actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2008, 17:53
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
Gebruikte pc's om digitale kloof te dichten

Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne heeft vandaag zijn plannen voorgesteld om iedereen achter de pc en op internet te krijgen. Hij wil dat België zijn achterstand op andere Europese landen snel inloopt. Te weinig mensen in België hebben een pc en hebben dus ook geen toegang tot internet.

De meest recente OESO-cijfers tonen aan dat het pc-bezit van Belgische gezinnen (58 procent) lager ligt dan het Europees gemiddelde (64 procent) en fors lager dan koplopers als Denemarken (85 procent), Zweden (82 procent), Nederland (80 procent) en Duitsland (77 procent). Op het vlak van internetgebruik zijn de resultaten iets beter, maar verdere groei is beperkt door het lage pc-bezit.

Vooral werknemers met een inkomen van minder dan 30.000 euro per jaar en kansarmen hebben een grote achterstand. Zo heeft slechts 50 procent van deze groep werknemers een pc in huis, tegenover 90 pct van de werknemers die meer verdienen.

De plannen van de minister vallen uiteen in drie luiken. De voorbije weken heeft hij hiervoor de steun gekregen van zowel de ministerraad als de bevoegde Kamercommissie. Het parlement moet nog zijn goedkeuring geven.

Pc en internetabonnement
Werkgevers kunnen belastingvrij een pc en een internetabonnement betalen voor werknemers met een bescheiden inkomen (jaarlijks bruto belastbaar inkomen van maximaal 30.000 euro). De werknemer koopt in de informaticawinkel het pakket van zijn keuze. Hij bezorgt de factuur aan zijn werkgever die vervolgens het afgesproken bedrag (tot maximaal 760 euro) belastingvrij terugstort aan de werknemer.

Aarzelende consumenten die nog niet de stap hebben gezet naar een pc en internet krijgen de kans om pc- en Internetpakket (pc, internetabonnement, kaartlezer, software en opleiding) te kopen. Zij krijgen een korting van 21 procent op de prijs van het basispakket via hun belastingaangifte.

Gebruikte pc's worden opgekuist
Zowel in de overheids- als de privésector worden pc's zeer regelmatig vervangen. De gebruikte pc's zullen worden opgekuist en gebruiksklaar gemaakt worden. De pc's zullen worden aangeboden aan kansarmen via diverse kanalen (OCMW's, instellingen voor bijzondere jeugdzorg). De prijs zou tussen de 50 à 100 euro schommelen. Dit gebeurt in samenwerking met de diensten van minister Marie Arena. De plannen gaan van start in het voorjaar van 2009.

bron: www.demorgen.be

Ik wist helemaal niet dat ons land zo achterloopt op andere Europese landen op digitaal vlak. Ik vind dit een zeer mooi initiatief. Kansarme mensen krijgen de kans om een pc te kopen tegen een heel lage prijs. Op die manier kunnen ze toch 'mee met hun tijd.' Ik vraag me wel af of dit alleen voldoende zal zijn. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat er veel mensen zijn die ook niet goed kunnen werken met de computer. Moeten er dus ook geen betaalbare cursussen komen die mensen leren omgaan met de computer?

Als we dit even koppelen aan het onderwijs biedt dit initiatief ook perspectieven voor kansarme leerlingen. Ze krijgen misschien de kans om toch over een pc te beschikken. Voor vakken als informatica zal hen dit zeker voorruit helpen.

Ik wilde ook even refereren naar een onderzoek dat momenteel loopt op verschillende websites o.a. op de website van één. Men onderzoekt hoe vaak, waarom en waar mensen internet gebruiken. Ik vraag me wel af of ze dit onderzoek ook via de post of telefonische voeren. Anders zullen de resultaten niet echt representatief zijn...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.