actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2010, 16:50
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Colruyt opent eerste lage-energiewinkel

Colruyt opent eerste lage-energiewinkel
27 oktober 2010, 15:31
De groep Colruyt opent morgen in Leuven zijn eerste winkel van Bio-Planet met een uiterst laag energieverbruik. Hij kan zelfs als passiefwinkel bestempeld worden.
De basis van het gebouw is een structuur van houten balken en liggers met daarrond een houten kaderwerk, gevuld met rotswol. Het groendak boven de opslagplaats zorgt voor extra isolatie.
De nieuwe Bio-Planet met een verkoopoppervlakte van 800 m˛ heeft de helft minder elektriciteit nodig dan de andere winkels. De verwarming doet het dubbel zo zuinig en het koelsysteem haalt 20% meer rendement dan de vorige versie. Het gebouw is bijna volledig luchtdicht.
De verlichting is 10% zuiniger dan in een andere Bio-Planet-winkel. De winkel wordt verlicht met de nieuwste generatie tl-lampen.
De bedieningstoog heeft led-verlichting met langere levensduur.
Koepels draaien meeHet zonlicht vindt zijn weg naar de winkel via verschillende lichtkoepels op het dak. Gps-gestuurde reflectoren draaien voortdurend mee met de zon, waardoor ze een maximale hoeveelheid daglicht verspreiden.
Er liggen ook zonnepanelen op het dak, net als op de zuidelijk georiënteerde voorgevel. Samen leveren ze 90% van de stroom die de winkel nodig heeft.
JVG

Bron: zita.be 27 oktober 2010

Mening:
Ik realiseer mij dat dit een grote publicitatiestunt is van de colruyt in Leuven maar toch vind ik het een mooi artikel om te posten op dit forum. Dit artikel geeft ons een boodschap dat wij allen iets kunnen doen voor het klimaat en toont ons dat we niet enkel kleinschalig hoeven te denken. Als iedereen, groot of klein, moeite zou doen om ons energieverbruik in de hand te houden zijn we al een grote stap verder.
Deze winkel is maar een kleine stap, hopelijk nemen vele anderen mensen (ook wijzelf) hun verantwoordelijkheid. Ik vind dat dit artikel binnen veel groepen te plaatsen is maar koos toch voor sociaal economisch omdat de titel van dit artikel er het best bij past.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th October 2010, 14:56
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Ik vind inderdaad ook dat Colruyt met deze Bio-Planet-winkel het goede voorbeeld geeft. Ze zullen er waarschijnlijk als stunt ook extra klanten mee proberen te lokken, maar is daar iets mis mee als ze dit op een milieuvriendelijke manier doen?
De winkel kan door deze investeringen zijn kosten drukken en dat komt ook voor de klanten goed uit. Zo merken ze ineens dat een duurzame investering voor iedereen geld opbrengt.
Meteen is ook het belang van energie weer in de spotlights gezet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.