actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2017, 15:48
steven.w*uters steven.w*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
‘Beperk stemrecht tot één land’

‘Beperk stemrecht tot één land’

Wie een dubbele nationaliteit heeft, moet kiezen in welk land die persoon zijn stemrecht uitoefent. Met dat voorstel willen ex-N-VA’ers *Veerle Wouters en Hendrik Vuye de impasse in de discussie rond de dubbele nationaliteit doorbreken. ‘Iedereen moet maar eens kiezen waar zijn loyauteit ligt, hier of in het buitenland.’

CD&V-Kamerlid Hendrik Bogaert liet naar aanleiding van het referendum in Turkije weten dat hij van die dubbele nationaliteit af wou. Staatssecretaris van Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) toonde zich ook voorstander.

Volgens parlementsleden Vuye en Wouters is de dubbele nationaliteit afschaffen echter alleen mogelijk door iemand de Belgische nationaliteit af te nemen. ‘Iedereen wordt zo gestraft, ook wie perfect geïntegreerd is. Dat is toch niet de bedoeling?’ Ze geven het voorbeeld van hun voormalige partijgenote Zuhal Demir, die in dat geval zou moeten aftreden als staatssecretaris.

Het grote probleem is volgens hen het dubbele stemrecht. ‘Het belet alvast de integratie’, klinkt het. ‘De loyauteit ten opzichte van het ene land zal altijd wel een beetje groter zal zijn dan de loyauteit ten opzichte van het andere land’.

Het aanpassen van het stemrecht moet daarvoor een oplossing bieden. ‘We kunnen ervoor zorgen dat wie zijn politieke rechten in Turkije uitoefent, deze niet meer in België kan uitoefenen. Dit vergt enkel een wijziging van het Kieswetboek. Zo komt er voortaan een duidelijke keuze. Of je oefent je politieke rechten uit in Turkije, of je oefent ze uit in België.’

Iemand kan er dan dus volgens hun voorstel voor kiezen om zijn politieke rechten in het buitenland uit te oefenen. Maar Vuye en Wouters merken op dat die persoon ‘ niet verwonderd moet zijn dat Vlamingen en Franstaligen hem beschouwen als iemand die niet echt geïntegreerd is.’

Bron: DS, 18-04-2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170418_02838722

Mening: Ik vind het het niet logisch dat mensen met een dubbele nationaliteit stemmen in een land waarin ze niet leven. Ze zijn niet helemaal mee met wat er gebeurt in hun land en zij zullen zelf de gevolgen niet rechtstreeks moeten dragen van hun stem. Mensen kunnen misschien wel stemmen op bijvoorbeeld de wijziging van de grondwet in Turkije, maar de mensen die hier in België wonen gaan niet meteen de nadelen voelen. Zij wonen in België waar heel andere wetten gelden en dus niet rechtstreeks geconfronteerd worden met hun stem. Dit moet dan volgens mij dan ook stoppen. Het lijkt mij logischer dat de mensen stemmen in het land waar zij wonen. Ik vind dat mensen die een dubbele nationaliteit niet meer mogen stemmen in het land waar zij niet verblijven. Je bent daar weggegaan, waarschijnlijk met bepaalde redenen, dan moet je daar ook niet meer kunnen stemmen. Als je toch nog daar wilt gaan stemmen, dan moet je maar terug naar daar verhuizen. Het is toch een beerje schijnheilig om daar wel te willen gaan stemmen, maar dan daar niet willen gaan wonen. Je hebt er dan toch helemaal niets meer mee te maken met wat je gestemd hebt. Je kan zelf niet ondervinden of wat je gestemd hebt wel het goede is. Misschien gaat wel helemaal de verkeerde kant uit door de stemmen van mensen die in het buitenland wonen. Dit kan toch niet! Ik vind het dus dat mensen wel nog de dubbele nationaliteit mogen hebben, maar stemmen doen ze dan enkel in het land waar ze wonen, waar ze zelf de gevolgen van hun stem kunnen ondervinden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th April 2017, 13:40
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Ik ben het eens met de onderstaande mening. Ik begrijp dat mensen uit een ander land van herkomst en die hier leven nog steeds hun hart in hun vorige thuisland hebben liggen maar om dan hier ook te mogen stemmen voor het andere land begrijp ik niet. Dit zorgt nog voor meer commotie die moeilijk onder controle te houden is. Wie hier woont moet ook hier voor onze politici stemmen en niet voor politici uit hun thuisland. Als je de keuze maakt om in België te wonen is het, naar mijn mening, ook de bedoeling dat je hier dan je inleeft in de maatschappij en hier ook stemt voor politici. Zoals onderstaande mening is het zo dat men niet goed op de hoogte is van wat er precies in hun land van herkomst gebeurt en daardoor misschien ook fout stemmen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th April 2017, 20:46
jannes.v*ndyck jannes.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 65
Ik ben het zeker eens met Lize en Steven, maar ik vrees dat het in de praktijk moeilijk haalbaar is om het stemmen te verbieden. Wie zijn wij om te zeggen wie er wel en niet mag stemmen in Turkije, die keuze hoort enkel toe aan Turkije. Het verbieden van een dubbele nationaliteit is misschien een mogelijkheid, maar ook dat is niet even vanzelfsprekend. Van inwoners van de Europese unie kan men geen dubbele nationaliteit afnemen omdat ze die niet per se hebben. Wat met alle Belgen die in het buitenland wonen? Wat met alle Buitenlanders die in België wonen? Het feit dat een deel van België stemt op iets in Turkije betekent daarom trouwens niet dat ze in België niet stemmen, of dat hun stem in België niet meer geldig is. Er zijn genoeg andere Belgen die een mening hebben over Trump, Merkel, Xi Jinping, Poetin ... of voor Erdogan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.