actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2017, 10:28
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Is er dan toch een link tussen Bende van Nijvel en de rijkswacht?

Om over een doorbraak te spreken, is het te vroeg. Maar zo concreet is een spoor naar de doders van de Bende van Nijvel nog nooit geweest.

‘Het zal toch geen van ons zijn?’ Dat zei rijkswachtkolonel Arsène Pint, medeoprichter van de Groep Diane, vlak na de bloedige overval op de Delhaize in Aalst op 9 november 1985. De Groep Diane was het elitekorps van de rijkswacht, opgericht in 1972 en de voorloper van de huidige speciale eenheden. Aan de parlementaire commissie die de Bende-misdaden eind jaren 80 onderzocht, gaf Pint achteraf een verklaring voor zijn woorden. ‘Ik had het onbehaaglijke gevoel dat de Bende*leden zich geïnspireerd hadden op de technieken die wij bij Diane gebruikten.’
De Bende van Nijvel maakte begin jaren 80 28 doden bij een reeks bloedige overvallen, vooral op warenhuizen. De hoofdverdachte van vandaag, Chris(tiaan) B. uit Dendermonde , alias Bonno, was een van de eerste leden van de Groep Diane. En als zijn broer het bij het rechte eind heeft, dan was hij ook een lid van de Bende van Nijvel.
‘Chris was op het einde van zijn leven alcoholverslaafd. De laatste twee jaar van zijn leven heb ik hem verzorgd in zijn huis in Aalst. Om de twee dagen ging ik bij hem langs. Hij lag daar in zijn zetel te wachten op zijn dood. Twee weken voor zijn dood keek hij me aan vanuit zijn zetel en zei: “Broer, ik moet u iets zeggen, ik was bij de Bende van Nijvel.”’ Volgens de broer leed de ex-rijkswachter niet aan waanbeelden en was hij nog altijd helder.
Geen alibi
Op 14 mei 2015 stierf Chris B., hij was toen 61 jaar oud. ‘Ik heb de kans niet gekregen om hem nog meer te vragen. Maar de manier waarop hij het zei, was voor mij genoeg om er zeker van te zijn dat hij de waarheid heeft gesproken, besefte ik achteraf. Er vielen ook enkele puzzelstukken samen. Ik herinnerde mij dat hij thuis ooit voor de tv commentaar had gegeven bij een zoveelste zoektocht naar wapens en auto’s van de Bende. Ze gaan die wapens en die Golf GTI’s nooit vinden, zei hij toen. Alsof hij het wist.’
In januari van dit jaar kreeg de broer van Chris B. de speurders naar de Bende van Nijvel over de vloer. ‘Ze legden een oude *foto van mijn broer bij de Groep Diane naast de beruchte robotfoto van De Reus. Pas toen zag ik het: mijn broer was De Reus.’
Het is niet de eerste keer dat de naam van Chris B. opduikt in het onderzoek naar de Bende van Nijvel. In 1999 – kort na het verschijnen van de robotfoto’s – stapte een jeugdvriend van hem al met een foto van Chris B. naar de Bendespeurders. Waarom die onderzoekspiste toen werd geklasseerd, is onduidelijk. Vandaag hechten de speurders wel geloof aan het spoor.
Tijdens het onderzoek dreven enkele intrigerende details boven die erop zouden kunnen wijzen dat de piste Chris B. geen dwaalspoor is. Zo bleek dat hij niet aan het werk was als rijkswachter op het moment dat de bloedigste overvallen plaatsvonden. Hij heeft dus geen alibi. Bovendien *beschreven getuigen van een van de overvallen hoe ‘De Reus’ hinkte. Net op dat moment zou Chris B. een voetblessure hebben gehad, blijkt uit zijn medisch dossier bij de rijkswacht.
Als hij inderdaad betrokken was bij de overvallen van de Bende van Nijvel, blijft het de vraag in wiens opdracht hij handelde en wat het motief was. Of er links zijn *tussen hem en andere ex-rijkswachters die ooit in het dossier genoemd werden, zoals Madani Bouhouche en Robert Beijer, is onbekend. Overigens heeft B. volgens zijn familie nooit extreemrechtse sympathieën gehad.




23/10/17
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171022_03147459



Eigen mening
De bende van Nijvel is één van de donkere bladzijde in de geschiedenis van België omdat deze bende nooit ontmaskert is. Sommige zullen dit zien als sensatie nieuws maar ik zie het dat de waarheid na al die tijd toch nog onthuld kan worden. Het zijn verschrikkelijke daden en deze man zal misschien niet gestraft worden maar het kan een soort afsluiting bieden voor de nabestaanden. Het kan ook een heropleving zijn voor de nabestaanden. Ik vind het zeer vreemd dat er een link is met de rijkswacht, aangezien de politie de bende natuurlijk moest arresteren.
Hopelijk zal de tijd de waarheid vertellen en wordt het mysterie rond de bende van Nijvel onthuld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.