actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2011, 12:53
dieter.tielemans's Avatar
dieter.tielemans dieter.tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Emblem
Posts: 48
Jongens krijgen vier keer meer straf

4 op 5 gestrafte leerlingen zijn jongens, zo blijkt uit een Frans onderzoek. De vraag blijft of dergelijke straffen iets uithalen en/of deze het stereotype jongensgedrag niet nog meer versterken?

80 procent van de straffen worden aan jongens uitgedeeld. Een Frans rapport 'la Fabrique des garçons', geeft aan dat deze straffen het gewenste resultaat niet bezorgen.

Minder ijverig
Jongens zijn vaak rebellen op school. Al langer is geweten dat ze minder ijverig zijn dan de meisjes in de klas. Niet alleen moeten ze vaker hun jaar overdoen, ook met disciplineregels hebben ze het moeilijker. Bovendien moeten ze sneller een jaartje blijven zitten.

Trofee
Volgens onderzoeker Sylvie Ayral missen de jongensstraffen het gewenste effect maar versterken ze net het viriele en stereotiepe jongensgedrag. De extra taken en straffen motiveren de jongens niet om het anders aan te pakken. Integendeel, er ontstaat nog minder zin om hun best te doen. Bovendien ontstaat er een extreme mannelijkheid tegenover de straf. De straf wordt bijna als een trofee aanzien. (lvl)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kind...eer-straf.dhtml
Mening: Het is algemeen geweten dat 'meisjes braver zijn dan jongens'. En dat blijkt nu ook duidelijk uit dit onderzoek. Jongens die altijd willen opvallen, al is het maar door straf te halen. Het is typisch, maar wel problematisch eigenlijk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th March 2011, 13:20
alaerts.diewert alaerts.diewert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tessenderlo
Posts: 60
Ja, ik ben het daar niet volledig mee eens. Het is inderdaad zo dat jongens meer willen opvallen en de stoere willen uithangen.
Meisjes worden ook telkens aanzien als braver en liever, terwijl dit eigenlijk een valkuil kan zijn voor de leerkracht. In mijn vorige school viel het echt op dat een enige meisje van de klas telkens als een engeltje werd aanzien terwijl ze zeker niet heiliger was dan ons. Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat in sommige gevallen meisjes ook verkeerd zijn terwijl de jongens dan tegen hun voeten krijgen. Mensen zijn teveel van het idee dat wanneer er iets gebeurd het altijd jongens zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th March 2011, 20:55
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Ik sluit mij grotendeels aan bij Diewert. De meisjes zijn echt niet de engeltjes die ze altijd lijken (en nu spreek ik hier tegen mijn winkel hé...) Het is zo dat het vaker opvalt dat jongens "het varken uithangen" dan meisjes. Dit komt omdat de meisjes het meer in het geniep doen. Wanneer de jongens de leerkracht gewoon in het gezicht zullen uitmaken of dingen zullen doen die niet mogen, zullen de meisjes dit achter zijn of haar rug.

Wat het straffen betreft heeft het artikel inderdaad wel gelijk. Vaak is straf krijgen meer een overwinning dan een straf. Zo heb ik zelf al eens een nota moeten geven tijdens een stageles (omdat het echt de spuigaten uitliep) en de jongen in kwestie was er nog fier op ook. Meer zelfs, ik moest een plaatsje zoeken tussen al het rood dat er al stond. Soms vraag ik mij echt af hoe je die mannen (en vrouwen) nog kan straffen de dag van vandaag. Iemand een voorstel ??
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th March 2011, 15:02
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Hoe tegenwoordig nog jongeren nog effectief straffen?
Op stagescholen wordt inderdaad zoals Kimberly vermeldt geadviseerd om een nota neer te pennen. Maar deze leerlingen liggen hier heus niet van wakker!

Op mijn laaste stageschool werkte men met een streepjes systeem. Wanneer een leerling het uithangt krijgt hij een streepje. Eens men bij het derde streepje komt, vliegt de leerling buiten. Ik heb ondervonden dat ook dit niet efficeint genoeg is. De rumoermakers vinden het juist een prestatie om buiten te vliegen. Het is een bevestiging 'Kijk ik ben stoer!'.

Wat moeten we nu dan nog wel doen om de leerlingen te straffen wanneer het de spuitgaten uit loopt? Is het schoolgaan dan zo geëvolueerd dat de leerling effectief meer te zeggen krijgt? Dit kan toch niet.

Natuurlijk in theorie klinkt alles heel mooi. (Goede afspraken maken ect.)
De leerkracht moet de touwtjes in handen houden en wat wanneer een klas niet in handen is te houden?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.