actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2015, 18:37
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Dodeneiland: zoveel lijken op Lesbos dat er geen plaats meer is op het kerkhof

Dobberende lijken als stukken drijfhout in de zee, aangespoelde lichamen in het zand, dode kinderen verstrikt in zeewier. Dagen vol dood volgen elkaar gestaag op aan de Griekse kust. Er zijn zelfs zoveel vluchtelingen verdronken de laatste tijd dat het kerkhof van de stad Mytilene op het Griekse eiland Lesbos volledig vol ligt. Op verschillende graven hetzelfde opschrift: 'onbekend kind'.

In oktober hebben 218.394 vluchtelingen en migranten de Middellandse Zee overgestoken op weg naar Europa, een nieuw maandrecord volgens het VN-vluchtelingencommissariaat UNHCR. De meerderheid van de vluchtelingen kwam aan in Griekenland, vooral op het eiland Lesbos. Ongeveer 3.440 vluchtelingen kwamen dit jaar om het leven bij hun oversteek.

Ook in Lesbos weten ze intussen dus heel goed hoe de dood eruitziet. In de afgelopen week alleen al verdronken 100 mensen voor hun kust. Het eiland kan het grote aantal doden nu niet meer slikken.

Oude restaurantvriezers
Verschillende lichamen worden in Mytilene noodgedwongen bewaard in oude restaurantvriezers, want in het lokale mortarium is geen plaats meer. Zestig doden, waaronder twintig kinderen, liggen opgestapeld in een grote gekoelde bootcontainer in afwachting tot er voor hen een laatste rustplaats wordt gevonden. "Het moeilijkste vind ik de kinderen", zegt begrafenisondernemer Theodorus Nousius. "Het zijn baby's, kinderen, jongens en meisjes. Ik wou dat ik niet zoveel werk had."

Ineengeflanste noodkerkhoven
Op het Saint Panteleimon kerkhof in Mytilene vormen hout en afgedankte stukken steen van oude grafstenen de verse graven van verdronken vluchtelingen. 'Onbekend kind', staat er met pen of potlood op verschillende witte bordjes.

Terwijl de lichamen blijven opstapelen, zoeken de lokale autoriteiten volop naar stukken land om de doden in op te bergen. Intussen begraven vrijwilligers zoveel mogelijk slachtoffers op tijdelijke, ineengeflanste noodkerkhoven. Een vrijwilliger vertelt hoe moeilijk hij het daarmee heeft. "Al even verschrikkelijk als de hele situatie is het feit dat we deze mensen niet eens een fatsoenlijk graf kunnen geven."

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/d...rkhof-bafe8ac0/

Eigen mening:
De situatie in Griekenland is ondertussen onhoudbaar geworden. Nikos, één van mijn beste vrienden is afkomstig van Lesbos en gaat er jaarlijks enkele weken op vakantie. De laatste jaren ga ik met hem mee, dit jaar ging ik echter niet mee. De toestand is er schrijnend, vluchtelingen sterven er massaal en zorgen voor enorm veel overlast voor de lokale bevolking. De toestand is onhoudbaar, maar het lijkt Europa niet veel te deren. Niemand komt met een snelle oplossing. Ik denk dat de situatie in Griekenland (en andere Europese landen zoals Hongarije) dringend moet worden aangepakt. Er moet een concreet plan komen dat een eind maakt aan de vluchtelingenstroom en een duidelijke verdeling van de vluchtelingen over de Europese landen. Men moet in het plan ook het terugsturen naar de landen van herkomst voorzien.

Laatst aangepast door ARNE.W*LLEMS : 6th November 2015 om 18:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.