actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th July 2015, 03:32
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation 10 redenen om frisdranken op te geven

10 redenen om frisdranken op te geven


Zin in een heerlijk verfrissende Coca-Cola, Fanta of Sprite bij dit hete weer? Misschien is dit juist het moment om die suikerrijke frisdranken voorgoed af te zweren.



Net nu het warme zomerweer ons doet snakken naar die heerlijk sprankelende limonades en andere zoete drankjes hebben wetenschappers opnieuw gewaarschuwd voor het drinken van suikerrijke frisdranken. Ze zouden wereldwijd elk jaar de dood van 184.000 volwassenen veroorzaken.

De onderzoekers namen het gebruik van frisdrank met suiker, fruit- en energiedrankjes, maar ook gezoete ijsthee en zelfgemaakte limonade onder de loep. Ze schatten dat diabetes zo'n 133.000 doden maakt, hart- en vaatziekten 45.000 en kanker 6.450. In totaal dus 184.000 doden of 504 per dag. De meeste doden (driekwart) komen voor in ontwikkelingslanden, waar frisdrank minder geassocieerd wordt met een ongezonde levensstijl. In de top drie staan Mexico, Zuid-Afrika en Marokko.

Het is niet de eerste keer dat frisdranken onder de loep worden genomen. Ze zitten vol suiker en chemische stoffen en hebben geen enkele voedingswaarde. Zelfs de light-versies kunnen schadelijke effecten hebben. We zetten alles nog eens op een rijtje:


1. Het verhoogt het risico op kanker

Heel wat studies hebben een link aangetoond tussen verschillende kankertypes en de consumptie van frisdranken. Vooral de chemicaliën die frisdranken hun frisse kleurtje geven zijn kankerverwekkend. Zo blijkt dat het drinken van slechts twee suikerrijke soft drinks per week de hoeveelheid insuline die de pancreas produceert verhoogt en het risico op het ontwikkelen van pancreaskanker verdubbelt. Een man die één frisdrankje drinkt per dag heeft dan weer 40 procent meer kans op het ontwikkelen van prostaatkanker.


2. Het verhoogt het risico op hartziektes

Amerikaanse wetenschappers ontdekten een sterke link tussen de consumptie van calorieën uit voedsel met veel toegevoegde suikers (zoals frisdranken) en cardiovasculaire ziektes. Drie blikjes frisdrank per dag kunnen het risico op een hartziekte verdriedubbelen.


3. Het kan tot diabetes leiden

Het is aangetoond dat suikerrijke dranken het aantal gevallen van diabetes type 2 doet toenemen. Een studie tussen 1990 en 2000 schatte dat de verhoogde inname van frisdrank bijdroeg aan 130.000 nieuwe gevallen van diabetes.


4. Het maakt ons agressiever

Uit een studie bij jongeren werd een link vastgesteld tussen frisdrank en geweld. Jongeren die slechts twee blikjes per week dronken gedroegen zich agressiever en zij die vijf of meer blikjes per week dronken, hadden in de voorbije maand ook minstens één keer alcohol gebruikt of een sigaret gerookt.


5. Het kan leiden tot vroeggeboorte bij zwangere vrouwen

Zwangere vrouwen drinken beter geen frisdrank nadat uit een Deense studie bij 60.000 vrouwen bleek dat de vrouwen die kunstmatig gezoete soft drinks dronken, meer kans hadden om vroegtijdig te bevallen. Dat zou te maken hebben met de chemicaliën in de kunstmatige zoetstoffen die een invloed hebben op de baarmoeder.


6. Het kan de hersenen veranderen

Frisdranken hebben niet alleen een invloed op het lichaam, maar ook op het proteïnegehalte in de hersenen, wat tot hyperactiviteit kan leiden.


7. Het kan vroegtijdige veroudering veroorzaken

Fosfaten in frisdranken, maar ook in ander industrieel bewerkt voedsel, zou het verouderingsproces versnellen. Dat uit zich niet alleen in zichtbare tekenen, zoals rimpels, maar ook in gezondheidscomplicaties zoals chronische nierziektes en aderverkalking.


8. Het doet de pubertijd vroeger intreden

Een studie van de Harvard Medical School bij 5.583 meisjes tussen 9 en 14 jaar oud toonde aan dat meisjes die anderhalf blikje frisdrank per dag dronken, vroeger hun eerste maandstonden kregen. Dat betekende ook dat het risico op kanker stijgt.


9. We worden er dik van

In elk dieet zijn frisdranken het eerst wat uit het dagelijkse voedingspatroon geschrapt moet worden. Maar ook light en diet frisdranken zijn niet onschuldig. Light frisdranken doen onze taille bijna drie keer meer toenemen dan wanneer we helemaal geen frisdrank drinken, zo blijkt uit een studie.


