actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th February 2007, 19:26
jefdaemen's Avatar
jefdaemen jefdaemen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Massenhoven
Posts: 136
Geen huwelijk door zwarte medemens.

In Sint-Niklaas vonden een aantal koppels het nodig om zich niet te laten huwen door een zwarte schepen. Dit ruikt naar racisme, maar dat zullen ze niet vlug toegeven. Wie tegenwoordig nog op zo'n manier denkt mag men van mij terechtstellen. We leven toch in een maatschappij waarbij verschillende culturen en huidskleuren samenleven. Ik vind dit echt kinderachtig gedrag. Wouter van Bellingen, de zwarte schepen van Sint-Niklaas, zegt dat hij het niet zo erg vind. Volgens mij vinden vele mensen dit erger dan dat Wouter het zelf vindt. Ik hoop dat de koppels hun verontschuldiging zullen aanbieden aan deheer van Bellingen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th February 2007, 20:10
bas van gorp bas van gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: grobbendonk
Posts: 167
Thumbs down Dit is echt het toppunt...

Echt een schande voor Sint-Niklaas. Dit is echt het toppunt van racisme en de bewoners van Sint-Niklaas zouden zich moeten schamen voor hun dorpsbewoners. Hoe is het mogelijk dat je je niet laat trouwen door een man met een verschillende huidskleur?! Echt verschrikkelijk vind ik zoiets...!! Dit is racisme in de ergste graad. Waar gaat het toch naar toe met onze maatschappij!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th February 2007, 11:53
Sara Sara is offline
Sara Bosman
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Brasschaat
Posts: 64
Komaan, dat heeft toch niets te maken met "Sint-Niklaas"?
Ik ben er van overtuigd dat je geen enkele gemeente zal vinden waarin niemand zo'n huwelijk zou wiegeren ... Racisme zit overal, niet enkel in Sint-Niklaas, en de houding van het ganse schepencollege is toch zeer afkeurend tegenover de weigeraars ... meer kan een gemeente niet doen denk ik.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th February 2007, 13:30
Bram's Avatar
Bram Bram is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: May 2006
Locatie: Pulle
Posts: 37
God, je kan wel meer doen, Sara! Zoals Jef zegt: vervolgen die handel!
Mensen kunnen racist zijn, maar in de maatschappij van vandaag (met dank aan het Vlaams Blok) lijkt het bijna vanzelfsprekend en normaal dat je daarvoor uitkomt en er trots op bent. Dat is een maatschappelijke evolutie die absoluut afkeurenswaardig is. Daarom is het zaak een voorbeeld te stellen, en deze koppels (net zoals andere rechtspesonen en instanties die zich aan openlijk racisme schuldig maken), strafrechterlijk te vervolgen.

Wat ik me steeds afvraag is hoe deze racisten zich rechtvaardigen. Hoe kan je tegelijk weigeren getrouwd te worden door een zwarte schepen, én gebruik maken van sociale zekerheid, die steunt op de fundamenten van menselijke solidariteit en gelijkheid?
__________________
De basiswetten van de wereldpolitiek:
1. Als de olifanten vechten, wordt het gras vertrappeld.
2. Zij die het hardst roepen, hoort men het eerst.
3. Eigen kind, schoon kind.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th February 2007, 23:28
Sara Sara is offline
Sara Bosman
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Brasschaat
Posts: 64
Maar die schepen heeft toch zelf geweigerd te vervolgen?

->

BRUSSEL - Er komt geen rechtszaak tegen de koppels die in Sint-Niklaas weigerden te trouwen voor schepen van Burgerlijke Stand Wouter Van Bellingen vanwege zijn zwarte huidskleur. Van Bellingen zelf geeft geen toestemming om de procedure te starten.
Nadat drie bruidsparen de zwarte schepen Van Bellingen (Spirit) hadden geweigerd, onderzocht het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) de afwijzingen.

