actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2017, 11:17
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
Industrie wil twee reactoren openhouden

De industrie geeft zwaar tegengas in de discussie over het Energiepact. ‘Alle kerncentrales sluiten, is een onzekere, dure en gevaarlijke oplossing.’
De werkgeversorganisatie Voka had bij het verschijnen van de jongste studie van netbeheerder Elia over de bevoorradingszekerheid gepleit voor snelle beslissingen over het bouwen van gascentrales, waardoor de kerncentrales dicht kunnen.


Mark Lambotte (Agoria), Yves Verschueren (Essenscia) en Peter Claes (Febeliec), de topmannen van de drie industriële organisaties, zijn het daar niet mee eens. Ook zij willen nu dat de politici nu de knoop doorhakken, maar dan wel om minstens twee kernreactoren open te houden na 2025. ‘Je mag dit niet begrijpen als een pro-nucleaire houding, maar we hebben die centrales nu eenmaal’, zegt Claes. ‘Door ze te blijven inzetten, besparen we op kosten en CO2-uitstoot.’

De sectororganisaties vrezen een ‘gigantische schok’ op de markt als alle kerncentrales in een keer dicht moeten tussen 2022 en 2025, en pleiten voor een meer gefaseerde sluiting. ‘Het slechtste scenario zou zijn dat we nu beslissen om te sluiten, maar dat achteraf blijkt dat het niet haalbaar is. Welk signaal geven we dan aan investeerders?’

Wetswijziging nodig

Volgens de Elia-studie zou het openhouden van twee centrales jaarlijks ook 600 miljoen euro goedkoper zijn. Dat zou volgens de sectororganisaties voor een modaal gezin een besparing van makkelijk 25 euro per jaar opleveren.

Voor het openhouden van twee kerncentrales na 2025 is een wetswijziging nodig. Het is zeer de vraag of daarvoor een politieke meerderheid gevonden kan worden. Alleen de N-VA en Vlaams Belang steunen het openhouden van de kerncentrales. Alle andere partijen, ook die van de meerderheid, willen alle centrales dicht tegen 2025. Dat is ook zo afgesproken in het federale regeer-akkoord.

Volgens de Elia-studie is het nog mogelijk om de huidige sluitingskalender te handhaven, maar dan moet wel nu onmiddellijk begonnen worden met de voorbereiding van vervangcapaciteit. Die moet bestaan uit nieuwe gascentrales die tegen 2025 operationeel moeten zijn. Ook als er twee kerncentrales openblijven, moet dringend begonnen worden aan de bouw van nieuwe gascentrales.

Levensduur verlengd

Dat alle kerncentrales in enkele jaren tijd moeten sluiten, is het gevolg van de verlenging van de oudste centrales Doel 1 en 2 en Tihange 1. Die hadden in 2015 moeten sluiten, maar hun levensduur werd met tien jaar verlengd. Daardoor moeten ze nu op hetzelfde moment sluiten als de jongste kerncentrales Doel 4 en Tihange 3, in 2025.

BRON: De Standaard 27/11/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171127_03209876

EIGEN MENING: Mijn mening hierover is een beetje verdeeld. Langs de ene kant vind ik dat de centrales mogen sluiten. Dit mag van mij omdat de kerncentrales er al lang staan en omdat de technologie enorm vernieuwd is en hier misschien ook wel een 'gezondere' oplossing voor is. De centrales zijn al erg verouderd en misschien komt de veiligheid van de reactoren wel in het gedrang en kunnen er wel eens ongelukken gebeuren. Ik zou wel niet willen dat alle centrales plots moeten sluiten, maar dat het gespreid gebeurt. Langs de andere kant geeft het artikel een aantal argumenten waardoor ik wel zou zeggen dat ze open kunnen bijven mits voldoende controles. Men zegt dat ze op die manier kunnen besparen op kosten en op CO2-uitstoot. Dat ze kunnen besparen op kosten begrijp ik zeker. Ze staan er nu en anders moet men geld gaan investeren om iets nieuws te bouwen. Het verhaal over minder CO2 kan ik niet goed begrijpen. Ik denk dat de technologie van tegenwoordig veel beter is en dat men echt wel iets kan neerzetten waardoor er minder CO2 in de lucht terecht komt. Ik begrijp wel waarom de centrales nu plots samen zouden moeten sluiten doordat de oudsten al 10 jaar langer zijn mogen blijven staan, maar dit kunnen ze misschien oplossen door de jongsten ook nog eens 10 jaar langer te laten werken. Dan zou er al een deel van het probleem opgelost zijn. De reactoren moeten niet samen -sluiten, en er is voor de komende 10 jaar nog geen probleem om iets nieuws neer te zetten en kan de technologie nog verder ontwikkelen.

Laatst aangepast door Romy.L*ntermans : 27th November 2017 om 11:25.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.