actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2013, 07:13
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Meer mensen schenken lichaam aan wetenschap

Meer mensen schenken lichaam aan wetenschap

Steeds meer mensen schenken hun lichaam na hun dood aan de wetenschap. De Universiteit Antwerpen zag het aantal schenkingen zelfs verdrievoudigen, van twintig vijf jaar geleden tot zestig vorig jaar. Lichamen kunnen ook langer bewaard worden dan vroeger.

“Omdat onze prioriteit ligt bij het medisch onderwijs hebben we voldoende lijken ter beschikking, terwijl er voor wetenschappelijk onderzoek en chirurgische trainingen eigenlijk te weinig lichamen zijn”, zegt professor anatomie Katherina D’Herde van de Universiteit Gent, waar vorig jaar 62 lichamen aan werden geschonken.

Ook aan de faculteit geneeskunde en gezondheidswetenschappen van de UA in Wilrijk hoopt professor Guy Hubens dat de stijgende trend zich blijft doorzetten, want de kans dat er op een dag te veel lijken zouden zijn, lijkt zeer miniem. “Voornaamste redenen waarom meer mensen hun lichaam afstaan, is het wegvallen van de taboesfeer, het onderwerp is bespreekbaar geworden”, verduidelijkt woordvoerder Peter De Meyer van de Universiteit Antwerpen. “Ook vanuit de instellingen zelf komt er meer informatie over wat er precies met het lichaam gebeurt na de schenking.”

Naast de opleidingen kinesitherapie en geneeskunde, wordt ook in postgraduaten gebruik gemaakt van afgestane lijken voor bijvoorbeeld het aanleren van operatietechnieken of het plaatsen van prothesemateriaal.

Bron: De Gazet van Antwerpen, gepost op donderdag 2013/11/28, maar het artikel is reeds al van dinsdag 2013/11/26


Mening
Ik vind dit zeer goed dat er minder taboe over is. Mijn vader heeft ook al een blad laten tekenen waarop staat dat wanneer hij sterft zijn lichaam geeft aan de wetenschap. Ik vind dit van alle mensen die dit doen een zeer mooi initiatief omdat we zo de artsen, kinesisten en alle andere verpleegkundigen kunnen helpen. Het is belangrijk dat ja kan 'oefenen' op mensen want zo weet je waaraan je nog moet werken en wat je al kan. Ik denk dat dit sinds Vesalius een goede stap is. Vesalius stal in zijn tijd lijken vanuit graven, hij was de eerste die de mens vanbinnen kon beschrijven. Nu worden ze 'aangeboden' door de mensen zelf en dit is beter want stelen van lijken kan normaal absoluut niet. Ik denk dat ik ook wel mijn lichaam aan de wetenschap wil geven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2013, 09:31
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Ik vind dit een zeer goed initiatief. De wetenschap zal hierdoor alleen maar kunnen verbeteren. In het artikel zegt men dat de taboesfeer stilaan weggaat, maar ik denk dat dit toch nog niet vanzelfsprekend is. Ik zou misschien ook wel willen dat ze mijn lichaam gebruiken om een betere kennis te hebben over het lichaam. Of om mensen te helpen die een donor nodig hebben. Maar langs de andere kant vind ik het idee toch nog eng. Ik denk dat er heek wat mensen toch nog wel terugschrikken van dit idee.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.