actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2014, 19:17
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
In 2011 stierven 27.639 Belgen aan kanker

Kanker was in 2011 de doodsoorzaak bij 27.639 mensen in België en daarmee verantwoordelijk voor ruim een kwart (26,5 procent) van de sterfgevallen. Dat blijkt uit de jongste cijfers van Eurostat, de Europese dienst voor statistiek.
Longkanker kwam het vaakst voor onder de Belgische bevolking. Op Europees niveau veroorzaakte kanker in 2011 de dood van 1,281 miljoen mensen (26,3 procent van de sterfgevallen) in de 28 lidstaten.


Het aantal overlijdens door kanker onder de Belgische bevolking van jonger dan 65 bedroeg 7.119 in 2011. Het cijfer stijgt gevoelig bij de mensen van 65 jaar en ouder, met in totaal 20.520 overlijdens.

Longkanker had een aandeel van 24,5 procent in België in de dodelijke kankers, gevolgd door darmkanker (10,8 procent), borstkanker (8,8 procent), pancreaskanker (6 procent) en prostaatkanker (5,5 procent).

België zit in de top drie van de Europese landen wat het aandeel sterfgevallen door longkanker in het geheel van sterfgevallen door kanker in 2011 betreft. Het komt op de derde plaats (24,5 procent), na Hongarije (26,1 procent) en Nederland (24,6 procent).

Terwijl het totale aantal overlijdens lichtjes daalde in Europa (-0,5 procent), steeg het aantal overlijdens door kanker in tien jaar met 6,3 procent (van 1,206 miljoen in 2002 tot 1,281 miljoen in 2011), iets sneller bij de vrouwen (+6,6 procent) dan bij de mannen (+6,0 procent), aldus Eurostat.

Bron:
De Standaard, 25 november 2014, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141125_01395479

Commentaar:
Deze cijfers vind ik een beetje confronterend, maar echt verrassen doen ze me niet. Het is nu eenmaal algemeen geweten dat kanker de belangrijkste doodsoorzaak is, dit wordt nu nog eens bevestigd door Eurostat. Wat ik wel jammer vind is dat er nog steeds zoveel mensen sterven aan longkanker. Een tijdje geleden kwam er nog in het nieuws dat dé oorzaak voor longkanker nog steeds roken is. Ik vind het dus erg spijtig dat nog steeds zoveel mensen beslissen om te blijven te roken, terwijl ze weten dat dit schadelijk is voor hun gezondheid. Niet enkel voor zichzelf, maar ook voor hun familie die met de emotionele gevolgen moeten dragen. Deze gevolgen zijn natuurlijk voor iedere familie even groot. Het lijkt me dus belangrijk om nog meer middelen in te zetten op sensibilisering en preventie. Zoals men bijvoorbeeld vorig jaar grootschalig heeft gedaan bij ouderen om zo darmkanker vroeger op te sporen.

Laatst aangepast door j*rie.willems : 25th November 2014 om 19:24.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.