actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2012, 11:43
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Een op de vijf bestuurders rijdt zonder licht

Een op de vijf bestuurders rijdt zonder licht


wo 19/12/2012 - 08:06

Een op de vijf auto's rijdt rond met slechte voor- en achterlichten of zelfs helemaal zonder licht. Dat blijkt uit cijfers van de mobiliteitsorganisatie Touring die Gazet van Antwerpen kon inkijken.

Belga

Uit onderzoek dat Touring heeft uitgevoerd op de Ring rond Brussel, de Antwerpse ring, de E19, de E40 en de E411 blijkt dat een op de vijf autobestuurders rondrijdt met slechte voor- en achterlichten of zelfs helemaal zonder licht. Dat is een slechter resultaat dan bij een soortgelijk onderzoek dat Touring 5 jaar geleden heeft uitgevoerd.

Vaak vergeten bestuurders hun lichten of die blijken zelfs helemaal niet te werken. Volgens Danny Smagghe van Touring vertrouwen automobilisten al te vaak op hun automatische dimlichten, maar werken die niet altijd. "Het ene systeem is al gevoeliger dan het anderen", klinkt het. "Zo kan het gebeuren dat de sensoren niet aanschieten, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten."

Rijden zonder licht kan een boete opleveren van 150 euro of meer.

Bron:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...219_autolichten

Eigen mening:
Door de opkomst van al maar meer automatische snufjes in auto's is dit nieuws niet heel onvoorspelbaar. Chauffeurs vertrouwen te hard op de automatische functies van hun wagen.
Zelf moet ik de lichten van mijn wagen nog 'manueel' aanzetten, waardoor ik dit (bijna) nooit vergeet.
Eenmaal chauffeurs de baan op zijn, merken ze niet eens dat ze zonder lichten rondrijden. 's Morgens kan dit levensgevaarlijk zijn, zeker met donker en mistig weer zoals deze morgen. Je ziet je tegen -of voorligger pas als je er bij wijze van spreke tegen bent gereden.
Men haalt in het artikel wel aan dat dit een boete van 150 euro kan opleveren, maar hier wordt in mijn ogen amper op gecontroleerd.
Mijn vader moest een aantal jaar terug wel stoppen voor twee agenten. Dit echter omdat hij zijn lichten wel had aanstaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2012, 14:38
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Ik vind de automatische autosnufjes helemaal geen excuus om je lichten niet op te zetten. Zo kan je voor alles een excuus vinden. Ik rijd met de wagen van mijn moeder en ook met die van mijn vader. In de ene wagen springen de lichten automatisch op, in de andere wagen moet ik de lichten zelf nog opzetten. Wanneer ik met mistig weer vertrek controleer ik altijd meteen of mijn lichten wel opstaan. Ik vind dat je dit zelf nog altijd moet controleren. Het is sowieso veiliger om met lichten aan te rijden ( zelfs als het niet mistig/donker is ). Zeker voor oudere mensen is het handiger dat andere wagens ook hun lichten opzetten. Waarom zou je er dan geen gewoonte van maken om je lichten op te zetten?

Ik vind het niet kunnen dat politieagenten je tegenhouden omdat je lichten wel aanstaan. Zijn er tegenwoordig al geen auto's waarbij de lichten bijna altijd aanstaan?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2012, 15:19
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Ik begrijp niet hoe je kan vergeten om je lichten op te zetten. Dit valt toch op als je met de auto rijdt wanneer het donker is? Ik ben het volledig eens met Lieselotte, want net zoals zij reeds zegt, is het inderdaad veel veiliger om je lichten op te zetten bij mistig weer of een donkere dag. Je kan zelf de baan beter zien en je bent ook zichtbaar voor andere weggebruikers, wat de kans op ongevallen verkleint.
Bij de meeste (nieuwe) auto's worden de lichten automatisch ingeschakeld door sensoren, maar ik vind het - net als Lieselotte - geen excuus om je lichten te vergeten, moest dit automatische snufje niet meer werken.
Ik vind dat de politie strenger mag optreden tegenover mensen die hun lichten niet 's avonds/'s nachts of bij extreem mistig weer niet aanzetten.
Misschien kunnen ze dan ook ineens maatregelen treffen tegenover mensen die wat té goed hun best willen doen, en die ŕltijd hun grote lichten ('faren', zoals wij zeggen) hebben aanstaan...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th December 2012, 15:23
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Het is inderdaad veiliger als je de lichten van je auto steeds aanzet, ook al is het niet donker. Zo ben je nog meer zichtbaar voor andere bestuurders. Zoals Kristof al heeft gezegd, 's morgens is het vaak donker en mistig, maar ook overdag kan het donker en mistig zijn. Opvallen in het verkeer, door lichten op te zetten, kan ongevallen vermijden.
Ondanks het feit dat rijden zonder lichten echt wel gevaarlijk is, vind ik dat het soms ook zijn nadelen heeft. Als het donker is en het is nog vrij druk op de baan, kunnen de lichten van andere auto's je echt wel verblinden. Sommige mensen laten zelf hun grote lichten branden en hebben het niet door. Dan is het uiteraard een taak van de bestuurder om er op te letten dat de lichten niet te verblindend zijn voor andere auto's.
Ik denk niet dat het veel uitmaakt of je 'manueel' je lichten moet aanzetten of dit automatisch gebeurd. Bij auto's waarbij lichten automatisch aangaan, staan ze bijna altijd aan. De mensen die hun lichten niet opzetten wanneer het nodig is, hebben denk ik geen automatische functie. Ik heb zelf geen automatische lichten maar als ik het wel had, zouden ze nog meer aanstaan denk ik.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th December 2012, 10:19
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Net zoals iedereen hieronder vind ik het toch wel dom dat je je lichten vergeet op te zetten. Dit zie je toch meteen? Ikzelf zet mijn lichten bijna altijd op. Ik vind het niet alleen veel veiliger, maar ben het ook zo gewoon geworden. En dat zou bij iedereen zo moeten zijn. Zeker als de zon bijvoorbeeld heel hard schijnt, is het een must om je lichten van je wagen aan te steken. Je ziet je tegenligger op deze manier namelijk veel sneller, ook al ben jij bijna verblind door de zon.

De politie zou hier inderdaad veel meer op moeten toezien. Er gebeuren vandaag de dag veel te veel ongelukken omdat men de tegenligger gewoonweg niet zag.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th December 2012, 12:36
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Kristof.VanDyck
Men haalt in het artikel wel aan dat dit een boete van 150 euro kan opleveren, maar hier wordt in mijn ogen amper op gecontroleerd.
Gisteren en eergisteren nog op de baan van V'laar naar Grobbendonk bij valavond! (maar toegegeven, was de eerste keer dat ik dit zag)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.