actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2016, 18:36
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
Asielzoekers kunnen niet langer geld terugkrijgen van belastingen zonder dat ze zelf

Asielzoekers kunnen niet langer geld terugkrijgen van belastingen zonder dat ze zelf belastingen betalen
De Kamercommissie Financiën heeft donderdag ingestemd met de schrapping van het belastingkrediet voor asielzoekers die geen eigen beroepsinkomsten hebben. Daardoor zullen asielzoekers met kinderen ten laste niet langer geld terugkrijgen van de belastingen zonder dat ze zelf belastingen betalen.

Asielzoekers kunnen vandaag nog rekenen op de kredieten aangezien ze onderworpen worden aan de personenbelasting. Het goedgekeurde wetsontwerp van minister van Financiën Johan Van Overtveldt laat hen voortaan vallen onder de belasting voor niet-inwoners. Hebben ze na verloop van tijd wel beroepsinkomsten, dan komen ze alsnog in aanmerking. Net als wanneer ze erkend worden als vluchteling.

'De asielcrisis zorgt voor maatschappelijke uitdagingen. Tot op heden maakten asielzoekers zonder meer aanspraak op teruggaven vanwege de fiscus. Nu koppelen we daar voorwaarden van duurzaam verblijf en beroepsinkomsten aan', aldus de minister.

'Win-win'

Ook coalitiepartner CD&V is blij met de goedkeuring. Kamerleden Nahima Lanjri en Roel Deseyn hadden begin dit jaar al een wetsvoorstel ingediend om een punt te zetten achter de kredieten voor asielzoekers, die de christendemocraten 'niet logisch' noemen. 'We kunnen deze bedragen beter investeren in een nog betere begeleiding naar werk. Dat is een win-win situatie voor iedereen. De asielzoeker staat zo sneller op eigen benen en kan op zijn beurt bijdragen aan de maatschappij, doordat hij of zij, net als andere werknemers, een bijdrage betaalt aan de sociale zekerheid', aldus nog de CD&V’ers.

Bron:
De Standaard, 15/12/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161215_02628214

Mening:
Het lijkt mij meer dan logisch dat iemand enkel terugtrekt van de belastingen als deze persoon zelf ook betaald aan de belastingen. Of dit nu een vluchteling is of niet, dat is volgens mij hier niet van belang.
Wanneer we het toch enkel voor de vluchtelingen bekijken, vind ik het goed om te lezen dat ze het geld dat nu aan vluchtelingen wordt gegeven die geen belastingen betalen gaan benutten om deze mensen bij te staan in de zoektocht naar werk. Hierdoor zullen ze zich sneller en meer thuis voelen in onze maatschappij. Dit is volgens mij een goede oplossing voor op langere termijn.

Laatst aangepast door maurane.v*ndoninck : 15th December 2016 om 18:43.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2016, 21:03
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
Net zoals Maurane vind ik het een goed idee dat ook vluchtelingen enkel terugtrekken van de belastingen als ze ook betalen aan de belastingen. Als wij dat als Vlaming moeten doen, horen zij dat ook te doen. Want dat zijn de regels van onze samenleving. Ik schrok ervan dat dit nog niet het geval is.
Het geld dat ze uitsparen zal dan gebruikt worden voor een betere begeleiding naar werk, maar ik stel me daar toch vragen bij. Zou dat geld werkelijk naar daar gaan? Ook wilt deze maatregel zeggen dat het moeilijker wordt voor vluchtelingen, plots krijgen ze geen belastingkrediet meer. Anderzijds hebben ze hierdoor wel een goede reden om werk te zoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.