actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2016, 11:41
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Eerste spaarboekje zonder rente is een feit

Eerste spaarboekje zonder rente is een feit

Het kon moeilijk uitblijven. Particulieren kunnen nu ook sparen op een spaarrekening zonder rente. Fintro geeft op haar Blue Plus-rekening - what's in a name - voortaan een basisrente van 0%, een aangroeipremie van 0% en een getrouwheidspremie van 0%. Om de intrest uit te rekenen, heb je zelfs geen computer meer nodig. Dat meldt spaargids.be

Op het zogenaamde gereglementeerd sparen geldt wettelijk een minimale basisrente van 0,01% en een getrouwheidspremie van 0,10%. De basisrente wordt gegeven voor elke dag dat een bedrag op de rekening staat, de getrouwheidspremie voor geld dat gedurende twaalf maanden onaangeroerd behouden blijft.

Dit gereglementeerd sparen is wel onderhevig aan heel wat regels. Pas als die allemaal worden gevolgd, geven ze recht op een vrijstelling van roerende voorheffing op de eerste 1.880 euro aan intresten per persoon en per jaar.

Naast het gereglementeerd sparen kunnen banken ook zogenaamde niet-gereglementeerde spaarformules aanbieden. Fintro doet dat met de Blue Plus-rekening. Naast een basisrente en een getrouwheidspremie geeft ze ook een aangroeipremie op nieuw geld dat zes maanden op de rekening blijft staan. De aangroei- en de getrouwheidspremie kunnen echter niet worden gecumuleerd. Daarom start de periode voor de getrouwheidspremie pas als de periode voor de aangroeipremie is afgelopen.

De Blue Plus-rekening gaf tot dusver een basisrente van 0,01%, een aangroeipremie van 0,10% en een getrouwheidspremie van 0,10%. Hiervan diende wel roerende voorheffing te worden afgetrokken om tot een nettobedrag te komen.

Nu heeft Fintro het volledig tarief evenwel op het erg overzichtelijke 0% gezet. Ook na afhouding van roerende voorheffing blijf dat zo.

Bron: De Morgen (08/11/2016)
http://www.demorgen.be/economie/eer...-feit-ba3f3d58/

Mijn mening: Ik weet niet of dit wel een goed idee is. Rente is er toch niet voor niks? Als je geen rente niet meer krijgt op je spaargeld, waarom zou je je geld dan nog op een spaarrekening zetten? Dan kan je al beter je geld thuis in de kluis steken, of onder je matras. Misschien zijn er mensen die hier heel anders over denken, waarschijnlijk wel, maar ik zie hier het nut echt niet van in. Het enigste voordeel waar ik aan kan denken, is dat je geld bij de bank zit en dat als ze bij je thuis inbreken, ze niet met het geld kunnen gaan lopen. Maar je spaart toch zodat het iets op zou brengen? Voor sommige mensen is de rente misschien helemaal niet belangrijk en zullen zij zeker en vast gebruik maken van deze rekening. Ik heb er in ieder geval mijn twijfels nog over.

Laatst aangepast door Celine.G*igorieff : 8th November 2016 om 11:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.