actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2007, 09:03
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Recordaantal Belgen wil stoppen met roken

Recordaantal Belgen wil stoppen met roken

BRUSSEL - Nooit eerder wilden zo veel Belgen stoppen met roken. De verkoop van rookstopmiddelen breekt dit jaar alle records.

In de eerste zes maanden van 2007 zijn er maar liefst 340.000 middeltjes verkocht, zo vernamen Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg van de Apothekersbond. In vijf jaar tijd gaat het bijna om een verdubbeling.

Vooral de kauwgom en de nicotinepleister zijn erg populair. Apothekers noteren voor middelen als Nicorette, Niquitin en Zyban een stijging van dertien procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De nieuwe antitabakswet, die sinds 1 januari van dit jaar een rookverbod in horecazaken oplegt, is de belangrijkste oorzaak. 'Toch zien we ook een nieuwe trend dit jaar', stelt Paul Von Hebel van Rook-Stop.

'Voor de eerste keer geven klanten aan dat ze meer uit financiële nood dan uit gezondheidsredenen willen stoppen. Roken is gewoon te duur geworden.'

(DS, 22/10/2007)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2007, 11:42
Evelyne Frederickx Evelyne Frederickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Lichtaart
Posts: 25
Maar doen ze het ook daadwerkelijk?

Tabak doodt jaarlijks vier miljoen mensen. Het is daarmee niet alleen een probleem voor de gezondheid, maar voor de hele maatschappij.
Ik ken veel mensen die al jaren zeggen dat ze gaan stoppen met roken. Grote woorden hebben ze wel, maar ze realiseren dit bijna nooit. Ze kopen van al die middeltjes om het roken af te leren, maar toch kunnen ze de verslaving niet weerstaan.
De nieuwe antitabakswet vind ik een goede zaak. Nu wordt mijn eten toch al niet verpest door zo'n vreselijke geur.
Roken is duur, ja, maar van mijn part mogen ze het nog duurder maken. Nu men toch eerlijk is en toegeeft dat men stop uit financiële nood, zou dit toch een goed middel zijn om roken te bestrijden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd October 2007, 16:16
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Ik vind dit zeer positief nieuws!
Of men nu stopt met roken omdat het te duur is of omdat het schadelijk is voor de gezondheid dat maakt niet uit! Zolang men maar stopt.
De gezonheid gaat boven alles vind ik, en mits men niet alleen de gezondheid van zichzelf schaadt maar ook die van de "buren" is dit een zeer goede zaak!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd October 2007, 17:19
Caroline De Bot Caroline De Bot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Lint
Posts: 60
dit gaat de goede kant uit

Het verbaast me niet dat er dit jaar nog meer mensen zijn die stoppen met roken. Het is niet meer te betalen en buiten gaan roken als de temperatuur daalt tot onder het vriespunt, kan je ook niet direct plezant noemen.
Van de rokers hun lot trek ik me niet veel aan, ik vind het dom,maar het blijft hun eigen keus en ik ga hen daarom ook niet scheef bekijken. Ik vind het vooral een positieve maatregel van de overheid om op vele plaatsen een rookverbod te plaatsen. Zo riek ik men eigen teminste niet meer als ik thuis kom van een avondje stappen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd October 2007, 18:09
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Ik ben toch eens benieuwd. Ik vind het goed dat rokers niet meer mogen roken in een restaurant of in openbare gebouwen! Dit kan toch ook wel een aanleiding zijn om te stoppen met roken. Maar volgens mij is de hoofdoorzaak de prijs. Als rokers het geld dat ze opdoen aan sigaretten in een potje zouden bewaren ipv sigaretten mee te kopen, denk ik dat ze jaarlijks een mooi reisje zouden kunnen maken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd October 2007, 20:01
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Thumbs up Stoppen met roken.

Alle effecten van roken zijn negatief. Ik snap dus eigenlijk al niet waarom mensen zouden willen beginnen met roken.
- Je schaadt je gezondheid
- Je schaadt anderen hun gezondheid, doordat ze passief mee roken.
- Roken kost verschrikkelijk veel geld
- Roken veroorzaakt stress en verlaagd de gemoedstoestand.
-...

Dat roken ervoor zorgt dat je minder stress hebt is een illusie.
=> Na roken daalt de nicotinespiegel in het bloed. Dit geeft lichamelijke onthoudingsverschijnselen, namelijk een lichte stress. Omdat er op dat moment niet gerookt wordt, ervaart niemand deze stress als het effect van roken. Vervolgens wordt er een sigaret opgestoken. De onthoudingsverschijnselen worden opgeheven en de stress verdwijnt. Het lijkt alsof roken stress opheft en gemoedsrust geeft.


