actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2006, 17:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Chávez heeft er een vriendje bij

Chávez heeft er weer een vriend bij


Ecuador gaat het proberen met een linkse president. Rafael Correa won overtuigend van bananenmagnaat Alvaro Noboa.


Van tevoren hadden beide kandidaten de mogelijkheid van fraude opengehouden voor het geval ze in de tweede ronde van de presidentsverkiezingen niet zouden winnen. Volgens de voorlopige uitslagen kreeg Correa 67 procent van de stemmen. Dus was het Noboa, een populist die de kiezers naar zijn bijeenkomsten lokte met cadeaus en het tonen van religieuze vervoering, die het woord ’rechtszaak’ in de mond nam.

Maar de effectenbeurzen leken het al zeker te weten: Ecuadoriaanse obligaties zakten een paar procent, uit vrees dat Correa de betaling van staatsschuld zal vertragen of opschorten.

De nieuwe president heeft economie gestudeerd in de VS, maar heeft daar geen grote liefde voor de markteconomie aan overgehouden. Hij heeft beloofd de corruptie te bestrijden en het politieke systeem te hervormen. Daarvoor wil hij, net als in Bolivia gebeurde na de verkiezing van Evo Morales, verkiezingen uitschrijven voor een assemblee die een nieuwe Grondwet moet gaan maken. In het nieuwe politieke bestel moeten de traditionele partijen minder invloed krijgen.

Zelf maakt Correa dan ook geen deel uit van dat bestel. Zijn enige politieke ervaring is dat hij een paar maanden minister van financiën was. Bij de verkiezingen voor het parlement in oktober had hij geen eigen kandidaten. Als president moet hij vrezen dat het parlement hem vaak dwars zal zitten.

Maar in Ecuador is dat niet de eerste zorg van een president. In een land waar driekwart van de bevolking straatarm is, is politieke onrust nooit ver weg. Correa’s voorganger Alfredo Palacio moest in maart van dit jaar de noodtoestand uitroepen in vijf provincies omdat Indianen daar protesteerden tegen onderhandelingen met de VS over een vrijhandelsverdrag.

Dat verdrag zal Correa niet tekenen, heeft hij beloofd. Verder zal hij 100.000 goedkope huizen bouwen en de sociale uitkering voor de allerarmsten in Ecuador (nu 27,50 euro per maand) verdubbelen.

Dat alles zal de Venezolaanse president Hugo Chávez als muziek in de oren klinken: na onder meer Bolivia en Nicaragua belandt opnieuw een Latijns-Amerikaans land in het anti-Amerikaanse kamp.

Niet dat het de Ecuadoranen daar nu speciaal om ging: toen Correa de afgelopen weken wat al te veel op die toer ging, en president George Bush bijvoorbeeld een ’minkukel’ noemde, begon hij in de peilingen te zakken en liet hij al te openlijke steun voor Chávez even achterwege. Zondagavond laat zei hij het zo: „Hugo Chávez is mijn vriend, maar in mijn huis maken mijn vrienden niet de dienst uit, dat doe ik zelf”.


Volk mort altijd rond het presidentieel paleis

President zijn in Ecuador is geen rustige baan. De laatste tien jaar zagen drie presidenten zich gedwongen voortijdig af te treden:

In februari 1997 marcheerden twee miljoen mensen door de hoofdstad om het aftreden te eisen van Abdalá Bucaram Ortiz. Ze waren boos over sterke prijsstijgingen. Het parlement besloot de presidentiële bijnaam, ’de gek’, van een officieel stempel te voorzien en zette hem af wegens ’mentaal onvermogen’.

In januari 2000 ontvluchtte president Jamil Mahuad het paleis nadat duizenden Indianen met militairen het parlement bezetten en een ’regering van nationale redding’ uitriepen.

In april 2005 ontsloeg het parlement Lucio Guitierrez, president maar eerder ook couppleger tegen Mahuad, wegens ’machtsmisbruik en wanbestuur’. Huidig president Alfredo Palacio werd benoemd tot interim-president.


Trouw, 28-11-2006
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2006, 21:42
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Correa is trouwens getrouwd met een Waalse.

=> Maar bon, ik vind het echt raar om te lezen over zo'n land waar presidenten het niet lang volhouden, 3kwart van de bevolking straatarm is ...
Blijkbaar krijgt niemand daar verbetering in en ik begrijp best dat Amerika dan al te gemakkelijk 'de helpende hand' wil aanreiken in ruil voor ... Ik snap dan ook wel dat zoiets bijlange niet de oplossing is want voor je het weet ben je 'weet-ik-veel-wat' verschuldigd aan dat land.
MAAR TOCH: Geraak je er dan uit door plots een Anti-Amerikaans beleid te gaan voeren?

Nog zoiets: Huizen bouwen, vergoedingen verhogen => Met wel geld? Het land is arm zoals blijkt. Mogelijkheid die wordt aangeboden is de staatschuld vertraagt afbouwen, maar wreekt zich dat niet op lange termijn met torenhoge rentes?

Volgens mij is het supermoeilijk dus om zo een land op te bouwen zonder hulp van buitenaf. Maar goed: Veel succes aan hij die probeert!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th November 2006, 21:58
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
MAAR TOCH: Geraak je er dan uit door plots een Anti-Amerikaans beleid te gaan voeren?

't Is omgekeerd: je raakt er gegarandeerd NIET uit door een pro-Amerikaans beleid te omarmen...
http://actualiteit.org/forums/showt...p=3514#post3514
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.