actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2016, 10:13
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Minder vrouwen bij Vlaamse topambtenaren

Sinds het begin van de legislatuur in 2014 is het aantal vrouwen met een topfunctie binnen de diensten van de Vlaamse overheid (zonder strategische adviesraden) gezakt van 24 naar 21 procent. Een opmerkelijke daling, want deze regering krikte het streefcijfer net op van 33 naar 40 procent, te behalen tegen 2020.

Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Ingrid Pira (Groen) heeft opgevraagd bij minister van Gelijke Kansen Liesbeth Homans (N-VA) en waarover Het Laatste Nieuws en De Morgen maandag schrijven.

‘Er gebeurt dus net het omgekeerde van wat minister Homans beweert na te streven. Haar beleid werkt helemaal niet’, zegt Pira.

Diversiteitsambtenaar Alona Lyubayeva erkent de achteruitgang. ‘Vorig jaar al heb ik aan de alarmbel getrokken. Uit het regeerakkoord bleek dat enkele entiteiten waar vrouwen aan het hoofd stonden, zouden wegvallen. Met de diversiteitscel hoopten we dat er toch vrouwelijke topambtenaren zouden worden benoemd, maar bij de elf procedures in deze legislatuur is dat maar twee keer gebeurd. Terwijl vroeger één functie op de vier werd ingevuld door een vrouw, blijft dat nu hangen op 18 procent. Als de regering het vooropgestelde streefcijfer wil halen, zullen alle toekomstige topfuncties naar vrouwen moeten gaan.’

Een van de oorzaken van het lage cijfer vrouwen aan de top, is dat te weinig vrouwen solliciteren voor een topfunctie. ‘Een teken dat we vrouwen onvoldoende bereiken en sommige topjobs niet aantrekkelijk lijken’, zegt Homans. Ze wijst erop dat de Vlaamse regering topvacatures ‘actiever’ bekendmaakt bij het bestaande vrouwelijke personeel, in de hoop zo meer kandidaturen te ontvangen.

Datum: 19/12/2016
Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161219_02634126
Eigen mening:
We leken net op de goede weg te zijn. Ik vind het heel jammer dat de regering hier niet meer mee bezig is. Ze weten dat ze tegen 2020 een bepaald aantal vrouwen in een topfunctie moeten hebben. Door de daling zullen er weer extra inspanningen moeten geleverd worden om het vooropgestelde aantal te behalen. Ik week niet wie er verantwoordelijk is voor het toekennen van deze topfuncties, maar als blijkt dat alle toekomstige topfuncties naar vrouwen moeten gaan, wordt het toch tijd om actie te ondernemen. Ik denk dat weinig vrouwen solliciteren voor een topfunctie omdat het nog altijd niet volledig aanvaard wordt in onze maatschappij dat vrouwen een hoge functie bekleden. Hoewel deze week nog Sophie Dutordoir benoemd werd tot grote bazin van de NMBS. Het is inderdaad ook mogelijk zoals minister Homans zegt dat sommige vrouwen deze functies niet aantrekkelijk genoeg vinden. Als minister moet je natuurlijk heel wat aankunnen. Ik kan me voorstellen dat dit geen eenvoudige job is in combinatie met een gezinsleven.

Laatst aangepast door valerie.w*ls : 19th December 2016 om 10:22.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.