Het enige voordeel dat je kan halen uit het roken is dat je beschermt bent tegen Colitis ulcerosa (een ontstekingsziekte van de dikke darm). Men weet niet waarom dit zo is. Maar de nadelen voor de gezondheid wegen hier echter niet op tegen het mogelijke voordeel.


Het is dus helemaal dat mensen WILLEN stoppen met roken. Ze moeten zich er voor willen in zetten, anders gaat het niet.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd October 2007, 13:32
s5052345's Avatar
s5052345 s5052345 is offline
Sven Raymaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Tessenderlo
Posts: 74
Reactie op artikel stoppen met roken

Ik hoop dat het allemaal waargemaakt wordt.Roken is men nu echt aan het bannen uit de samenleving en dit is het logische gevolg ervan en men kan dat toch alleen maar toejuichen.Het is een zeer goede zaak ook voor de cijfers van de volksgezondheid en dit kan er ook voor zorgen dat het aantal kankers te wijten aan roken achteruit gaat. Laat ons gewoon hopen dat het allemaal waargemaakt wordt want dan zijn we pas echt goed bezig
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 23rd October 2007, 19:12
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: poederlee
Posts: 117
Willen stoppen is nog iets anders dan echt stoppen.Er zijn mensen die "willen stoppen" maar dit eigenlijk niet zelf willen maar omdat de druk van hun familie of vrienden te groot wordt.Zo is mijn vader ook hij is al zeker 30 keer gestopt. Maar achter onze rug rookte hij verder. Hij kocht toen ook van die pleisters. Maar ze haalden niets uit want als de echte wil er niet is zal je nooit kunnen stoppen. Dat de prijs een factor is om te stoppen kan wel zijn. 5euro per pakje is echt wel veel. Voor een ketting roker is dit bijna 2000euro per jaar.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 24th October 2007, 21:39
Smolders.Lizzy Smolders.Lizzy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 50
Thumbs down

Ik als anti-roker ben dus echt blij dat er een groot aantal personen gestopt zijn met roken. Ook al hebben sommigen niet de juiste reden. Ik vind dat het verbod voor roken in horecazaken een heel goed iniatief is. Maar dit zou in de toekomst wel eens wat beter mogen toegepast worden. Dat roken heel erg schadelijk is voor de gezondheid moet ik jullie niet vertellen. Waarom ik zo hard tegen ben? Omdat ik al iemand hierdoor veel te vroeg ben kwijtgeraakt. Aan roken zijn echt grote gevolgen verbonden, maar niet iedereen wil dit inzien. Ten eerste verhoogt het de kans op longkanker. Ten tweede kan het een chronische hoest veroorzaken. Ten derde er zullen een aantal mensen afhaken als ze je moeten kussen ! Kortom het is gewoon niet gezond, want er zijn natuurlijk nog veel meer gevolgen dan diegene die ik opgesomd heb. Ik vind dat ze de prijs van een pakje sigaretten nog duurder mogen maken als dit een manier is om iedereen te doen stoppen!! Met wat ik hier neergeschreven heb hoeft niet iedereen akkoord te gaan. Het is gewoon een manier om mijn frustratie eens kwijt te kunnen.

Lizzy
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 24th October 2007, 22:03
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Ik ben blij dat veel Belgen nu willen stoppen met roken. Ik vraag me af hoeveel van die Belgen stoppen omwille van de antitabakswet en niet omwille van het feit dat het ongezond is. Ik ben er wel van overtuigd dat de maatregelen tegen het roken zeker hun werk hebben gedaan. Ik vond het idee van een antitabakswet gewoon fantastisch en ik ben blij dat het zijn vruchten begint af te werpen. Ikzelf ben niet-roker en dus ben ik zeker
opgelucht dat ik nu in een restaurant kan komen zonder de gratis sigarettenrook. Ik vond het altijd bijzonder onsmakelijk wanneer je eet, de persoon aan de tafel naast jou een sigaret rookt. Ik begrijp ook wel dat er enkele cafés zijn die de wet niet strikt toepassen omdat ze hun klanten niet in de kou willen laten staan. Sommige caféhouders doen dit omdat ze bang zijn om klanten te verliezen. Ik kan erin komen dat,omwille van de antitabakswet, rokers zich niet meer welkom voelen in het café. Het blijkt dat de financiële ingreep het beste middel is. Mijn ouders zijn al 6 jaar gestopt met roken, op pure wilskracht. Ik ben dan ook zeer blij dat ze gestopt zijn. Hoewel ze het niet altijd even makkelijk hadden, vooral in het begin. Zo beseffen zijn nu dat met het geld, dat ze normaal uitgeven aan sigaretten, nu eens een reis kunnen maken.

