actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2017, 08:52
Kato L*anslots Kato L*anslots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Gierle
Posts: 70
Veel te weinig controle op burn-out

In heel het land zijn er 128 controleurs om te controleren of bedrijven voldoende preventiemaatregelen nemen in de strijd tegen burn-outs. Een hele generatie inspecteurs gaat momenteel met pensioen en wordt niet vervangen, zo klaagt vakbond ACV dinsdag aan.

Het gevolg is dat er amper controles plaatsvinden, staat dinsdag in Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. . ‘De kans dat je lottomiljonair wordt, is groter dan dat een bedrijf gecontroleerd wordt op ziekte- en veiligheids*preventie’, zegt Herman Fonck, veiligheidsverantwoordelijke van de vakbond. ‘Iedereen heeft het over de vele burn-outs en klaagt over het recordaantal langdurig zieken, maar er wordt bijna niet nagegaan of bedrijven daar wel iets tegen doen.’

Met het huidige aantal inspecteurs kan elk bedrijf amper één keer om de 21,5 jaar gecontroleerd worden. De controles blijken nochtans zinvol. Bij één op de twee controles wordt een overtreding vastgesteld.

Unizo-topman Karel Van Eetvelt zegt dat de controles het probleem niet gaan oplossen. ‘Die controles van preventiemaatregelen dienen enkel om ondernemers te koeioneren, het gaat om paperasserij. Wij hebben een enquête gedaan bij onze ondernemers waaruit blijkt dat 93 procent zelf al preventie-initiatieven neemt. De kmo’s hebben daar veel belang bij, want als iemand uitvalt in een klein bedrijf, is dat een drama.’

Bron: De Standaard
Eigen mening: Zoals in het artikel wordt vermeld 'klaagt' iedereen over de vele burn- outs en de langdurig zieken, maar ik verschiet hier niet van. Ik geloof dat wij de laatste jaren een prestatiemaatschappij hebben opgebouwd. Zelfs leerlingen lijden hieronder. Ik denk hierbij aan schoolmoeheid.

Toch geloof ik niet dat bedrijven controleren op ziekte- en veiligheidspreventie een goede manier is. Dit zorgt er enkel voor dat dit een verplichting wordt voor het bedrijf. Het artikel vermeld dat als iemand uitvalt in een klein bedrijf, dat een drama is. Daarom geloof ik dat elk bedrijf er baat aan heeft preventiemaatregelen te nemen en dit ook zal doen. Controles om de bedrijven te bestraffen dat het niet goed is, lijkt mij overbodig. Het is beter om hen hierin te ondersteunen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2017, 09:09
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
Ik ben het helemaal eens met Kato. We leven inderdaad in een prestatiemaatschappij. We moeten thuis het perfecte gezin hebben, op ons werk moeten we goed presteren, we moeten uitblinken in onze hobby's, enzovoort. Niemand schrikt er dus van dat deze prestatiemaatschappij gevolgen heeft voor onze gezondheid. Zoals Kato zegt, is dit inderdaad ook al bij de jeugd. Het hebben van een burn-out komt dan ook vroeger en vroeger voor.
Ook ben ik het helemaal eens dat controle van het aantal burn-outs in een bedrijf niets gaat doen voor de gezondheid voor de werknemers. Men zou beter maatregelen nemen om deze burn-outs te voorkomen of te verminderen. Het is een veelvoorkomend probleem, dus is het heel belangrijk dat we hier iets aan doen. Het voorkomen van dit probleem heeft dan ook enkel positieve gevolgen op lange termijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.