actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2017, 16:11
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
Bijna 2 miljard mensen zijn afhankelijk van geïmporteerd voedsel

Er wonen steeds meer mensen op deze planeet en dat brengt problemen. Zo moeten 1,9 miljard mensen voedsel importeren, omdat er lokaal te weinig groeit of wordt geproduceerd.

In een paper in het wetenschappelijke vakblad Earth’s Future leggen wetenschappers van de Aalto universiteit voor het eerst de link tussen voedselschaarste, voedselimport en (over)bevolking. Zij zagen de import van voedsel in 75% van de ‘probleemgebieden’ flink toenemen toen de eigen productie niet langer voldoende was. Hierdoor zijn tegenwoordig 1,4 miljard mensen afhankelijk van geïmporteerd voedsel. Voor 460 miljoen andere mensen is er zelfs te weinig geïmporteerd voedsel om de schaarste van lokaal geproduceerd voedsel te compenseren.

Onderzoeker Dr Joseph Guillaume vindt het problematisch dat landen teveel leunen op de import, terwijl zij beter kunnen investeren in lokale productie van voedsel of het terugdringen van de vraag naar voedsel. “Het is natuurlijk logisch om naar andere landen te kijken als je als land zelf niet voldoende voedsel kunt produceren”, zegt Guillaume. “Misschien is dit ook wel de juiste keuze, maar het moet niet voor lief worden genomen.”

Met het terugdringen van de vraag naar voedsel bedoelt Guillaume dat er beter moet worden omgegaan met voedsel. Zo wordt wereldwijd een kwart van al het geproduceerde voedsel weggegooid. Daarnaast is het verstandig om ons dieet aan te passen. De onderzoekers raden aan om minder vlees te consumeren, omdat de huidige vleesconsumptie op korte termijn onhoudbaar is.

Grillige markt
Wanneer een land genoeg voedsel heeft om zijn inwoners te voeden, dan is dit slim. De internationale voedselmarkt is namelijk gevoelig. Prijzen dalen en stijgen flink. Een rijk land kan prijsverschillen van geïmporteerd voedsel makkelijk opvangen. Voor een arm land is dit een ander verhaal. In Nepal, het noorden van India, delen van Pakistan en Ethiopië wordt lokaal onvoldoende geproduceerd, maar lukt het ook niet om voldoende voedsel te importeren.

België
Opvallend genoeg staat België ook op de kaart. Volgens de onderzoekers wordt er lokaal nog wel voldoende voedsel geproduceerd, maar kan er in de nabije toekomst schaarste ontstaan. Dit betekent dat Belgen afhankelijk worden van geïmporteerd voedsel. In Nederland gaat het wat dat betreft beter.

BRON: Scientias.nl, 14/04/2017
https://www.scientias.nl/bijna-twee...rteerd-voedsel/

Eigen mening: Ik denk ook dat we beter zouden investeren in de lokale productie van voeding, dit is zowel beter voor het milieu en het kan voor nieuwe werkgelegenheden zorgen. Ik denk dat we ook mensen meer moeten doen inzien dat we teveel voedsel verspillen, we moeten er van bewust zijn dat niet alles dat voorbij de vervaldatum ook effectief vervallen is. We consumeren veel te veel terwijl in andere landen er amper voedsel is. Het terugdringen van onze gewoontes is denk ik de enige oplossing om dit om te keren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th April 2017, 22:17
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 81
Ik kan me heel erg vinden in de conclusies die dit artikel trekt en de mening van Anouk. Wat me tijdens het lezen van dit artikel het hardst verraste is dat er "wereldwijd een kwart van al het geproduceerde voedsel weggegooid" wordt. Als je dit terugkoppelt aan de ecologische voetafdruk en we ons bedenken dat de Earth Overshoot day (de dag dat we meer produceren dan de draagkracht van de aarde toelaat) vorig jaar op 8 augustus (halverwege het jaar) kunnen we toch duidelijk vaststellen dat die gewoonte om te veel te consumeren zo snel mogelijk afgeleerd moet worden, omdat we op die manier een invloed zouden kunnen hebben op die datum. Dit betekent dat een grote groep mensen gezamenlijk hun mentaliteit ten opzichte van voedsel zal moeten veranderen en ik hoop dat dit ook effectief zal gebeuren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.