Het is zeker positief dat meer en meer Belgen willen stoppen met roken.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 25th October 2007, 06:45
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Citaat:
Orgineel gepost door Smits.Diede
Het enige voordeel dat je kan halen uit het roken is dat je beschermt bent tegen Colitis ulcerosa (een ontstekingsziekte van de dikke darm). Men weet niet waarom dit zo is. Maar de nadelen voor de gezondheid wegen hier echter niet op tegen het mogelijke voordeel.




én het is goed voor de spijsvertering
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 8th November 2007, 09:07
Sanne.Etienne Sanne.Etienne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oostmalle
Posts: 74
Stoppen met roken

Dit lijkt de omgekeerde wereld wel tegen pakweg 10 jaar geleden. Toen was het nog 'stoer' en 'cool' om te roken. Nu is het 'stoer' en 'cool' om te STOPPEN met roken. Wat absoluut een goede zaak is! Ik denk dat dit ook echt nodig is. Waar gaat het anders naartoe met onze gezondheid? En niet alleen ONZE gezondheid, maar ook die van de kinderen die voortkomen uit rokers. We mogen het hen niet aandoen om op voorhand hun leven al te tekenen vind ik. BV: Rokers die zwanger zijn hebben vaker te maken met vroeggeboren kindjes. Als bij die kindjes dan nog niet alles goed ontwikkeld is, houden ze er voor de rest van hun leven iets aan over. Bv een leerachterstand op school ...
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 17th November 2007, 16:53
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Zelf rook ik niet, en ik ben blij dat ik er nooit mee begonnen ben. Ik vind het knap dat rokers willen stoppen maar ik vind het nog beter dat ze dit dan ook doen of toch op ze minst serieus proberen. Ik ken veel roker die zeggen dat ze willen stoppen, maar daar blijft het dan ook bij. Of ze zeggen “het schijnt kan het tot je 25 niet zoveel kwaad, ik stop tegen dan wel”. Dit vind ik dikke onzin je kunt beter vandaag stoppen dan morgen. Tussen willen stoppen en effectief stoppen is nog wel een groot verschil. De reden dat zoveel Belgen willen stoppen is misschien door de antirook wet. Ik zou het zo aangenaam vinden om op café te kunnen gaan, zonder dat u kleren ruiken naar de rook van sigaretten. Maar dat zal nog wel even duren denk ik.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 22nd November 2007, 14:57
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Vervolg

Vervolg op het artikel:

Aantal rokers daalt voor eerst in vijf jaar

Voor het eerst in vijf jaar daalt het percentage dagelijkse rokers in ons land. In totaal rookt 27 procent van de Belgen ouder dan vijftien dagelijks een of meer sigaretten. Dat is een daling met twee procent tegenover de periode 2002-2006. Daar zitten de shockerende foto's voor veel tussen, blijkt uit een enquête in opdracht van de Stichting tegen Kanker.

Ons land telt in 2007 ongeveer 2,6 miljoen rokers, 1,73 miljoen ex-rokers en 6 miljoen mensen die nooit gerookt hebben. In 2007 bedroeg het aantal dagelijkse rokers 27 procent en het aantal occasionele rokers 3 procent. Daarnaast is 20 procent ex-roker, terwijl 50 procent van de bevolking nooit gerookt heeft.

Opvallend is dat de daling er niet zozeer is gekomen omdat meer rokers gestopt zijn maar wel omdat minder jongeren eraan begonnen zijn, zegt Luk Joossens van de Stichting tegen Kanker.

Vooral het aantal jongeren dat al eens gerookt heeft, neemt af. Van de vijftien- tot zeventienjarigen heeft 76 procent nog nooit gerookt. Bij de groep van 18- tot 24 -jarigen heeft 56 procent nooit gerookt en bij de groep ouder dan 25 jaar is dat nog steeds 48 procent.

Daarmee wordt de trend bevestigd die ook in andere enquêtes van de universiteiten Gent en Brussel werd vastgesteld, met name dat jongeren sinds 1998 minder roken.

Naast de invoering van het rookverbod in restaurants en de prijsverhoging van sigaretten, dragen ook de foto’s op de verpakking bij om het roken te ontmoedigen. De sigarettenpakjes worden minder aantrekkelijk voor jongeren en ze vormen een bijkomende stimulans voor rokers, die willen stoppen met roken.

België verplichtte op 31 mei 2007 om kleurenfoto's op alle sigarettenpakjes te tonen.

Uit de enquête blijkt nog dat 47 procent van de rokers zou willen stoppen met roken en dat de helft van de rokers het nummer van de Tabak Stop Lijn (0800/111.00) graag op alle sigarettenpakjes vermeld ziet staan.

(DS, 22/11/2007)
__________________
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.