actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2014, 15:27
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Zonnestraten: de oplossing voor de klimaatcrisis?

Overal ter wereld piekeren overheden en milieu-organisaties zich suf over het klimaat, maar volgens een koppel uit Idaho ligt de oplossing binnen handbereik. Ingenieur Scott Brusaw en zijn vrouw ontwikkelden Solar Roadways: straten opgebouwd uit zonnepanelen met wegmarkeringen in LED-lichtjes. Na succesvolle testen proberen ze nu fondsen te verzamelen via de crowdfundingsite Indiegogo.

De Verenigde Staten hebben 72.000 vierkante kilometer wegen en parkings in asfalt en beton. "Elke vierkante kilometer is blootgesteld aan de zon", zegt Scott Brusaw aan CNN. "Als we die allemaal zouden bedekken met zonnepanelen, produceren we meer dan drie keer zoveel energie als we in de VS verbruiken."

De zonnestraten zouden bovendien niet enkel energie opwekken; ze zouden ook rijdende elektrische wagens opladen. Volgens Brusaw wordt ongeveer de helft van de broeikasgassen in de VS gegenereerd door de verbranding van fossiele brandstoffen voor elektriciteit. Nog eens 25 procent komt uit auto's. "Dankzij de Solar Roadways zouden we theoretisch gezien de uitstoot van broeikasgassen dus kunnen reduceren met 75 procent."

Bescherming tegen sneeuw en ijs
Op basis van deze ideeën gingen Scott en zijn vrouw aan de slag en in 2009 bood de overheid hen een contract aan om het project uit te werken. Het koppel bundelde de krachten met onderzoekers om een supersterk glas te ontwikkelen dat auto's de nodige tractie biedt. Daarna integreerden ze LED-wegmarkeringen om te vermijden dat de cellen schade zouden oplopen door geverfde lijnen. Een verwarmingsinstallatie beschermt de zonnecellen tegen sneeuw en ijs.

Het prototype, een zonneparking naast hun elektronicalabo, werd uitvoerig en met succes getest. De parking is het equivalent van een zonnepaneel van 3.600 Watt. Ze kan wagens dragen met een lading tot 125 ton en slaagde voor tractietesten.

Het paar hoopt nu genoeg fondsen in te zamelen om eind 2014 of begin 2015 te kunnen overgaan tot productie.

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5378/G...aatcrisis.dhtml

eigen mening:

Dit vind ik nu eens echt een geniaal idee! Mocht dit werken, dan zou het echt enorm veel uitstoot van broeikasgassen besparen. Wat ik dan wel weer niet snap ik dat ze zelf nog geld moeten inzamelen om over te kunnen gaan tot productie... Dit zou net de perfecte manier voor een land zijn om te laten zien dat ze echt wel groen willen worden en dat ze geven om de aarde. Maar nee, sommige landen geven liever tientallen miljarden uit aan een ruimteprogramma dat eigenlijk nog niets echt tastbaar heeft opgeleverd in mijn ogen.

Ik hoop dat er genoeg geld wordt ingezameld voor dit project, want mocht dit de realiteit worden, dan ziet de toekomst er ineens een pak rooskleuriger uit.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2014, 17:58
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Het lijkt wel een sprookje. Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar als dit waar is... Dit zou een mooie oplossing zijn om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Net zoals in de cursus EMCV wordt aangehaald, is dit een voorbeeld van transgenerationele solidariteit. Het gaat over solidariteit over de generaties heen. Deze uitvinding is niet alleen een oplossing voor de milieuproblematiek in het heden maar heeft ook zijn positieve effecten in de toekomst. Het is solidariteit over de generaties heen. Ik hoop dat er voldoende sponsors zijn voor dit project. Dit is een mooie kans om te laten zien dat we bekommerd zijn om onze planeet en het milieu. Dit project laat zien dat we ook op een groenere en ecologische manier kunnen leven. Ik hoop echt dat dit project een vervolg krijgt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2014, 18:48
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Ik vind dit een mooi project maar toch stel ik mezelf wat vragen. Enkele jaren geleden waren zonnepanelen bij ons 'hip', nu al iets minder omdat er discussies waren omtrent de duurzaamheid en recyclage van deze panelen.
In Amerika kan een project als dit werken, maar in België zie ik dit niet gebeuren. Het lijkt misschien stom maar bij ons is er helemaal niet zo veel zon en op de autostrades is er altijd file. Ik vermoed dat de zonnepanelen bij ons hun effect gaan missen. Er gebeuren in België zoveel ongelukken dat de panelen vaak beschadigd zullen geraken en het repareren van deze panelen kost ook veel.
Ik hoop wel dat Amerika deze Solar Roadways kan aanleggen. Het zou een hele stap zijn voor het milieu!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2014, 00:09
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Simpel maar geniaal. Maar toch stel ik me, net zoals Annelien, enkele vragen over het feit of dit project wel haalbaar is. In België zie ik dergelijke straten niet meteen worden aangelegd. Ook moet er natuurlijk nog verder onderzoek gebeuren naar de duurzaamheid van dergelijke straten. Want zonnepanelen werken niet eeuwig en brengen dus een hoop afval met zich mee.

Wel vind ik het een goed teken dat er steeds meer onderzoek wordt verricht naar duurzame energie. Want als we de laatste schattingen mogen geloven zullen we niet lang meer kunnen teren op de fossiele brandstoffen die nog aanwezig zijn op de aarde (onze aarde). Het achterliggende idee is zeer sterk, maar of het ook haalbaar zal zijn ... Daar heb ik toch wel wat twijfels over.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th May 2014, 10:38
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Tielen
Posts: 85
Files in België zullen volgens mij het voornaamste obstakel zijn bij het rendabel maken van dit soort projecten in ons land. Als we er echter in slagen deze problemen tot een minimum te beperken kunnen we een gelijkaardig project overwegen, uiteraard eerst via een testrun.

Als Belg staan we een beetje cynisch en apathisch tegenover file. Het is een gegeven geworden dat we zonder slag of stoot aannemen. Vaak is een verkeersongeval de oorzaak van de file, het bekende begrip kijkfile doet bij sommigen zeker een belletje rinkelen, maar in sommige gevallen is het een vorm van moderne piraterij. De Liefkenshoektunnel, beheerd door de NV Tunnel Liefkenshoek (http://www.liefkenshoektunnel.be/co...nnel/site/22777) en dus in particuliere handen, zorgt ervoor dat het verkeer rond Antwerpen dagelijks bijna volledig vastzit. Dit soort toestanden draagt bij tot de ongeschiktheid van België voor dergelijke groene projecten, wat zeer jammer is. Het zou zeker een start zijn om dit en gelijkaardige problemen op te lossen voordat we over groene projecten op onze snelwegen kunnen denken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th May 2014, 16:58
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Ik heb ondertussen ook al ingezien dat al die zonnepanelen misschien gewoon onmogelijk zijn. We hebben misschien niet al de grondstoffen voor deze panelen en inderdaad is dit de productie van deze panelen misschien ook niet zo enorm milieuvriendelijk.

Desondanks ben ik er wel van overtuigd dat we moeten blijven zoeken naar verschillende manieren om groene energie op te wekken. Ik denk dat windenergie de toekomst is en ik vind dan ook dat hier enorm hard in geďnvesteerd moet worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.