actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2011, 06:48
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Antwerpse unief wil voorbereidingsjaar voor studenten

Antwerpse unief wil voorbereidingsjaar voor studenten

De rector van de universiteit van Antwerpen denkt hardop over een voorbereidingsjaar voor studenten. Dat moet voor meer slaagkansen en minder verkeerde studiekeuzes zorgen, schrijft Het Nieuwsblad.
Volgens Alain Verschoren, de rector van de Antwerpse universiteit, slagen nog altijd te weinig studenten in hun eerste jaar. "Ongeveer de helft haakt af, verandert in de loop van het academiejaar van studierichting of slaagt voor te weinig vakken", zegt hij. "Volgens mij is de kwaliteit van ons secundair onderwijs en van ons hoger onderwijs prima, maar er scheelt iets aan de link tussen de twee."

Daarom broedt de Antwerpse unief op een voorbereidingsjaar, zoals dat in Nederland bestaat. "Daardoor zullen de bacheloropleidingen geen drie, maar vier jaar duren. Het extra jaar kunnen we gebruiken om tekorten in de kennis van studenten op te vangen." (belga/sam)

Bron: DeMorgen.be
Datum:17/05/2011

Mijn mening:

Ik denk dat zo'n voorbereidingsjaar voor studenten geen slecht initiatief is. Veel studenten kiezen vaak in hun eerste jaar verkeerd of verzuipen in het vele werk of de berg leerstof. Tijdens het volgen van dat voorbereidend jaar wordt volgens mij al snel duidelijk of het iets voor jou is of niet en je hebt nadien minder moeite met het verwerven van de leerstof. Enig nadeel is wel dat alle studenten weer een jaartje langer aan het studeren zijn. Al denk ik dat de maatschappij daar niet veel van zal voelen, doordat er anders massaal veel studenten een foute richting kiezen en daardoor ook vier jaar of langer studeren.

Verder geloof ik wel dat ons secundair onderwijs goed is, maar niet op alle scholen. Er zijn veel scholen waar het niveau een stukje lager ligt dan in andere scholen. Voor studenten van zulke scholen kan dit initiatief alleen maar voordelen bieden. Voor velen zal dit een kans zijn die ze met beide handen moeten grijpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2011, 08:50
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Ik ga helemaal akkoord met Lisa. Zo'n voorbereidingsjaar is een zeer goed initiatief, want al te veel studenten gaan zonder te weten wat een bepaalde richting of het hoger onderwijs precies inhouden, op weg naar de universiteit of hogeschool.
Ik zou het zelf niet leuk vinden om een jaartje extra te moeten doen, maar als alle Vlaamse studenten dit moeten doen is er eigenlijk weinig verschil.
Er wordt in het artikel ook niet beschreven wat zo'n voorbereidingsjaar precies inhoudt. Is dit een oriëntatie op de studierichting of meer een algemene voorbereiding op het hoger onderwijs? En mag je het voorbereidingsjaar overslaan als je een nieuwe studierichting gaat volgen? Zo niet zou het initiatief neerkomen op wat het hoger onderwijs al was, en zouden evenveel studenten van studierichting veranderen maar nog een extra jaar kwijt zijn...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2011, 09:59
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Ik heb hier een dubbel gevoel bij. Enerzijds is het een goed initiatief en weten de studenten inderdaad waar ze aan beginnen. Maar anderzijds gaan minder studenten zich inschrijven omdat je op andere universiteiten maar 3 jaar moet gaan. Dus dan moeten wel alle universiteiten volgen want anders gaat dit niet echt werken denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.