actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2014, 14:38
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Vlaams Parlement vraagt actie tegen voedselverspilling

Vlaams Parlement vraagt actie tegen voedselverspilling

Alle partijen in het Vlaams Parlement, op Vlaams Belang en UF na, hebben in het Vlaams Parlement een resolutie ingediend waarin ze de Vlaamse regering vragen om actie te ondernemen tegen de voedselverspilling.

‘Er gaat veel voedsel verloren. Elk jaar wordt 4 miljard ton voedsel geproduceerd in de wereld. Eén derde ervan wordt niet door mensen opgegeten’, aldus Groen-parlementslid Bart Caron. ‘Voor heel Vlaanderen betekent dat 120.000 ton voedsel. Jaarlijks zou een gezin van 4 voor meer dan 300 euro kunnen uitsparen.’ Bart Caron speelt met zijn pleidooi in op de campagne van 11.11.11 op Wereldvoedseldag.

Het initiatief van Caron voor een resolutie rond voedselverspilling wordt gesteund door Bart Dochy (CD&V), Wilfried Vandaele (N-VA), Francesco Vanderjeugd (Open VLD) en Els Robeyns (SP.A).

De Vlaamse regering kondigde in het regeerakkoord 2014-2019 al actieplannen aan tegen voedselverspilling. In de resolutie vraagt het parlement aan de regering onder meer acties ‘zodat er geen voedsel wordt weggegooid enkel omwille van het uitzicht’. ‘We vragen ook dat de Vlaamse regering overlegt met de betrokken sectoren voor een bindende gedragscode om onfaire handelspraktijken die tot verlies of verspilling leiden, aan banden te leggen.’

Bron: DS, 11/11/2014, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141111_01369194

Eigen mening: Het is altijd goed dat er initiatieven genomen worden tegen het verspillen van voedsel. In Vlaanderen gooit met 120.000 ton aan voedsel weg. Op het eerste zicht lijkt dit hallucinant veel, maar wanneer er dan bij wordt verteld dat een gezin 300 euro per jaar kan uitsparen, dan vind ik dit een tegenvaller. Iedereen kan dat geld natuurlijk gebruiken, maar ten opzichte van een jaarloon is dit volgens mij vrij weinig. Dit heeft tot gevolg dat deze 300 euro geen totale mentaliteitsverandering zal (kunnen) veroorzaken. De acties die men wil zijn dan wel weer goed. Deze zijn nodig om het volk bewuster te maken van de problematiek.

Ten slotte vind ik het een goed initiatief om gedragcodes op te stellen met de betrokken sectoren, maar ik vrees dat we hiervoor nog lang zullen moeten wachten. Ik geloof niet dat deze sectoren expres voedsel willen verspillen, het zal hier waarschijnlijk om het geld draaien. Zolang dit een belangrijke rol speelt, vrees ik voor weinig oplossingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.