Geen symbooldossier

Als het CGKR een gerechtelijke procedure start, heeft het de toestemming van het slachtoffer nodig. Van Bellingen is niet geneigd die te geven.
,,In mijn omgeving gaan er wel wat stemmen op om door te zetten, maar zelf zie ik dat niet zitten. Dan wordt deze zaak nog meer een symbooldossier. Zo hebben we er al genoeg in Vlaanderen'', stelt hij.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th February 2007, 18:09
Bram's Avatar
Bram Bram is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: May 2006
Locatie: Pulle
Posts: 37
Natuurlijk kan men niet voorbijgaan aan de weigering van het slachtoffer, maar zo blijft een stuitende misdaad wel onbestraft. Geen symbooldossier, allemaal goed en wel, maar voor je het weet zit je met een symbooldossier voor de straffeloosheid van racisten. Hoe dan ook, het dossier zal een antecedent zijn, en dan verkies ik een antecedent tégen racisme.
__________________
De basiswetten van de wereldpolitiek:
1. Als de olifanten vechten, wordt het gras vertrappeld.
2. Zij die het hardst roepen, hoort men het eerst.
3. Eigen kind, schoon kind.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 12th February 2007, 19:59
Dieter1BASO
Gast
 
Posts: n/a
waarom toch altijd VB

Ik vind het spijtig hier te moeten lezen dat de racistische reactie van de koppels op de zwarte schepen te danken is aan de uitlatingen van het Vlaams Belang. Het is waar dat VB zware uitspraken doet, maar ik vind het zo kinds dat iedereen maar op de kap van VB zit. Als vandaag VLD een grove uitspraak doet, kraait geen haan ernaar... Is dit dan wel correct?
Volgens mij ook niet... Ik ben van mening dat praatjes geen gaatjes vullen, ook niet in de politiek. Ik zou dan ook het liefst van al niet gaan stemmen, want de politiek voert binnen hun campagnes altijd "een leugentje om bestwil".
ONTERECHT... Maar wat doen we er tegen?

In elk geval rasistische uitspraken en uitlatingen laat je best achterwegen binnen onze maatschappij. We leven nu eenmaal in een maatschappij waarin vele culturen naast elkaar leven, maar spijtig genoeg gebeurt dit niet altijd in vrede!
Gelukkig houdt de zwarte schepen zelf zijn hoofd koel door de koppels niet te vervolgen, want dat zou het misschien alleen maar geëscaleerd hebben. Zelf ben ik van mening dat ik het niet zou doen... Maar je hebt nu eenmaal van die mensen die niet beter weten.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 13th February 2007, 16:55
Bram's Avatar
Bram Bram is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: May 2006
Locatie: Pulle
Posts: 37
Dieter, je mag niet vergeten dat sinds het Vlaams Blok ten tonele verscheen, onze centrale politieke partijen een grote beweging naar rechts hebben gemaakt. Als de VLD dus vandaag een straffe uitspraak doet, dan is dat spijtig genoeg te danken aan het Vlaams Blok, dat schijnbaar een motivatie vormt voor andere partijen om de kiezers met een rechtser discours te willen bereiken. Natuurlijk is ook de (hypothetische) uitspraak van VLD dan niet aan te moedigen, maar de wortels liggen wel bij het Blok.
Trouwens, a-politiek zijn is voor mij geheel ok, maar is voor veel mensen een zeer gevaarlijke houding. Een groot deel van de Vlaams-Blokstemmers stemt 'uit protest', omdat ze de gewone partijen niet meer vertrouwen. Daarom is het mijns inziens erg belangrijk dat je - hoewel de daadwerkelijke beleidsdaden je misschien niet altijd aanstaan - je je steun kan uitspreken voor de partij die over het algemeen jouw ideologie vertegenwoordigt.. Ik zal het ook nooit helemaal eens zijn met de partij van mijn keuze, maar dat belet me niet te stemmen voor hun 'algemene gedachtegoed'.
__________________
De basiswetten van de wereldpolitiek:
1. Als de olifanten vechten, wordt het gras vertrappeld.
2. Zij die het hardst roepen, hoort men het eerst.
3. Eigen kind, schoon kind.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.