Groen doet het meestal beter in peilingen dan aan stembus’

De Wever is niet verrast door de grote winst van Groen: ‘Ze doen het traditioneel goed in de peilingen, meestal beter dan aan de stembus. Maar ik zie ook een herverkaveling op links ten nadele van SP.A.’

Dat Groen-voorzitter Meyrem Almaci oproept om te stoppen met de polarisering in de politiek, vindt De Wever hypocriet. ‘Heel wat mensen van Groen doen niets anders dan schofferen. En dat loont.’

‘Ik bestuur niet met vrienden van neonazi’s’


Uit de peiling blijkt ook dat slechts een derde van de Vlamingen het cordon sanitaire rond Vlaams Belang wil behouden. ‘Wij zijn daar altijd tegen geweest’, aldus De Wever, die ook na 2018 echter niet van plan is om in zijn stad Antwerpen te gaan samenwerken met het VB. ‘Wij besturen niet met extremisten die op de koffie gaan bij Griekse neonazi’s en bij Assad’, verwijst hij naar de bezoekjes van Filip Dewinter.

De Wever vraagt dat ook de linkse partijen kleur bekennen. ‘Ik vind het heel kras dat die vraag niet wordt gesteld aan de linkerzijde over de communisten (van PvdA, red.).’

Bron: de standaard (19/04/2017 - 08.44u)
Geraadpleegd: 19/04/2017 - 10.24u
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170419_02840341

Eigen mening: Ik vind dat al deze peilingen over de politieke trends nogal overbodig zijn. Een peiling is nooit 100% correct en doet meer stof opwaaien dan nodig is. Zo geeft Bart de Wever ook aan in zijn interview dat 'GROEN' het in de peilingen steeds beter doet als in de verkiezingen. Over het algemeen genomen ben ik het grotendeels eens met dit artikel, op economisch vlak heeft de regering goed werk geleverd en er is sterk ingezet op een strikt migratiebeleid. Uiteraard zijn er nog heel wat werkpunten voor de regering maar ik ben van mening dat men ze ook tijd moet geven om al deze zaken te realiseren.
Het cordon sanitaire vind ik hedendaags een beetje achterna gestreefd. De voormalige partij 'Vlaams Blok' was vele extremer als het hedendaagse 'Vlaams Belang'. Een partij als PdvA heeft dan weer een ideologie die eerder bij extreem links aansluit waardoor deze dan ook in vraag getrokken zou moeten worden. Uit democratisch standpunt gekeken zou het cordon stilaan afgeschaft mogen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.