actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2016, 10:26
LENA.S*OMMEN LENA.S*OMMEN is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Merksplas
Posts: 47
Steeds meer Belgen lijden aan koopverslaving

1 op de 20 Belgen lijdt aan een koopverslaving, dat blijkt uit een doctoraatsstudie aan de VUB.

Voor de studie werden Belgische consumenten uitvoerig bevraagd over hun koopgedrag. Uit de resultaten blijkt dat 5 tot 6 procent lijdt aan koopverslaving, goed voor enkele honderdduizenden mensen. Een enorm getal, maar er zijn volgens professor consumentengedrag Malaika Brengman (VUB) gradaties: van personen die sneller dan normaal de drang voelen om iets te kopen tot mensen die extreem verslaafd zijn.

"Koopverslaafden zijn doorgaans mensen met een laag zelfbeeld of depressieve gevoelens die wanneer ze iets kunnen kopen plots een zeer goed gevoel krijgen. Het komt door een hormoon dat kortstondig vrijkomt in hun hersenen, waar ze steeds naar op zoek gaan. Zoals een roes bij druggebruikers", zegt Brengman.

Eigen mening: Toen ik de titel van het artikel las dacht ik onmiddelijk 'dat zou kunnen'. Mensen kopen tegenwoordig zoveel. Iedereen wil de allernieuwste spullen en de mooiste kleren. Die spullen en kleren zijn dan ook weer snel niet meer in de mode, en dan willen we weer nieuwe spullen. mij verbaast het dus niet als ze in het artikel zeggen dat 5 tot 6 procent van de Belgen verslaafd is aan winkelen. Ik vind ook dat dit nog niet genoeg erkend wordt. Brengman zegt zelf dat er bij deze mensen een hormoon vrijkomt in de hersenen zoals bij druggebruikers. In mijn ogen is dus ook dit een verslaving waar meer aandacht aan moet besteed worden. Hier mag, als het van mij afhangt, nog meer onderzoek naar gedaan worden.

Bron: De Morgen 1/12/2016 http://www.demorgen.be/binnenland/s...aving-b2ba340a/
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.