actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Turkije
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th April 2017, 20:51
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Turken stemmen nipt 'ja' voor machtigere Erdogan, oppositi

Turken stemmen nipt 'ja' voor machtigere Erdogan, oppositie eist hertelling stemmen
Vandaag om 19:49 door svg

Nadat alle stemmen van het Turkse referendum zijn geteld, blijkt dat 51 procent van de Turken ‘ja’ stemde om over te stappen op een presidentieel systeem, dat Erdogan meer macht toekent. De oppositie eist een hertelling van de stemmen.

Zondag trokken de Turken massaal naar de stembus om zich uit te spreken over de grondwetswijzigingen die president Recep Tayyip Erdogan had voorgesteld. De Turkse president wilde met het referendum de omslag maken van een parlementair naar een presidentieel systeem. In dat laatste systeem krijgt Erdogan meer macht, maar volgens critici en buitenlandse waarnemers is de Turkse democratie daar allerminst bij gebaat.

‘Als God het wil, zal onze natie, hier en in het buitenland, vanaf vanavond een nieuwe stap vooruit zetten door de juiste keuze te maken’, zei de Turkse president, nadat hij zijn stem had uitgebracht. Erdogan benadrukte ook dat het referendum ‘geen ordinaire stembusgang’ was en dat het regeringssysteem echt zal afgestemd worden op de uitslag.

Overwinningsroep kwam te vroeg

Amper een uur nadat de stemlokalen gesloten werden, was ongeveer de helft van de stemmen geteld. Verschillende Turkse media meldden dat het ja-kamp op ruime voorsprong lag met bijna 60 procent van de stemmen. 'Op weg naar een verpletterende overwinning', klonk het bij de persagentschappen.

Vlak daarna slonk die voorsprong echter zienderogen, waardoor de staatsmedia zelfs even stopten met het updaten van de onlinecijfers. Uiteindelijk strandde de uitslag van het referendum op 51 procent voor 'ja' (het presidentiële systeem) en 49 procent voor 'nee' (behoud van het parlementair systeem).

Opvallend: de grootste steden van Turkije - Istanbul, Ankara en Izmir - stemden, samen met de gebieden waar vooral Koerden actief zijn, nee bij het referendum. In totaal heeft 84 procent van de stemgerechtigden deelgenomen aan het referendum.

Oppositie vraagt hertelling stemmen

Tijdens het tellen van de stemmen hekelde de Turkse oppositie de livefeed van persagentschap Anadolu, dat nog voor 19 uur (Belgische tijd) stelde dat 98 procent van de stemmen officieel geteld was. 'Manipulatief en totaal onwaar', klonk het bij oppositieleider Erdal Aksünger, die erop wees dat op dat ogenblik slechts 60 procent van de stellen officieel gestemd zouden zijn. 'Wij vragen dan ook een hertelling van de stemmen.'

Ook BBC-journaliste Selin Girit rook onraad en tweette in de loop van de avond regelmatig naar eigen zeggen de officiële cijfers. Daaruit zou inderdaad blijken dat rond 19 uur niet 98 maar 60 procent van de stemmen was geteld:

Follow
Selin Girit ✔ @selingirit
Spoke to High Electoral Board just now. Official figures given:
60% ballot boxes opened
Yes - 53.98%
No - 46.02%
6:41 PM - 16 Apr 2017
115 115 Retweets 39 39 likes

Bron
svg. (2017, April 16). Turken stemmen nipt 'ja' voor machtigere Erdogan, oppositie eist hertelling stemmen. Opgehaald van standaard.be: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170416_02836587

Persoonlijke mening
De uitslag is bekend (zondag 19 april 21:00) en "ja-kamp" heeft gewonnen. Dat had ik wel gedacht, maar wat ik niet had verwacht was dat het zo close ging zijn. Voor het "nee-kamp" moet dat een extra wrang gevoel geven (het was dan misschien toch mogelijk geweest zijn...).
Je zou ook theorietjes kunnen opzetten met wat als het "nee-kamp" gewonnen had... (Maar je kan zeker zo goed de vraag stellen: Wat nu?)
Hoe dan ook blijft het land verdeelt achter. Dan is het nu afwachten hoe dit gaat vertalen in het (dagdagelijks) bestuur van Turkije.
Ik zou willen zeggen de doos van Pandora is geopend, maar ik denk dat die doos al een tijdje open staat...

Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 16th April 2017 om 21:10.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th April 2017, 01:27
jens.s*olders jens.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herentals
Posts: 75
Ik ben het eens met Arne.
Het land was verdeeld, is nog steeds verdeeld, en zal spijtig genoeg denk ik nog een heel lange tijd verdeeld blijven.
Ik denk dat er de komende jaren helemaal niets zal verbeteren, en dat is toch vrij eng als je het mij vraagt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.