actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2015, 15:48
T*ïssa.Vermeiren T*ïssa.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 55
Vlamingen opnieuw beter op Groot Dictee, maar Nederland wint

Vlamingen opnieuw beter op Groot Dictee, maar Nederland wint


Hoewel Nederland het finalespel en dus ook het dictee won, hebben de Vlamingen het dit jaar opnieuw beter gedaan dan onze noorderburen op het Groot Dictee der Nederlandse Taal. De Vlamingen maakten gemiddeld 21 fouten, bij de Nederlanders waren dat er 24. ‘De traditie wordt een beetje doorgezet’, zei jurylid Ludo Permentier.

Zie ook de ontknoping van het resultaat: https://www.youtube.com/watch?v=lRWCNHUaw5c

Winnaars van het dictee waren de Vlaming Bert De Kerpel en de Nederlander Mark Beumer, die elk slechts 11 fouten maakten in het aartsmoeilijke dictee vol strikvragen en addertjes onder het gras.

Comedian Bart Cannaerts haalde met 16 fouten de gouden plak binnen onder de prominenten. Scenarioschrijver en regisseur Frank Ketelaar deed het met 18 fouten het beste onder de bekende Nederlanders.

Na het eigenlijke dictee volgde nog een finaleronde met zes moeilijke woorden die besliste over winst en verlies tussen Vlaanderen en Nederland. En daar bleken de Vlaamse winnaars wel degelijk een maatje te klein voor hun Nederlandse collega’s. De woorden ‘tomaten-groentesoep’ en ‘gequeued’ waren er te veel aan voor Cannaerts en De Kerpel.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151219_02029776
Mening: Ik heb vorig jaar stukjes van het Groot Nederlands Dictee gezien. Het zou absoluut te hoog gegrepen zijn voor mij maar ik bewonder de mensen die het wel kunnen. Wat ik wel verrassend vind, is dat Bart Cannaerts als comedian (vooral verbaal heel sterk) toch zo foutloos schrijft! Ik weet dat hij vooral bij de slimste mens al heel ver is gekomen, maar schrijven is toch nog wel een ander paar mouwen dan gewoon veel kennis hebben.

Laatst aangepast door T*ïssa.Vermeiren : 20th December 2015 om 16:03.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.