actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd January 2013, 23:43
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
Aantal geboorten daalt opnieuw in 2012

Aantal geboorten daalt opnieuw in 2012
In 2012 werden opnieuw minder kinderen geboren in Vlaamse ziekenhuizen. Het aantal bevallingen daalde in vergelijking met 2011 met ruim 1.000.
Het is al het derde jaar op een rij dat er minder kinderen geboren worden in de Vlaamse ziekenhuizen. In 2011 waren het er nog 68.000, nu zijn het er een duizendtal minder. Opvallend daarbij is dat het aantal bevallingen in alle provincies daalt, behalve in Vlaams-Brabant. Daar werd zelfs een lichte stijging genoteerd.
Gynaecoloog Hendrik Camus ziet een verklaring. ‘In 2011 hebben we gezien dat er opvallend weinig vrouwen voor de eerste keer een kind gekocht hebben', zegt hij in De Ochtend op Radio 1. ‘Dat wil zeggen dat er meer vrouwen zijn die al één of meerdere kinderen hebben en die stoppen met kinderen krijgen. Weinig vrouwen die voor de eerste keer bevallen, is eigenlijk een voorbode voor minder geboorten het volgende jaar.'

Filmpje:
http://www.standaard.be/artikel/det...130103_00420819

Bron:

http://www.standaard.be/artikel/det...130103_00420554

Eigen mening:

Het feit dat er de laatste jaren steeds maar minder koppels kiezen voor een gezin, dacht ik in eerste instantie te wijten aan het feit dat ook veel vrouwen vaak kiezen voor de carrière in plaats van voor een gezin. Maar waar het artikel over spreekt is een daling van de geboortes gedurende de laatste drie jaar. En de reden voor de daling die ik in mijn hoofd had, heerst volgens mij al langer in de maatschappij dan drie jaar.
In het filmpje geeft gynaecoloog Hendrik Camus ook nog een tweede verklaring aan dit fenomeen. Het zou ook te maken hebben met de crisis, dat er de laatste jaren minder mensen voor een gezin kiezen. Want stel je bent net je baan verloren, dan heb je grotere zorgen aan je hoofd en kan een kind hier vaak niet meer bij. Dus vele mensen wachten dan nog met het baren van een kind.
Er worden dus, voor het derde jaar op rij, minder kinderen geboren. Zou dit langs de ene kant een positief teken zijn? Want een bevolkingsvergroting wordt toch vaak negatief benaderd?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.