10. Het verhoogt het risico op Alzheimer

Amerikaanse wetenschappers ontdekten dat muizen die het equivalent van vijf blikjes frisdrank per dag kregen een slechter geheugen hadden dan andere muizen en twee keer zoveel afzetting in de hersenen die geassocieerd worden met de ziekte van Alzheimer.

https://youtu.be/juDY9lW8Vhc?t=10


Blog Knack, 06-07-2015 (TE)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th July 2015, 14:42
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Niet dat ik nu zo'n voorstander ben van frisdrank, maar ik heb wel een hekel aan zulke populistische artikels die louter en alleen geschreven worden om bezoekers naar de site te halen. Gedegen onderzoek en kritisch onderzoek van bronnen zou een hoop van deze 'tips' onderuit halen.
De 4de bijv. leek me zo absurd dat ik even zelf wat gegoogled heb en wat blijkt: https://www.psychologytoday.com/blo...more-aggressive
Interessante quote uit het artikel
Citaat:
Most likely the answers to all of these questions is the parent(s) provided the child with the soda. And if someone is giving their 5 year old a serving of soda a day, one has to question the overall nutritional status of the child, how this affects behavior and the degree of parental supervision. Parenting practices significantly impact diet and behaviors of young children. Under supervised young children are more likely to have poor dietary habits and aggressive behavioral issues


En tips 1, 2, 3, 5, 6 en 10 zijn ook van toepassing op alcohol, fast food en alle andere suikerhoudende producten (koeken en snoep)

Wel straf overigens dat de Europese Unie al die 'chemicaliën' zomaar toelaat in frisdranken als die zo kankerverwekkend zouden zijn...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th July 2015, 02:20
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
M' excuse

Dik gelijk!

Blij dat ik je kritische stem hier nog eens mag aanhoren, doet 'effenaf' deugd.
Het betreffend artikel is meer van 'willen-en-niet-kunnen', en is idd op vlak van kritische berichtgeving minstens quaestieus.
Zal terug(!) meer aandacht geven aan het 'kritisch-maatschappelijk-relevante' gehalte van mijn posts, in plaats van het 'wel-willen-maar-eigenlijk-niet-kunnen' te laten prevaleren...

M' excuse!!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 8th July 2015 om 02:33.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th July 2015, 08:13
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Zal terug(!) meer aandacht geven aan het 'kritisch-maatschappelijk-relevante' gehalte van mijn posts, in plaats van het 'wel-willen-maar-eigenlijk-niet-kunnen' te laten prevaleren...

M' excuse!!

Het is jouw site Barst, zet er zoveel brol op als je zelf wilt.
Maar dan zal ik af en toe als ik eens wat tijd en zin heb wel wat commentaar leveren.
Ik heb nog even geprobeerd om het onderzoek achter 'reden 5' te analyseren, maar mijn kennis van statistiek en dan vooral de interpretatie van 'Odds ratios' gaat spijtig genoeg niet ver genoeg maar voor zover ik het begrepen heb, is de stijging echt minimaal en statistisch gezien verwaarloosbaar (hoewel de onderzoeksgroep tenminste groot genoeg was)...

Het stoort me echt wel hoeveel onwetenschappelijke onzin er soms in de kranten verschijnt en hoe snel de media daar op inpikt zonder even wat eigen research te doen. Misschien een idee voor een taak om je studenten zo'n artikel te laten kiezen en het echte onderzoek dat er achter zit eens kritisch te laten bekijken (via scholar.google.com bijv.)
Volgens mij even een even verrijkende taak als het vergelijken van HLN en De Standaard.

Onlangs kreeg ik van een vriend een linkje van HLN.be doorgestuurd met volgende kop en onderschrift: "
Waarom je polsbandjes van festivals beter niet aanhoudt.
Je moeder zegt het je al jaren, maar nu geeft de wetenschap haar ook gelijk. De armbandjes van festivals - die je als een rij eretekens om je pols draagt - zijn broeihaarden van bacteriën. Ze kunnen je met zweren en zelfs een voedselvergiftiging opzadelen
."

Maar als je dan het artikel leest, staat er het volgende:
Citaat:
Professor Cottell testte twee armbandjes die al sinds het festival in Reading in 2013 om de arm van een fan zaten. Ze stootte er op een hoge concentratie van stafylokokken en microkokken. Die bacteriën komen ook voor op onze huid, maar niet in zulke hoge concentraties.

Dan krijg ik het op mijn heupen hé. Dat een 'professor' zo'n wetenschappelijk onverantwoord flutonderzoek durft te publiceren gaat mijn petje te boven en dat een krant dat dan zomaar overneemt (alleen in HLN natuurlijk ) is echt te absurd voor woorden.
Serieus, een onderzoeksgroep van 1 persoon met 2 bandjes?! Dat gaat voorbij aan zowat alle principes van gedegen wetenschappelijk onderzoek.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.