actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th April 2017, 17:25
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Belg is Europees kampioen rechts inhalen

Geen enkele bestuurder in Europa haalt vaker rechts in op de snelweg dan de Belg. Dat blijkt uit een enquête van Ipsos bij meer dan 12.000 Europeanen op vraag van het Franse bouwbedrijf Vinci. We gebruiken ook vaker dan gemiddeld onnodig onze toeter.

41 procent van de Belgen haalt wel eens rechts in, tegenover een gemiddelde van 31 procent in Europa. Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is dat wellicht te wijten aan de drukte op onze wegen, naast het hoge aantal op- en afritten. Die zouden bestuurders naar de middelste rijstrook jagen om niet te worden gehinderd.

De Belg gebruikt ook vaker nodeloos zijn toeter dan het Europees gemiddelde (53 procent tegenover 46 procent). Dat de Italianen en de Spanjaarden nog slechter doen, is wellicht geen verrassing.

Onze landgenoten zijn er volgens het onderzoek van overtuigd dat onoplettendheid de voornaamste oorzaak is van ongevallen, maar bezondigen zich desondanks vaak aan handelingen die afleiden van het verkeer. Zo bedient 45 procent de gps tijdens het rijden en schrijft 30 procent sms’jes of e-mails. Al die cijfers liggen een eind boven het gemiddelde.

Negentig procent van de Belgen geeft toe de maximumsnelheid wel eens met een paar km/u te overschrijden, hoewel 48 procent vindt dat te snel rijden één van de belangrijkste doodsoorzaken op de weg vormt. 56 procent houdt naar eigen zeggen ook onvoldoende afstand en 65 procent vergeet te vertragen bij wegenwerken. Dat laatste is opnieuw het slechtste resultaat binnen Europa, stelt het BIVV.

Bron: De Standaard, 8 april 2017, via http://www.standaard.be/cnt/dmf20170408_02824358

Mening: Druk of niet druk op onze wegen, rechts inhalen is verboden en kan andere bestuurders in gevaar brengen. Wanneer ik tijdens mijn stage langs de drukke ring van Lier moet passeren zie ik 's morgens ook meer dan één iemand die langs rechts inhaalt. Als ze graag tegen meer dan 120 km/u rijden moeten ze maar een abonnement nemen op het circuit van Zolder. Wat mij het meest verbaast is dat de Belgen hier zogenaamd Europees kampioen in zijn. Dit had ik niet verwacht, ik wist dat het hier erg was, maar dacht dat het in een land als Frankrijk erger was. In het artikel worden nog meerdere overtredingen aangehaald, zoals het overtreden van de maximumsnelheid en het vertragen aan werken. Ik geef toe dat ik dit af en toe ook wel eens durf overtreden, maar dan is het meestal als er weinig tot geen volk op de baan is, en al zeker niet als er iemand mee rijdt, maar rechts inhalen? Jamais de ma vie! Ik vind het dan ook goed dat men dit in het artikel nog eens benadrukt dat we hier voorzichtig mee moeten zijn. Hier heb ik met andere woorden ook weer iets uit geleerd rond de intensiteit van het verkeer in België...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.