actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2017, 18:57
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 81
Peuters die met tablet spelen, slapen minder

Peuters die met smartphones en tablets spelen lijken minder te slapen dan leeftijdsgenoten die dat niet doen. Dat blijkt uit een Britse studie.

Elk uur dat kleine kinderen met zulke apparaten bezig zijn, vermindert hun slaap met zo’n vijftien minuten per dag, zo staat in de studie die in Scientific Reports is gepubliceerd. De wetenschappers ondervroegen 715 ouders van kinderen onder de drie jaar oud.

Gemiddeld spelen baby’s tussen 6 en 11 maanden zo’n 9 minuten met tablets. Dat neemt toe naargelang de leeftijd. Kinderen tussen 26 en 36 maanden spenderen gemiddeld al 44 minuten op een touchscreen.

Minder slaap

Het onderzoek wijst uit dat baby’s en peuters die meer met een touchscreen bezig zijn ’s nachts minder slapen, ondanks dat ze overdag meer slapen. In totaal slapen ze minder lang en vallen ze minder snel in slaap. Voor elk uur met een touchscreen slapen ze zo’n 15 minuten minder.

‘Dat is niet gigantisch veel wanneer je 10 tot 12 uur per dag slaapt’, zegt onderzoeker Tim Smith aan de BBC. ‘Maar elke minuut is van belang bij de jonge ontwikkeling.’

Wel kunnen de onderzoekers geen oorzakelijk verband bewijzen tussen het gebruik van de apparaten en minder slaap, want ze baseren zich op de informatie die de ouders hebben gegeven.

Uur voor bedtijd

De onderzoekers roepen op om voorzichtig te zijn met touchscreens voor peuters en baby’s, hoewel het te vroeg is om te zeggen dat ze effectief schadelijk zijn. Uit eerdere studies blijkt ook dat het gebruik positieve effecten kan hebben, zoals het vroeger ontwikkelen van motorische vaardigheden.

Smith raadt ouders aan om de tijdsbesteding met touchscreens voor hun kroost te beperken. Ze kunnen ook best enkel voor content zorgen die gepast is voor de leeftijd van hun kinderen en een uur voor het slapengaan zouden ze beter schermen vermijden. Fysieke activiteiten blijven doen, is ook belangrijk.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170413_02832627

Eigen mening: Ik heb voor dit artikel gekozen omdat ik het zelf heel belangrijk vind dat kinderen meer actief moeten spelen in plaats van passief op een scherm. Wanneer ik ga babysitten haal ik dan ook altijd eerst de gezelschapsspelletjes uit de kast, omdat ik weet dat ze anders een spelletje op de Ipad zullen voorstellen. Ik bedoel overigens niet dat ik technologie volledig bij kinderen weg wil houden, integendeel. In onze samenleving waar technologie vaker en vaker het voortouw neemt, is het net heel belangrijk dat kinderen vanaf een jonge leeftijd zich hier kundig in kunnen maken, maar dit moet niet hun grootste bron van entertainment worden. In dit artikel zien we dan ook hoe het slaappatroon van jonge kinderen beïnvloed kan worden, wat voor mij nog een reden meer is om hier kritischer mee om te springen. Het is dus belangrijk om een gulden middenweg te vinden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th April 2017, 18:43
Cédric V*rtommen Cédric V*rtommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 73
Peuters die met tablet spelen, slapen minder

Eigen mening:
Ik ben helemaal mee met de mening van Hannah. Mijn petekind is ondertussen 4 jaar en kent de knopjes van de iPad veel beter dan mijn grootouders die ook een iPad hebben. Ze is daar zo vaardig in en het verbaast mij dat dat al op zo'n vroege leeftijd is. Het is natuurlijk niet weg te denken dat technologie steeds vroeger en vroeger zijn intrede begint te doen. Wanneer ik ga babysitten merk ik, ze is enig kind, dat ze toch liever naar een gezelschapsspel grijpt dan naar de iPad. En ik denk dat wij dat onze kinderen later ook moeten aanleren. Kinderen die alleen zijn of weinig dagelijks contact hebben met andere kinderen, laat die 's avonds op de iPad spelen. Wanneer er andere kinderen bij zijn, zouden mijn kinderen de iPad onmiddellijk weg moeten leggen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th April 2017, 13:59
laura.v*nlommel laura.v*nlommel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Noorderwijk
Posts: 31
Wat Hannah schrijft, is helemaal waar. Een gulden middenweg vinden in het hedendaagse (extreme) gebruik van technologische toestellen is noodzakelijk. Dezer dagen worden kinderen hier al rond hun 2 tot 3-jarige leeftijd mee geconfronteerd. Misschien niet direct, maar al zeker in hun omgeving. Tegenwoordig is het ook normaal om als eerste gsm een Iphone te kopen (of krijgen). Dit stimuleert natuurlijk het gebruik van schermen die schadelijk kunnen zijn voor de ogen. Mijn eerste gsm was namelijk nog de goede, oude Nokia. Ipads zijn ook heel hard in voor het moment, in elk huishouden is er wel één aanwezig. Technologie wordt meer en meer geïntegreerd in onze samenleving, en dat heeft zijn voor - en nadelen. Ook in het onderwijs wordt dit meer en meer gebruikt in de lessen. Het is echter wel belangrijk om hierin niet te overdrijven, en ook nog genoeg gewone lessen te geven. Kinderen komen namelijk thuis en in hun vrije tijd al genoeg in aanraking met deze technologische toestellen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.