actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > R.Z.L.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th June 2010, 13:11
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Liever geen lessen islam in katholiek onderwijs

Liever geen lessen islam in katholiek onderwijs

Didier Pollefeyt


‘Ik ben duidelijk tegen lessen aparte islamitische godsdienst in katholieke scholen. Ik ben ervan overtuigd dat aparte godsdienstlessen christenen en moslims alleen maar meer uit elkaar haalt.'


‘Godsdienstlessen in het hedendaagse katholieke onderwijs zijn zo opgesteld dat ze een zeer divers publiek kunnen aanspreken. Moslims kunnen perfect de lessen volgen zonder voor het hoofd gestoten te worden. De godsdienstles is bovendien het enige moment op school waar leerlingen samen over levensbeschouwelijke dingen kunnen praten, waar ze onderling ideeën kunnen uitwisselen.'

‘Katholieken, die vaak niet praktiserend zijn, worden door overtuigde moslims tijdens de les godsdienst uitgedaagd om positie te kiezen. Dat vind ik een goede zaak.'

‘Omgekeerd werkt het ook. Moslims die samen met niet-moslims deelnemen aan de lessen rooms-katholieke godsdienst leren in dialoog te gaan met mensen die anders denken en geloven dan zij doen. Het zet hen aan tot meer openheid. Dat zal niet lukken als je moslims en anderen steeds uit elkaar haalt op momenten dat er over geloofsovertuigingen gesproken wordt. De islam zal enkel haar Verlichting meemaken als ze leert in dialoog te gaan. Dat begint op de schoolbanken.'

‘In klasjes waar de meerderheid moslim is, kan de leraar langer stilstaan bij wereldgodsdiensten en de islam. Hij of zij kan dan de dialoog tussen het christendom en de islam belichten. Bovendien zullen de vrijzinnigen dan ook hun levensbeschouwelijke lessen apart willen krijgen. Zo zal iedereen zich terugplooien tot zijn eigen geloofsovertuiging en niemand zal nog ideeën uitwisselen.'

‘In een klas vind je verscheidenheid terug. Er zitten katholieken, maar ook atheïsten, agnosten en zelf wicca-aanhangers. Beginnen met aparte lessen voor de moslims, is de doos van Pandora openen. '

‘Uit empirisch onderzoek blijkt duidelijk dat leerkrachten godsdienst er niets op tegen hebben om les te geven met moslims in de klas. Ook moslims die hun kinderen inschrijven in katholieke scholen hebben er niets op tegen dat hun kinderen de les godsdienst volgen.'

D. Pollefeyt, theoloog KUL


DS, 17-06-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th October 2010, 11:15
verschueren.sien verschueren.sien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vorselaar
Posts: 60
Ik zou dit ook een heel slecht idee vinden om de les godsdienst te splitsen in verschillende goddsdiensten. Tuurlijk vindt iedereen zijn godsdienst het belangrijkste en wil dat er tijdens de les godsdienst vooral over zijn godsdienst wordt gepraat. Maar zo als men ook al in het artikel zegde, als je alles gaat splitsen, zal je niet meer kunnen discusiëren en dergelijken. En het is net door het discusiëren dat je nog sterker gaat geloven, en nog meer van u godsdienst overtuigd word.

Ik denk dat het nu ook niet het geschikte moment is om de verschillende godsdiensten te splitsen. Want er is nu al veel te doen rond de schande van de priesters en zo. En als je dan tussen verschillende godsdiensten kan kiezen, en daarbij is ook de optie dat je kan kiezen tussen zedeleer, gaan er volgens mij, veel van de christelijke kinderen kiezen voor zedeleer. Ik merk zelf ook, dat niemand van mijn vrienden nog Christelijk is. Waarom zouden zij dan nog kiezen om Godsdienst te volgen als je ook nog kan kiezen uit zedeleer. Sterker nog, ik denk dat je binnen zo'n 50jaar zult zien dat er bijna niemand meer naar de kerk zal gaan. En de paters en zusters zullen volgens mij uitsterven. Want persoonlijk zie ik niemand van mijn naaste omgeving nog priester of zuster worden. Het geloof is tegenover vroeger veel zwakker geworden. Misschien is het wel tijd voor een geloof in iets nieuw, wie zal het zeggen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th October 2010, 17:16
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Post

Ik volg D. Pollefeyt volledig. Ik zou hier onderstaande nog willen aan toevoegen:
In onze godsdienstlessen wordt nu al voldoende gekeken naar andere
godsdiensten en herhaald dat het telkens over een en dezelfde god gaat hoe hij
ook wordt genoemd. Het is ook niet zo dat er tijdens onze lessen continu over
het christendom wordt gebabbeld. Meer nog, tegenwoordig (zo was het toch bij
mij) wordt er voornamelijk over gevoelens zoals pijn, vertrouwen, ... gebabbeld.
Dit vind je in alle culturen terug. Dus waarom opsplitsen?
Het vak noemt Godsdienst niet Christendom.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.