actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2014, 07:20
Céline.V*nhooydonck Céline.V*nhooydonck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Loenhout
Posts: 20
De Block wil medicinale cannabis bij apotheek

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) werkt aan een koninklijk besluit dat de verkoop van medicinale cannabis in de apotheek mogelijk maakt. Voorlopig komt enkel het middel Savitex voor patiënten met multiple sclerose in aanmerking.


Op dit moment is het gebruik van cannabis als medicijn in ons land enkel toegelaten in het kader van wetenschappelijk onderzoek. Het nieuwe KB moet dat opentrekken naar verdeling via de apotheek voor goedgekeurde geneesmiddelen.

Voorlopig komt enkel Savitex in aanmerking. Bovendien, zo werd bepaald na evaluatie door het geneesmiddelenagentschap FAGG, is het voorlopig enkel aangewezen als behandeling voor het verlichten van de symptomen bij patiënten met spasticiteit door multiple sclerose die niet reageerden op andere medicatie.

Patiënten met bijvoorbeeld terminale kanker, neuropathische pijnen of dwarslaesie die hun pijn willen verlichten met medicinale cannabis, zijn voorlopig niet opgenomen in de doelgroep van Sativex. “De wetenschappelijke evidentie werd niet voldoende aangetoond tijdens de klinische proeven”, verduidelijkte De Block woensdag in de Kamercommissie Volksgezondheid.

Heel wat commissieleden hadden daar vragen voor De Block, na de heisa rond de nultolerantie voor drugs uit het regeerakkoord. “Ik ben zelf altijd tegen een gedoogbeleid voor cannabis geweest en dat strookt perfect met het regeerakkoord. Ik heb als dokter steeds gewezen op de verslavende en kwalijke gevolgen”, beklemtoonde ze. Van onenigheid met N-VA-voorzitter Bart De Wever en de coalitiepartners was volgens haar geen sprake.

Bron: De Block wil medicinale cannabis bij apotheek, 27/11/2014, Internet (http://www.gva.be/cnt/dmf20141126_0...is-bij-apotheek).

Mening:
De werkgroep federaal Agentschap Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) is opgericht om wetenschappelijk advies te geven over het gebruik van medicinale cannabis en om te gaan kijken voor welke indicaties en doelgroepen het toedienen van medicinale cannabis een nuttige behandeling zou kunnen zijn. De FAGG zal een advies geven aan de minister. Ik vind het wel normaal dat ze in de gezondheidssector mensen willen verlichten van hun pijn maar niet iedereen wordt in de doelgroep van Santives opgenomen. Wie wil nu heel zijn leven lang in pijn leven? In België zijn er sinds 2000 verschillende wetsvoorstellen ingediend om medicinale cannabis ter beschikking te stellen aan patiënten die het nodig hebben. We hebben dus een lange weg afgelegd maar De Block moet haar standpunt nog verdedigen tegen heel wat andere commissieleden. Want zij bleven met vragen achter.

De patiënten die terminale kanker hebben, neuropathische pijnen hebben of dwarslaesie willen hun pijn verlichten met medicinale cannabis. Maar zij zijn voorlopig niet opgenomen in de doelgroep van Sativex. Omdat tijdens klinische proeven nog niet werd aangetoond dat de medicinale cannabis wetenschappelijk evident is. Ik hoop voor zij die terminale kanker hebben, neuropatische pijnen hebben of dwarslaesie hebben er gezocht wordt naar manieren om wel hun pijn te verlichten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2014, 09:34
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
We, derde jaars, kregen gisteren een lezing van een drughulpverlener. Ook hier werd het probleem van de medicinale drug besproken. Hij vroeg ons om onze eigen mening te geven betreffende het onderwerp. Het grootste deel van onze groep was pro. Er werd ons vervolgens verder uitgelegd dat medicinale drugs helemaal niet hetzelfde effect heeft dan de drugs waarover wij allerlei verhalen horen. Er is veel minder THC aanwezig in de medicinale drugs, waardoor het voor verzachting gaat zorgen maar zeker geen roestoestanden gaat opleveren. Volgens mij dus ideaal om bij dergelijke patiënten, die in het artikel aangehaald worden, toe te passen. Tijdens de lezing werd een voorbeeld aangehaald van iemands broer die Tourette had. Toen deze persoon in zijn pubertijd zat experimenteerde hij wel eens met cannabis. De symptomen van Tourette verminderden enorm wanneer hij, in geen overdreven mate, cannabis gebruikte. Zijn ouders, die wat van de oude stempel zijn, hebben zich hier uiteindelijk bij neergelegd, waardoor de jongen nu heel af en toe gebruikt. Maar hij is hier wel veel beter van geworden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2014, 14:33
VeerleGrauwm*ns VeerleGrauwm*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 43
Dit is weer zo'n moeilijke kwestie... Mensen die het echt nodig hebben en hier beter van zijn, graag! Geef hen wat ze nodig hebben zodat ze een fijner leven hebben. Maar ik vrees dat we hier dan een hele hoop 'ruzie' gaan krijgen. Wat bepaald wie dit dan mag gebruiken? Waarom de ene wel en de andere niet? Gaan ze het halen bij de apotheker en verkopen ze het door voor een hogere prijs? Ik denk dat er veel fraude gepleegd zou worden met deze dingen. Mits ze er goed over nadenken en hiervoor maatregelen vinden die effectief zijn, dan stem ik voor!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th November 2014, 16:19
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Het moet nu lukken dat wij gisteren een gastspreker hebben gehad over drugs. Persoonlijk ben ik tegen drugs maar wanneer ik de pro standpunten hoorde over drugs, ben ik toch van mening veranderd maar dit enkel op medisch vlak! Ook tijdens de les werd het gebruik van drugs aangehaald op medicinaal vlak. Persoonlijk vind ik dit geen slecht idee. Mensen die enorm veel pijn hebben en die beter kunnen functioneren met een lichte dosis drugs, kunnen hier baat bij hebben. Ook in de medische wereld wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van Morfine, waarom dan geen Cannabis tegen andere medische problemen. Deze morgen hoorde ik op de radio dat het wel zou gaan om een spray die de patiënten dan op hun tong zouden moeten spuiten. Wel maak ik me zorgen over de kostprijs en het eventueel misbruik hiervan. Ook moet er wel gecontroleerd worden dat mensen hier niet aan verslaafd worden en moeten we hen met de neus op de feiten drukken dat dit enkel als medicatie dient. Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen wat men wil en de hoeveelheid die men werkelijk nodig heeft om zijn pijn/ probleem te verlichten. Het mag ook enkel en alleen maar gegeven worden als de patiënt in aanmerking komt met zijn/haar medisch probleem. Er moet een duidelijke screening zijn. Ook vind ik dat dit mag toegediend worden aan mensen met terminale kanker of mensen de enorm veel pijn lijden. Natuurlijk zijn er ook nog altijd alternatieven. Die moeten eerst gebruikt/ getest worden vooraleer men over kan schakelen naar bijvoorbeeld Cannabis.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.