actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2015, 20:58
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Alcoholverbruik daalt in België

Alcoholverbruik daalt in België

De gemiddelde Belg drinkt elk jaar bijna 10 liter pure alcohol, zo blijkt uit een recente studie van de OESO. Dat is 16 procent minder dan twintig jaar geleden.

Hoewel het drinkgedragvan de Belg op twintigjaar tijd fors verminderd is, blijkt nog 1 op de 22 sterfgevallen alcoholgerelateerd.

Met een gemiddelde alcoholconsumptievan bijna 10 liter, zit ons land meer dan een halve liter boven het OESO-gemiddelde. De Esten drinken gemiddeld het meest, met 12,3 liter per persoon, gevolgd door de Oostenrijkers en de Fransen.

Over een periode van twintig jaar is de gemiddelde consumptie in de alcoholconsumerende landen gedaald met 2,5 procent. In heel wat geïndustrialiseerde landen is de daling vele malen groter. Zo daalde het aantal consumpties in Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië met 20 tot 40 procent. België doet met zo'n 16 procent minder ook niet slecht.

Rusland is koploper

Wel blijft het aantal sterfgevallen door alcohol alarmerend hoog. Bij 4,5 procent van alle doden in België is alcohol de boosdoener. In Nederland is dat bijvoorbeeld maar 2,7 procent.

Rusland is de absolute koploper wat doden door alcohol betreft, met meer dan 30 procent van de overlijdens die alcoholgerelateerd zijn. In Israël en Turkije vallen de minste alcoholslachtoffers.

Fenomeen van bingedrinken

De OESO is verontrust over het fenomeen'bingedrinken' bij jongeren. Dat bereikt volgens het rapport "onrustwekkende" hoogtes. De intergouvernementele organisatie wijt de stijging aan de toegenomen betaalbaarheid van drank. Bij meer dan vijf consumpties op één gelegenheid, ben je een'bingedrinker'. (Sebastiaan Bedaux)

Bron: Knack, 17 mei 2015
http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-571057.html

Mening: Gelukkig is het aantal overlijdens die alcoholgerelateerd zijn gedaald. Toch blijft het opletten geblazen. Zoals in het artikel aangehaald wordt is het belangrijk het 'bingedrinken' bij jongeren in de gaten te houden. Zo ben ik van mening dat de gevaren van alcohol duidelijk vermeld moeten worden op de flesjes en verpakkingen net zoals ze bij sigaretten worden aangegeven. Door de dalende prijzen van alcohol zijn jongeren steeds meer en meer geneigd meer alcohol te consumeren. Uiteraard kan het geen kwaad alcohol te drinken, maar overmatig alcoholgebruik zou afgeraden moeten worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2015, 22:12
J*liette.Boonen J*liette.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 59
Eigen mening: Ik vind, net zoals Elke, dat de gevaren van alcohol duidelijk moeten vermeld worden op de verpakkingen. De schrikwekkende beelden zoals op pakjes sigaretten vind ik dan soms weer net iets te ver gaan. Ik vraag me af of die beelden doeltreffend zijn? Zetten ze echt minder mensen aan tot roken? Ik ben daar nog niet zo van overtuigd. Ik zou vooral de gevaren op verpakkingen van alcoholische dranken aangeven omdat alcohol door vele mensen hier in België soms niet als een gevaar wordt gezien. Mensen die overmatig alcohol consumeren brengen niet alleen hun eigen gezondheid in gevaar maar kunnen daardoor ook andere mensen in gevaar brengen. Zo denk ik bijvoorbeeld aan de vele verkeersslachtoffers van dronken bestuurders.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2015, 22:38
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
Ik weet niet of het echt nut heeft om op de verpakking waarschuwingen te zetten. Ik vermoed zelfs dat dit eerder gedaan wordt zodat bedrijven zich eenvoudiger kunnen indekken tegen mogelijke rechtszaken. Het sust ook deels de kritiek van de maatschappij omdat ze zogezegd een verantwoorde verpakking hebben.

Ikzelf heb nog nooit naar een pakje sigaretten gekeken en gedacht 'Bij Odins raaf, ik kan hierdoor het loodje leggen'. Wel was ik lichtjes teleurgesteld toen ik voor het eerst de kans op impotentie las, dus volledig nutteloos zal ik het niet noemen. Al kan ik trots meedelen dat ik nog steeds zo potent ben als Zeus in zijn hoogjaren.

Zelf heb ik echter geen kant en klare oplossing omtrent alcoholmisbruik, het lijkt me ook een fenomeen van alle tijden dat erg moeilijk gereguleerd kan worden. Uiteindelijk kunnen jongeren overal aan drank geraken, ik zou zelf beginnen bij een sterkere regulatie door uitbaters van cafés.
Misschien een nieuwe campagne voor kinderchampagne, laat jongeren daarmee bingedrinken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2015, 18:29
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Ik denk niet dat het vermelden van de gevaren op een alcoholisch drankje veel gaat helpen. Als we kijken naar sigarettenpakjes, heeft dit volgen mij ook niet veel geholpen. Nu heb ik wel een artikel gelezen over hoe men dit probleem kon aanpakken. Eerst en vooral zou het positief zijn om de drankjes te verduren en om de minimumleeftijd voor alcohol op te trekken. Bij onze noorderburen heeft dit een positief effect geleverd. Daarnaast moeten we ook stoppen met onze kinderen zogenaamde alcoholvervangers te geven zoals kinderchampagne, tafelbier en alcoholvrije cocktails. Hierdoor gaan de kinderen nog curieuzer zijn naar de smaak van alcohol wat negatieve gevolgen heeft voor later.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.